هاست پرسرعت
فناوری

جست‌وجو در عصر هوش مصنوعی: کاهش شدید کلیک و افزایش وابستگی به گوگل

جست‌وجو در عصر هوش مصنوعی: کاهش شدید کلیک و افزایش وابستگی به گوگل

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که قابلیت جدید «پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی» (AI Overview) در نتایج جست‌وجوی گوگل به‌طور چشمگیری رفتار کاربران را تغییر داده است.

به گزارش gsxr و به نقل از دیکودر، زمانی که این پاسخ‌های هوش مصنوعی در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند، کاربران به میزان زیادی از کلیک روی لینک‌ها خودداری می‌کنند. در نسخه دسکتاپ، کلیک به سایت‌های خارجی تا دو سوم کاهش می‌یابد و در موبایل نزدیک به ۵۰ درصد کاهش مشاهده شده است.

بیشتر کاربران، پاسخ‌های ارائه‌شده توسط AIO را کافی می‌دانند و تنها درصد کمی از آنها بر روی لینک‌های داخل AIO کلیک می‌کنند (۷/۴٪ در دسکتاپ و ۱۹٪ در موبایل). حتی وقتی کاربران روی «نمایش بیشتر» کلیک می‌کنند، معمولاً فقط یک‌سوم محتوای پاسخ را مرور می‌کنند و تنها ۱۴٪ تا انتهای متن پیش می‌روند.

موضوع جست‌وجو نیز بر رفتار کاربر تأثیر دارد. در موضوعات حساس مانند سلامت یا امور مالی، کاربران عمیق‌تر اسکرول می‌کنند (میانگین بیش از ۵۰٪) و احتمال بررسی منبع دوم افزایش می‌یابد. برای موضوعات ساده‌تر مانند یافتن کد تخفیف، تعامل با AIO بسیار کمتر است.

 

جست‌وجو در عصر هوش مصنوعی: کاهش شدید کلیک و افزایش وابستگی به گوگل
افراد جوان‌تر و با سواد دیجیتال بالاتر، بیشتر به پاسخ‌های هوش مصنوعی اعتماد می‌کنند. در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال، نیمی از کاربران بدون بررسی بیشتر پاسخ AIO را قبول می‌کنند. همچنین کاربران موبایل بیشتر از دسکتاپ اسکرول می‌کنند (۵۴٪ در مقابل ۲۹٪). افراد مسن‌تر همچنان به لینک‌های سنتی علاقه دارند.

در جست‌وجوهای تجاری مثل مقایسه محصولات یا خرید، کاربران معمولاً به سراغ منابعی مانند آمازون می‌روند که اطلاعات تصویری و نظرات کاربران را ارائه می‌دهند. AIO در این موارد نقش زیادی در هدایت کاربر ندارد.

برای بازاریابان، معیار موفقیت در سئو در حال تغییر است. دیگر تعداد کلیک اهمیت اصلی را ندارد، بلکه دیده شدن برند در نتایج، به‌ویژه در AIO، مهم‌تر است. معیارهایی مانند رتبه ارجاع و سهم از صدا اهمیت بیشتری خواهند یافت. با این روند، سایت‌هایی که به ترافیک مستقیم وابسته‌اند، به‌شدت آسیب می‌بینند و شاید مجبور شوند برای جذب کاربران هزینه پرداخت کنند.

این مطالعه توسط کوین ایندیگ و اریک فن بوسکرک انجام شد و رفتار کاربران را در ۵۰۰ ویدئوی جست‌وجو تحلیل کرد.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا