هاست پرسرعت
خودرو

جدیدترین آمار فروش خودروها؛ از محبوبیت مدل‌های کوچک تا افت فاحش GT-R

جدیدترین آمار فروش خودروها؛ از محبوبیت مدل‌های کوچک تا افت فاحش GT-R

جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد محصولات کوچک و اقتصادی در بازارهای مهم جهانی هنوز هم طرفداران زیادی دارند.
جدیدترین آمار فروش خودروها؛ از محبوبیت مدل‌های کوچک تا افت فاحش GT-R

دورانی که فورد اظهار داشت تولید سدان های خود را به خاطر سرمایه‌گذاری بیشتر روی شاسی بلندها متوقف می‌کند به یاد دارید؟ جنرال موتورز هم همین کار را انجام داد و فیات کرایسلر نیز مدت‌های زیادی است که یک خودروی کوچک و ارزان‌قیمت را برای خریداران ارائه نمی‌کند. جدیدترین داده‌های فروش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد مدیران ارشد خودروسازی دیترویت اشتباهات فاحشی مرتکب شده‌اند چراکه خودروهای اقتصادی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

ابتدا آمار فروش نیسان سنترا را بررسی کنیم که بهترین مثال از این روند است. در شش‌ماهه ابتدایی امسال تعداد ۸۹,۰۲۸ دستگاه از این خودرو به فروش رسیده که رشد ۵۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. این خودرو دومین محصول پرفروش نیسان به شمار می‌رود. درصورتی‌که روند رو به رشد فروش نیسان سنترا ادامه یافت این خودرو می‌تواند به فروش ۱۸۰ هزار دستگاهی تا پایان دسامبر برسد و به راحتی جزو ۲۰ خودروی پرفروش بازار آمریکا باشد. همچنین نباید ورسا را نیز از یاد برد که به عنوان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار آمریکا افزایش فروش ۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

هوندا سیویک که قبلاً جزو ۲۰ خودروی پرفروش بازار آمریکا بوده بازهم شاهد رشد فروش خود است. در نیمه اول امسال این خودروی ژاپنی با فروش ۱۲۹,۷۸۸ دستگاهی رشد ۳۸ درصدی را ثبت کرده است. این خودرو هم همانند سنترا دومین محصول پرفروش هوندا بوده و به راحتی توانسته شاسی‌بلند ساب کامپکت HR-V را کنار بزند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فروش سیویک در سال قبل حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است و اگر میزان فروشش با همین روند ادامه داشته باشد شاید جزو ۱۰ خودروی پرفروش سال ۲۰۲۴ لقب گیرد.

ما حدس می‌زنیم تویوتا کرولا به این هدف دست خواهد یافت. این خودروی محبوب سال قبل در رتبه دوازدهم پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا قرار گرفت اما میزان فروش آن در نیمه اول امسال رشد ۲۵ درصدی را بر جای گذاشته است. کرولا به خانه ۱۲۱,۹۹۱ آمریکایی راه یافته و البته آمار فروش کرولا کراس جداگانه حساب شده است. در حقیقت میزان فروش کرولا سواری بیش از دو برابر فروش برادر کراس اور خود است. تنها برندهای ژاپنی نیستند که با افزایش استقبال از محصولات کوچک روبرو شده‌اند چراکه فروش کیا سراتو/فورته نیز ۱۳ درصد رشد داشته و به ۷۰,۴۷۳ دستگاه رسیده است. جدای از این موضوع باید اذعان کرد شاسی بلندها هنوز هم محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارند. این خودروها مدت‌های زیادی است که توانسته‌اند سدان ها و مینی ون‌ها را کنار زده و به رتبه اول فروش در بسیاری از بازارها دست یابند اما ۵ خودروی کوچکی که ذکر شدند در حال حاضر به فروش حدود نیم میلیون دستگاهی رسیده‌اند و تازه در نیمه‌راه سال میلادی جاری هستیم. باید ببینیم برندهای آمریکایی با مشاهده چنین آمار فروشی چه‌کار خواهند کرد. آیا دوباره به تولید سدان روی خواهند آورد یا خیر.

اما بد نیست نگاهی به آمار فروش محصولات اسپرت نیسان و تویوتا نیز داشته باشیم. با اینکه جانشین پر سروصدای نیسان ۳۷۰Z در ابتدا استارت کندی داشت اما جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد Z جدید در شش‌ماهه اول امسال رشد فروش ۵۰.۸ درصدی را تجربه کرده است. با اینکه چنین آماری حاکی از یک موفقیت تجاری بزرگ است اما با فروش ۱,۴۵۷ دستگاهی، ژاپنی‌ها به‌طور مداوم در حال بهبود وضعیت خود هستند. باید گفت Z جدید در نیمه اول سال قبل تنها فروش ۹۶۶ دستگاهی داشته است. میزان فروش نیسان Z جدید تقریباً با تویوتا سوپرا برابر است، خودرویی که فروش ۱,۴۹۵ دستگاهی آن در نیمه اول سال جاری میلادی به معنی افت ۷.۸ درصدی بوده است. تویوتا به تازگی نسخه پایه و ارزان‌تر سوپرا ۴ سیلندر را حذف کرد و بنابراین شاید نیسان بتواند با Z جدید فروش بالاتری را تجربه کند. همچنین وجود گیربکس دستی و یا قیمت پایین‌تر مدل نیسمو می‌تواند شانس Z در شکست دادن رقبا را بیشتر کند هرچند چنین چیزی رخ نداده است.

هنوز قیمت نیسان Z مدل ۲۰۲۵ منتشر نشده اما مدل قبلی با قیمت حدود ۴۳ هزار دلار در دسترس بوده است. برای مدل نیسمو باید حدود ۶۶ هزار دلار پرداخت کرد درحالی‌که قیمت سوپرا مدل ۲۰۲۵ حداقل ۵۶ هزار دلار اعلام شده است. با اینکه هنوز خبری از مدل اسپرت تر GRMN نیست اما این خودرو حتی گران‌تر از سوپرا پریمیوم ۶۰ هزار دلاری خواهد بود. Z تنها خودروی اسپرت در سبد محصولات نیسان است زیرا سرانجام پس از ۱۷ سال GT-R مشهور بازنشسته شده است. تقاضا برای گودزیلا در شش‌ماهه اول ۲۰۲۴ افت ۳۰.۴ درصدی داشته و فروش آن فقط ۱۵۱ دستگاه بوده است. آخرین نسخه‌های عرضه شده از GT-R در بازار آمریکا با نام اسکای لاین و تاکومی ادیشن شناخته می‌شود؛ اما دیگر خودروی اسپرت تویوتا یعنی GR86 برخلاف سوپرا عملکرد درخشانی داشته و فروش ۷,۴۶۷ دستگاهی آن به معنی رشد ۴۱.۹ درصدی است. این خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای بهتر از سوبارو BRZ ظاهر شده و در مقابل هر یک دستگاه سوباروی فروخته شده پنج دستگاه GR86 به دست مشتریان رسیده است.

با بررسی جدیدترین آمار فروش خودروها به نکته جالبی می‌رسیم و آن‌هم فروش تنها ۱۳ دستگاه تویوتا پریوس در ماه ژوئن است. پنجمین نسل این خودرو بهبودهای بسیار زیادی نسبت به نسل قبل داشته و تنها کافی است به ظاهر آن نگاه کنید تا این مطلب را بفهمید. حتی فروش پریوس جدید نیز اوایل سال جاری بسیار بیشتر شد اما در داده‌های فروش سه‌ماهه دوم تویوتا می‌بینیم که این خودروی هیبریدی در ماه ژوئن فقط به خانه ۱۳ آمریکایی راه یافته است؛ اما علت چیست؟

زمانی که تویوتا پریوس به خاطر احتمال باز شدن درهای عقب در زمان رانندگی فراخوان شد، فرایند فروش آن تا زمان حل مشکل متوقف گردید. ژاپنی‌ها به مالکان پریوس اعلام کردند تا زمان حل این موضوع یک سوئیچ را در خودرو فعال کنند که به‌صورت خودکار درها را قفل کرده و از باز شدن درها در زمان رخ دادن اتصال کوتاه جلوگیری می‌کند. با اینکه میزان فروش پریوس در ماه ژوئن افت ۹۹.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اما فروش خودرو در نیمه اول ۲۰۲۴ به ۱۵,۳۷۳ دستگاه رسیده است که رشد ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد. تویوتا می‌گوید تولید پریوس در ژاپن از ماه قبل دوباره شروع شده و مدل‌های جدید تا چند روز دیگر راهی نمایندگی‌های فروش می‌شوند. انتظار می‌رود با رفع مشکل و از سر گیری تولید، فروش پریوس هیبریدی مجدداً افزایش یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا