جنگهای افسانهای خودروسازی؛ رقابتهایی که جادهها را شعلهور کردند!

جنگهای افسانهای خودروسازی؛ رقابتهایی که جادهها را شعلهور کردند!
دنیا همیشه پر از رقابت و دشمنی بوده است، و دنیای خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. از همان روزی که دومین خودرو ساخته شد، جنگ و جدالها در صنعت خودروسازی آغاز شدند. این رقابتها از رقابتهای شخصی گرفته تا جنگهای شرکتی، در طول تاریخ باعث پیشرفتهای شگرفی در این صنعت شدهاند.
ما همیشه طرف یکی را میگیریم؛ فورد یا شورولت؟ فراری یا پورشه؟ لامبورگینی یا مکلارن؟ این رقابتها نهتنها جذابیت دنیای خودرو را دوچندان کرده، بلکه برخی از بزرگترین نوآوریها را هم رقم زده است. اما چیزی که این جنگها را فراتر از یک رقابت ساده میبرد، خصومتهای شخصی و انتقامجوییهای تاریخی میان افراد و شرکتهاست.
داج و فورد؛ دعوای خونین دیترویت
جان و هوراس داج، دو برادری بودند که در خیابانهای دیترویت مشتزنی میکردند و بعدها قطعات خودرو برای هنری فورد تولید کردند. در ازای این همکاری، ۱۰ درصد از سهام شرکت فورد را دریافت کردند. اما این شراکت دوام نیاورد. وقتی هنری فورد سود سهام را متوقف کرد تا کارخانه غولپیکر ریور روژ را بسازد، برادران داج از او شکایت کردند و در سال ۱۹۱۹ مبلغ ۱۹.۲ میلیون دلار از او گرفتند. کمی بعد، هر دو برادر بر اثر بیماری درگذشتند، اما جنگ داج و فورد تا امروز ادامه دارد؛ چه در رقابت بین ماسلکارهایشان، چه در فروش وانتها.
فورد و شورولت؛ بزرگترین دشمنی تاریخ خودروسازی
اگر یک نبرد باشد که از همه رقابتهای خودرویی مهمتر باشد، آن جنگ فورد و شورولت است. فورد در ابتدا یکهتاز بود، اما شورولت در دهه ۱۹۲۰ تاج را از سر او برداشت. در دهه ۱۹۵۰، فورد با مدیریت هنری فورد دوم دوباره اوج گرفت و در سال ۱۹۵۵ بار دیگر گوی رقابت را از شورولت ربود. این جنگ بزرگ در تمام این سالها مانند یک فینال جام جهانی ادامه داشته و هنوز هم در بازار خودروهای پرفروش آمریکایی جریان دارد.
چرا لامبورگینی ساخته شد؟ انتقام یک کشاورز از انزو فراری!
فروچیو لامبورگینی، یک کشاورز ثروتمند و سازنده تراکتور بود که عاشق فراریهای سریع و جذاب بود. اما وقتی که از کیفیت کلاچ فراری خود شکایت کرد، انزو فراری به او گفت: «تو بهتره همون تراکتورت رو بسازی!» این جمله باعث شد که لامبورگینی قسم بخورد رقیبی برای فراری بسازد، و نتیجه آن برند افسانهای لامبورگینی شد که امروز همچنان یکی از بزرگترین سازندگان سوپراسپرتهای جهان است.
مسابقهای که همهچیز را تغییر داد
رقابت در دنیای خودرو فقط محدود به کارخانهها نیست. مسابقات اتومبیلرانی همیشه محلی برای نمایش قدرت و غرور برندها بوده است. یکی از مشهورترین این رقابتها، نبرد آیرتون سنا و آلن پروست در فرمول ۱ بود. این دو راننده در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با رقابت شدید خود، تاریخ مسابقات را رقم زدند. جنگ بین آنها آنقدر شخصی شد که برخوردهایشان در پیست، به لحظاتی تاریخی تبدیل شدند.
بدون رقابت، هیچ پیشرفتی وجود ندارد!
تمام این خصومتها، انتقامها و رقابتها، چیزی فراتر از یک نبرد ساده هستند. اگر دشمنیها و رقابتهای تاریخی وجود نداشت، امروز شاهد شاهکارهایی مثل فراری SF90 استراداله یا لامبورگینی روولتو نبودیم. شاید این جنگها گاهی تلخ باشند، اما همان چیزی هستند که صنعت خودرو را به جلو میبرند.
پس دفعه بعد که در یک بحث داغ درباره خودروها شرکت کردید، یادتان باشد که بدون این رقابتها، هیچ چیز در دنیای خودرو به این جذابی نبود!