جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز؛ از نوربرگ و گروسر تا SLK و V کلاس
جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز؛ از نوربرگ و گروسر تا SLK و V کلاس
در این مقاله جذاب شما را با جنجالیترین و بحثبرانگیزترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز آشنا خواهیم کرد.
مرسدس بنز برندی نیست که خیلی به خاطر محصولات جنجالی خود شناخته باشد هرچند با کاوش در تاریخ این خودروساز آلمانی میتوان برخی خودروهای داغ و بحثبرانگیز را پیدا کرد. در مقاله پیش رو به برخی از جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز اشاره کردهایم. این لیست به ترتیب زمانی مرتب شده است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز
مرسدس ۳۵hp (سال ۱۹۰۰)
اولین مرسدس تاریخ توسط یکی از نمایندگیهایش یعنی امیل جلینک مرسدس (سال ۱۸۵۳ تا ۱۹۱۸) به دایملر پیشنهاد شد. او خودروی موردبحث، تیم مسابقهاش و حتی نام خودش را از روی نام دخترش یعنی مرسدس انتخاب کرد. خودروی ۳۵hp توسط ویلهلم مایباخ طراحی شده بود و محصولی سبک و قدرتمند به شمار میرفت. یکی از ویژگیهای خاص این خودرو مرکز ثقل پایین بود. ۳۵hp خودروی سریعی محسوب میشد و در رقابتها نیز خوش درخشید و پاول میان خبرنگار فرانسوی درباره آن نوشت: “ما وارد عصر مرسدس شدهایم.”
مرسدس سیمپلکس (سال ۱۹۰۲)
مایباخ پس از خودروی ۳۵hp چندین مدل سیمپلکس را طراحی کرد و نام این خودروها نیز به خاطر کاربری سادهتر نسبت به نسخههای پیشین انتخاب شده بود. با قدرت ۴۰ اسب بخار، سیمپلکس سریعتر بود هرچند بعدها نسخههای کمتوان نیز تولید شدند. نهایتاً در سال ۱۹۰۹ مدلی با ۶۵ اسب بخار قدرت رونمایی شد. در ادامه واندربیلت سیمپلکس را خریداری کرد، خودرویی که هنوز هم وجود دارد و گفته میشود قدیمیترین مرسدس بنز دنیاست.
مرسدس ۲۸/۹۵ (سال ۱۹۱۴)
دایملر در سال ۱۹۱۴ یک خودروی بسیار قدرتمند و خلاقانه را معرفی کرد. پیشرانه ۶ سیلندر ۷.۳ لیتری ۲۸/۹۵ از طراحی میل بادامک بالای سر سیلندر استفاده میکرد که اگرچه چیز جدیدی نبود اما برای آن دوران بسیار غیرعادی محسوب میشد. قدرت این خودرو نیز به ۹۰ اسب بخار میرسید. تولید ۲۸/۹۵ در زمان جنگ جهانی اول متوقف شد اما با صلح جهانی تولید آن مجدداً شروع شد و تا سال ۱۹۲۴ ادامه یافت.
مرسدس نوربرگ (سال ۱۹۲۸)
نام مدلهای نوربرگ از پیست مشهور نوربرگ رینگ گرفته شده است یعنی جایی که پروتوتایپ مرسدس در ۱۳ روز به اندازه ۲۰ هزار کیلومتر رانده شد. علیرغم این موضوع و اینکه پیشرانههای برخی مدلها حجم ۵ لیتری داشتند، محصولات نوربرگ را نمیتوان پرفورمنس دانست بلکه خودروهای لوکس به شمار میرفتند. این خودروها همچنین اولین محصولات تولید سری مرسدس با پیشرانههای ۸ سیلندر بودند و گاهی اوقات از آنها با نام نوربرگ ۸ یاد میشود.
مرسدس SSK (سال ۱۹۲۸)
SSK مخفف عبارت سوپر اسپرت کورز است. کورز در زبان آلمانی به معنی کوتاه بوده و به فاصله بین محوری این خودرو اشاره دارد. در واقع SSK نسخه جادهای سطح بالا از مدل S به شمار میرود، خودرویی که هم برای مشتریان شخصی و هم رقابتهای موتور اسپرت ساخته شده بود. پیشرانه ۸ سیلندر ۷.۱ لیتری سوپرشارژردار SSK به تدریج بهبود یافت و در سال ۱۹۲۹ قدرت ۲۵۰ اسب بخار را تولید کرد. این خودرو در موتور اسپرت نیز بسیار موفق ظاهر شد. در ادامه نسخهای سبکتر از این خودرو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید شد که البته هدف اصلی از آن کسب پیروزی در مسابقات خودرویی بود.
گروسر مرسدس ۷۷۰ (سال ۱۹۳۰)
اولین گروسر یا گرند مرسدس به پیشرانه ۷.۷ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت در حالت تنفس طبیعی و ۲۰۰ اسب بخار قدرت در صورت استفاده از سوپرشارژر مجهز بود. مشتریان با پرداخت مبلغ بیشتر میتوانستند بدنهای ضدگلوله را سفارش دهند. هیروهیتو امپراتور ژاپن چنین محصولی را سفارش داده بود. خودروی خود در سال ۱۹۷۱ به مرسدس بازگردانده شد تا در موزه این خودروساز در اشتوتگارت به معرض نمایش گذاشته شود.
پونتون مرسدس (سال ۱۹۵۳)
خودروهای مرسدس تولیدی پس از جنگ جهانی دوم هیچ شباهتی به محصولات پیشین این برند نداشتند و در سال ۱۹۵۳ و با معرفی سری محصولات W120 چنین تناقضی به اوج خود رسید. نام مستعار پونتون به خاطر استایل بدنه انتخاب شده بود. خودروی ۱۸۰D سال ۱۹۵۴ به همراه پیشرانه خود اگرچه محصولی جدید به شمار میرفت اما تا حدی غیرمعمول بود. مدل ۲۶۰D سال ۱۹۳۶ هم از پیشرانهای دیزلی استفاده میکرد. پونتون مرسدس محصولی کلیدی برای این خودروساز بود و به ژرمنها کمک کرد تا شرایط خود را پس از سالها جنگ بهبود بخشند.
مرسدس ۳۰۰SL (سال ۱۹۵۴)
این خودرو با پیشنهاد مکس هافمن وارد کننده محصولات مرسدس به آمریکا توسعه یافت و به یک پدیده تبدیل شد. علت اصلی محبوب ۳۰۰SL به بدنه کوپه و درهای گالوینگ آن مربوط میشود. البته شباهتهای فنی خودرو به مدل مسابقهای W194 سال ۱۹۵۲ نیز در موفقیت آن نقش پررنگی ایفا کرده است. در سال ۱۹۵۷ نسخه رودستر ۳۰۰SL نیز تولید شد. ژرمنها همچنین از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳ خودروی ۱۹۰SL را عرضه نمودند که اگرچه به اندازه ۳۰۰SL زیبا بود اما قدرت بسیار کمتری داشت.
مرسدس فین تیل (سال ۱۹۵۹)
W111 اولین مرسدسی بود که ظاهر کلاسیک این برند را تعریف کرد. این ویژگیها شامل چراغهای جلوی بلند و عمودی در اطراف جلوپنجرهای گیرا بودند. در بخش عقب نیز بالههای دمی قرار داشتند که اگرچه نسبت به خودروهای آمریکایی بسیار ملایم طراحی شده بودند اما نسبت به مدلهای اروپایی یک ویژگی عجیب به شمار میرفتند. تمامی مدلهای اولین فین تیل از پیشرانه ۶ سیلندر استفاده میکردند اما در سال ۱۹۶۱ سری محصولات W110 با پیشرانه ۴ سیلندر نیز معرفی شدند. این خودروها تا پایان همان دهه از مد افتادند و در سال ۱۹۶۸ تولیدشان متوقف شد.
گروسر مرسدس ۶۰۰ (سال ۱۹۶۴)
مدل ۶۰۰ حدود ۳۴ سال پس از اولین گروسر معرفی شد و اولین پیشرانه ۸ سیلندر خودروهای جادهای تاریخ مرسدس را پذیرفت. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به سیستم تعلیق بادی، قفل مرکزی و صندلیهای دارای گرمکن و سردکن اشاره کرد. اگرچه این تجهیزات در عصر مدرن به چشم نمیآیند اما برای خودرویی در چند دهه قبل یک پدیده به شمار میرفتند. ۲۶۷۷ دستگاه از گروسر مرسدس ۶۰۰ تولید شد و از این میان ۴۲۹ دستگاه از نوع لیموزین پولمن بودند. ۵۹ دستگاه نیز بهصورت بسیار خاص لندولت تولید شدند.
مرسدس C 111 (سال ۱۹۶۹)
همانطور که درباره برخی برندهای دیگر نیز دیده شده است، یکی از برجستهترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز بهطور عمومی عرضه نشد. در واقع چندین نمونه از C 111 وجود داشت چراکه این خودرو بهصورت انبوه در طول چندین سال تولید شد. همانند ۳۰۰ SL، همه این خودروها دارای درهای گالوینگ بودند اما طراحی پیشرانه وسط باعث تمایز آنها میشد. اکثر C 111 ها از پیشرانه روتاری استفاده میکردند اما مرسدس تصمیم به توقف این پروژه گرفت و تا به امروز هم خودرویی با این نوع پیشرانه را عرضه نکرده است. مدلهای بعدی C 111 از پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی و حتی ۳ لیتری دیزلی استفاده کردهاند.
مرسدس G واگن
این خودرو که بعدها G کلاس نام گرفت محصولی آفرود بود که میشد آن را در معابر عمومی نیز راند هرچند راحتی سواری بسیار بالایی نداشت. همانطور که خود مرسدس میگوید، G واگن یک صفحه کاملاً جدیدی پیش روی این برند باز کرد و سریعاً نیز مشتریان زیادی به آن جذب شدند. G کلاس در نسخههای مختلفی ارائه شد و هماکنون نیز تولید آن ادامه دارد و برای اولین بار نسخه تمام برقیاش عرضه میشود.
مرسدس ۱۹۰E (سال ۱۹۸۲)
یکی دیگر از جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز با نام ۱۹۰E شناخته میشود. نسل W201 مرسدس بنز در واقع به اولین C کلاس دنیا مشهور شده و برجستهترین عضو این خانواده ۱۹۰E به ویژه با پیشرانه ۲.۳ و ۲.۵ لیتری است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ توسط کازورث توسعه یافت و تقریباً رقیب بی ام و M3 محسوب میشود. نسخههای مسابقهای ۱۹۰E نیز بسیار احساسبرانگیز عمل کردهاند هرچند مشهورترین آنها مدلی است که با رانندگی آیرتون سنا توانست تمامی رقبا را شکست دهد.
مرسدس C 36 AMG (سال ۱۹۹۳)
AMG کار خود را به عنوان تیونری که قطعات اسپرت محصولات مرسدس بنز را تولید میکرد آغاز نمود اما در ادامه همکاری دو شرکت بسیار عمیقتر شد. اولین خودرویی که با همکاری مرسدس و AMG عرضه شد C 36 AMG نام داشت. این خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با حدود ۲۸۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
مرسدس SLK کلاس (سال ۱۹۹۶)
اولین نسل SLK با پیشرانههای ۶ سیلندر و همچنین ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری سوپرشارژردار تولید شد. SLK خودرویی غیرعادی برای مرسدس بنز به شمار میرفت اما عملکرد خوبش در بازار باعث شد ژرمنها دومین نسل آن را نیز در سال ۲۰۰۴ معرفی کنند. با ادغام دایملر و کرایسلر، نسخه معادل این خودرو با نام کرایسلر کراس فایر هم ارائه شد که البته اقدامی بحثبرانگیز به شمار میرفت.
مرسدس V کلاس (سال ۱۹۹۶)
به مدت حدود یک قرن، فکر کردن به اینکه مرسدس بنز خودرویی سواری با صندلیها و پنجرههای بیشتر را در قامت یک ون عرضه خواهد کرد غیرممکن بود اما این کار با V کلاس انجام شد. این خودرو در واقع نسخه مینی ون ویتو به شمار میرفت. نکته جالب اینکه V کلاس همچنان در بازار حضور دارد.
مرسدس A کلاس (سال ۱۹۹۷)
بیشک یکی از جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز نسل اول A کلاس است. اگرچه این اتفاق سالها قبل رخ داده اما نمیتوان درباره اولین نسل A کلاس صحبت نمود و به تست گوزن معروف آن اشاره نکرد. این تست توسط یک مجله سوئدی انجام شد و A کلاس نتوانست سربلند از آن بیرون آید و قبل از خط پایان چپ کرد. با این کار تمامی خوبیهای A کلاس از جمله طراحی کف دوبل آن از یادها رفت و جنجال زیادی به پا شد. مرسدس پس از این حادثه سیستم تعلیق خودرو را اصلاح و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را به آن اضافه نمود.
مرسدس M کلاس (سال ۱۹۹۷)
M کلاس اولین شاسیبلند کراس اور مرسدس بود که در اولین کارخانه آمریکای این شرکت در توسکالوسا آلاباما تولید میشد. علیرغم نامگذاری کلی M کلاس، مدلهای تکی تولیدی با نام ML شناخته میشدند تا با محصولات M بی ام و اشتباه گرفته نشوند. این مشکل نهایتاً با بازنگری در ساختار نامگذاری محصولات مرسدس و تبدیل M کلاس به GLE کلاس رفع شد.
مرسدس وانئو (سال ۲۰۰۱)
مرسدس از وانئو به عنوان ترکیبی از سدان خانوادگی، خودرویی تفریحی و استیشنی جادار نام میبرد. اگرچه به نظر میرسد وانئو بر اساس یک ون شکل گرفته اما اینطور نیست و بیشتر به A کلاس ارتباط دارد. این اولین محصول عجیب مرسدس بنز به شمار نمیرود اما غیرمحتملترین چیزی است که تولید شده و به توفیق چندانی هم دست نیافته است.
مایباخ (سال ۲۰۰۲)
نام محصولات لوکس مایباخ از ویلهلم مایباخ که حدود یک قرن قبل دایملر را ترک کرد گرفته شده است. مدلهای مایباخ ۵۷ و ۶۲ هزینههای خرید و نگهداری بسیار زیادی داشتند و مطالعات نشان دادند ارزش آنها در بازار بریتانیا یک سال پس از خرید بیش از هر خودروی دیگری افت میکند. این زیر برند در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد اما در حال حاضر نسخههای فوق لوکس محصولات مرسدس همچون S کلاس و GLS با نام مرسدس مایباخ در دسترس هستند.
مرسدس SLR مک لارن (سال ۲۰۰۳)
SLR مخفف عبارت port Leicht Rennsport یا خودروی مسابقهای اسپرت و سبک است و از یک خودروی مسابقهای دهه ۵۰ میلادی گرفته شده و همانطور که نامش نشان میدهد با همکاری مک لارن توسعه یافته است. پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری سوپرشارژردار SLR توسط AMG تولید شد. این پیشرانه که بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد بسیار به سمت عقب خودرو متمایل شد که نتیجه آن عقب کشیدن بخش سرنشین بود. اگرچه SLR یک هایپرکار مورد انتظار عموم از همکاری دو غول دنیای خودرو نبود اما محصولی منحصربهفرد و هیجانانگیز به شمار میرفت.
مرسدس R کلاس (سال ۲۰۰۵)
ژرمنها در تلاشی دیگر برای کمرنگ کردن مرز بین کلاسهای مختلف خودرویی R کلاس را معرفی کردند. این خودرو را میتوان ترکیبی از یک سدان اسپرت، استیشن، مینی ون و استیشن دانست. در واقع R کلاس شش نفره به عنوان یک گرند اسپرت تورر توصیف شد و به همین خاطر در کلاسی حضور یافت که هیچ رقیبی نداشت. مدل R 63 AMG با پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری یکی از ایدههای دیوانهوار مرسدس است که البته خیلی دوام نیاورد و تنها پس از تولید ۲۰۰ دستگاه با بازار خداحافظی نمود.
مرسدس A 45 AMG (سال ۲۰۱۳)
برجستهترین ویژگی این خودرو پیشرانه ۲ لیتری توربو با ۳۵۵ اسب بخار قدرت بود که عنوان قویترین پیشرانه ۴ سیلندر دنیا را به خود اختصاص داد. در ادامه خروجی این پیشرانه به ۳۷۶ اسب بخار رسید و هماکنون نیز با برخی تغییرات شاهد تولید قدرت فراتر از ۴۰۰ اسب بخار توسط آن هستیم.
مرسدس G 63 AMG 6×6 (سال ۲۰۱۳)
قویترین G کلاس تاریخ با نام G 65 AMG شناخته میشود که به پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری توئین توربو با ۶۲۱ اسب بخار قدرت مجهز است. البته از نظر ابعاد باید رتبه اول را به G 63 AMG 6×6 اختصاص دهیم. این خودرو از نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری با ۵۳۶ اسب بخار قدرت استفاده میکند. خودروی شش چرخ یاد شده به تعداد بیش از ۱۰۰ دستگاه تولید و عرضه شد.
مرسدس مایباخ S کلاس (سال ۲۰۲۱)
آخرین خودرو در لیست جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز به گل سرسبد خانواده S کلاس اختصاص دارد. معادل امروزی محصولات قدیمی گروسر مرسدس را میتوان ردهبالاترین S کلاس با نشان مرسدس مایباخ دانست. مدل S680 این خانواده به پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶۰۳ اسب بخاری مجهز است و آسایش و راحتی باورنکردنی را به همراه پرفورمنس قدرتمند و سرعتی برجسته ارائه میکند.
مجله خبری gsxr