هاست پرسرعت
خودرو

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

به مناسبت معرفی RS6 GT که داغ‌ترین استیشن تاریخ آئودی محسوب می‌شود، قصد داریم به جذاب‌ترین استیشن‌های اسپرت ساخت این شرکت نگاهی داشته باشیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

داستان خودروهای اسپرت و پرفورمنس آئودی از مدل مشهور کواترو آغاز شد. این یک خودروی رالی بود که به خاطر قوانین مسابقات، نسخهٔ تولیدی آن ساخته شد. با عرضهٔ این ماشین به بازار، مردم متوجه مزایای سامانهٔ چهارچرخ محرک شدند و این شروعی بر ساخت مجموعه‌ای از خودروهای سریع با پیشرانه‌های قدرتمند و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو توسط آئودی بود. در صدر این مجموعه، نسخه‌های RS قرار دارند که بسیاری از آن‌ها استیشن بودند. در تاریخ آئودی، استیشن‌های اسپرت زیادی وجود دارد که از بین آن‌ها، پنج نمونهٔ فوق‌العاده که ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته‌اند را انتخاب کرده‌ایم.

آئودی RS2 آوانت

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

این خودرو را نمی‌توان یک آئودی تمام‌عیار دانست زیرا RS2 با همکاری پورشه بر اساس مدل سادهٔ آئودی ۸۰ ساخته شد. این خودرو در ذات خود آن‌قدر پورشه داشت که این شرکت اشتوتگارتی در سال ۲۰۲۱ با تهیه و انتشار ویدئویی، از آن یاد کرد. بااین‌حال، این استیشن تمام ویژگی‌های یک آئودی RS عالی دارد. زیر کاپوت RS2 یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری توربوشارژ قرار داشت که تنها ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تواید می‌کرد اما با وجود تأخیر شدید توربو و گیربکس شش سرعتهٔ دستی، این استیشن به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت دست میافت. این اعداد نزدیک به چیزی بودند که در فراری ۳۵۵ آن دوره دیده می‌شد. از RS2 تنها ۲,۸۹۱ دستگاه ساخته شد که اکنون ارزش بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

آئودی RS6 آوانت نسل C5

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

هرچند RS2 خودروی فوق‌العاده‌ای بود اما چیزی که واقعاً نظر همه را به سری RS آئودی جلب کرد RS6 نسل C5 بود. این خودرو در سال ۲۰۰۲ برای رقابت با ب‌ام‌و M5 نسل E39 ساخته شد اما آئودی بجای استفاده از پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی، سراغ یک موتور ۴.۲ لیتری هشت سیلندر با دو توربوشارژر رفت. این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۵۰ اسب بخار از ب‌ام‌و بیشتر بود. به لطف این نیرو، RS6 ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که ۰.۱ ثانیه از رقیب باواریایی سریع‌تر بود. بااین‌حال، RS6 که فقط با یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شد، سلطنت کوتاهی بر قلهٔ جنگ قدرت داشت زیرا چند ماه بعد مرسدس E55 AMG با ۵۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. با این وجود، RS6 C5 حداکثر گشتاور خود را از دور تنها ۱,۹۵۰ تا ۵,۶۰۰ rpm ارائه می‌کرد که این در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک باعث می‌شد بتواند رقبا را پشت سر خود نگه دارد.

آئودی RS6 آوانت نسل C6

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

زمانی که RS6 نسل C6 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شد، مرسدس و ب‌ام‌و را به وحشت انداخت. در آن زمان، جنگ اسب بخار بین خودروسازان آلمانی در اوج بود و درحالی‌که ب‌ام‌و با پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی و مرسدس با V8 سوپرشارژ به میدان آمده بودند، آئودی ناگهان موتور V10 توئین توربوی برگرفته از لامبورگینی گالاردو را رو کرد. این موتور چشمگیر با تولید ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، نسبت به هردو رقیب آلمانی خود برتری داشت. به لطف این نیرو، RS6 ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت دست میافت. آئودی تنها ۸ هزار دستگاه از RS6 نسل C6 تولید کرد که از این تعداد، ۶,۵۰۰ دستگاه استیشن بودند. این خودرو حدود ۲۰ هزار دلار از رقبای خود یعنی M5 و E63 گران‌تر بود.

آئودی RS6 آوانت نسل C8

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

RS6 کنونی بدون شک بهترین استیشن تاریخ است. این ماشین به‌طور ویرانگری سریع است و هرگز نشنیده‌ایم کسی آن را زشت خطاب کند. این یک شاهکار طراحی مدرن محسوب می‌شود. زیر کاپوت هم یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار دارد که در نسخهٔ پایه ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به گفتهٔ آئودی، این RS6 ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما آزمایش‌های مستقل عدد ۳.۱ ثانیه را نشان داده‌اند. حداکثر این ماشین هم با حذف محدودیت سرعت به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای کسانی که حتی به این هم قانع نیستند، آئودی نسخهٔ RS6 پرفورمنس را ارائه کرده است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد و ۰.۲ ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آئودی RS4 آوانت نسل B7

جذاب‌ترین استیشن‌های آئودی RS، از RS2 سال 1994 تا RS6 سال 2024

RS4 نسل B7 اولین خودرویی بود که ثابت کرد آئودی می‌تواند سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو را بدون کم‌فرمانی ارائه کند. این ماشین همچنین هندلینگی عالی داشت زیرا آئودی پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 را تا جایی که می‌شد به عقب کشیده بود. این همان پیشرانهٔ باشکوهی بود که بعداً در سینهٔ سوپراسپرت R8 قرار گرفت. این یکی از بهترین پیشرانه‌های V8 تاریخ است که تا دور ۸ هزار rpm آهنگی خشمگین می‌خواند درحالی‌که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، RS4 نسل B7 صرفاً با گیربکس شش سرعتهٔ دستی گتراگ عرضه می‌شد که آن را به جذاب‌ترین مدل RS تاریخ تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا