جک KMC T9 مشخصات و قیمت وانت پیکاپ جدید کرمان موتور
جک KMC T9 مشخصات و قیمت وانت پیکاپ جدید کرمان موتور
استقبال علاقهمندان وانتهای چینی از KMC T8 کرمان موتور، فرصت مناسب برای محصول بزرگتر و گرانتر فراهم کرده است. پیکاپ JAC T9 احتمالا اواخر سال ۱۴۰۲ وارد بازار ایران میشود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بعد از ایران خودرو و سایپا، شرکتهای مونتاژکار واقع در کرمان، شامل کرمان موتور و مدیران خودرو، بیشترین تعداد محصولات را به بازار ایران عرضه میکنند. نکتهی مهم، قیمت بالای خودروهای چینی، نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو است. این شرایط، گردش مالی بسیار بالا در مدیران خودرو و کرمان موتور را نشان میدهد. بعید نیست طی سالهای آینده، از نظر تعداد محصولات تولیدی هم، شرکتهای کرمانی بتوانند پیرمردهای عقبمانده از صنعت جهانی را پشت سر بگذارند.
امکان خرید مدلهای دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقهمندان طبیعتگردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، پیکاپهای چینی با وجود قیمت بالا، مشتریان پرشمار در کشورمان دارند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانتهای دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیتهای تردد در خارج جاده، میخرند. هرچند که این خودروها مناسب آفرود حرفهای نیستند.
خودروسازی جک یا جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامهی این برند، حدود ۱۵ سال سابقه در ساخت خودروهای سواری و خانوادگی دیده میشود؛ چراکه تاکنون، بر تولید کامیونهای اندازهمتوسط تجاری متمرکز بوده است. برخلاف سابقهی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسیبلند وجود دارد. همچنین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه میشود. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۵۰ درصد سهام خودروسازی جک به شرکت فولکس واگن آلمان فروخته شده است.
جک T9 به عنوان وانت پیکاپ اندازه بزرگ و پرچمدار برای شرکت سازنده، شناخته میشود. این محصول با نام هانتر یا هانتو (Han Tu)، علاوهبر چین به بازار امریکای جنوبی نیز رسیده است و ظاهرا توسط کرمان موتور به زودی وارد کشورمان خواهد شد. فراتر از ابعاد بدنه، بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک باعث میشود T9 ردهی قیمتی متفاوت با T8 داشته باشد و رقابت با آمیکو آسنا یا فوتون تونلند G7 اتوماتیک را آغاز کند.
طراحی ظاهری و نمای بدنهی جک KMC T9 کرمان موتور
هرچند که بسیاری از تجهیزات فنی جک T9 با T8 مشترک است اما این خودروها تفاوت چهره اساسی دارند. از سویی دیگر، Jac T9 کاملا تحت تاثیر جیامسی کنیون ۲۰۲۳ (تصویر زیر) طراحی شده است.
جلوپنجرهی بسیار بزرگ با نشان تجاری JAC به رنگ کروم، در نمای اصلی T9 جلب نظر میکند و تامینکنندهی روشنایی، LED هستند. باوجود ادوات پلاستیک سیاهرنگ در نمای اصلی، حالت مشبک جلوپنجره و فرم شبیه به حرف S، جلوهای جذاب برای جک T9 فراهم میکند. حجمدهی جلوپنجره و جاسازی محل مهشکنها نیز، متناسب با دیگر اجزا به نظر میرسد.
برای نمای جانبی، خطوط بدنه در محل دستگیرهها و نزدیک رکاب دیده میشوند. از سویی دیگر، پنجرههای کوچک و آینه بغل بزرگ، کمی نامتناسب به نظر میرسند. رینگ ۱۸، تایرهای عاجدار، حفاظ قسمت حمل بار و ریل باربند، دیگر تجهیزات T9 هستند که در تصاویر رسمی این خودرو دیده میشوند.
در نمای پشت، چراغهای مستطیلشکل مشابه دیگر وانتپیکاپها برای T9 استفاده شده اما سازنده تلاش کرده است با حالت برجسته و LEDهای عمودی، کم خلاقانهتر از رقبا عمل کند. سپر و قاب گلگیرها، تمام پلاستیک هستند و ظاهرا استحکام لازم برای عبور از مسیرهای سخت را فراهم نمیکنند.
میتوان با ارفاق، جک KMC T9 را یک پیکاپ زیبا در گروه وانتهای چینی مونتاژ ایران، توصیف کرد که البته با نکات منفی، مثل انبوه مواد پلاستیکی داخل سپرها و دیگر اجزای بدنه، ارائه میشود. این مدل با طول بدنهی۵۳۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۹۲۰ میلیمتر تولید شده است و فاصله محوری ۳۱۱۰ میلیمتر دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جک KMC T9 کرمان موتور
سادهسازی و بدسلیقگی در ترکیب داشبورد، یکی از مهمترین نکات منفی برای جک T9 است. نمایشگر لمسی ۱۰/۴ اینچ و پنل دیجیتال پشت فرمان، ادوات مدرن این خودرو محسوب میشوند اما خروجی تهویه مطبوع و قاب هشت ضلعی با فریم نقرهای، هماهنگی چندانی با دیگر اجزا ندارند.
فرمان و دستهدنده، مشابه با نمونههای دیده شده در شاسیبلندهای جک مثل K7 هستند. بخش کوچکی از داشبورد، از چرم ساخته شده و دیگر قسمتها، پلاستیک سخت دارند. مواد به کار رفته در تودریها و کلیدهای کنترلی نیز، چندان باکیفیت محسوب نمیشوند. خریدار جک T9 میتواند از صندلیهای خوشفرم با چرم مصنوعی و خط دوخت چشمنواز، رضایت داشته باشد.
پیشرانه و تجهیزات فنی جک KMC T9 کرمان موتور
موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای T9 قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر فراهم میکند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میشود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل وجود دارد. این خودرو با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه میدهد.
جک T9 از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDi) استفاده میکند. این خودرو در حالت رانندگی عادی، محرک عقب است و به خواست راننده، دو دیفرانسیل سبک یا سنگین را فعال خواهد کرد. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت جک T9 هنوز اعلام نشده است اما باتوجه به اطلاعات موجود، احتمالا مشابه KMC T8 در حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه خواهد بود. دیگر خودروی کرمان موتور به نام جک T8 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با ۱۷۴ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتنمتر، ۱۹۶۵ کیلوگرم وزن دارد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جک KMC T9 کرمان موتور
نسخههای دارای امکانات کامل، مجهز به هفت کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS ، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD ، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل کاهنده و افزاینده سرعت، هشدار برخورد از جلو، رادار هدایت بین خطوط، رادار نقطه کور، سنسور پارک و دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بیسیم، تنظیم برقی صندلیهای جلو همراه گرمکن، آینههای برقی تاشو و گرمکن داخلی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف هستند.
قیمت جک KMC T9 کرمان موتور در بازار جهانی و ایران
در استرالیا نسخهی دو دیفرانسیل مجهز به موتور توربوشارژ بنزینی و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته با امکانات کامل، ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار امریکا قیمتگذاری شده است. از اطلاعات موجود میتوان نتیجه گرفت جک KMC T9 برای بازار ایران، حدود ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.
رقبای جک KMC T9 کرمان موتور در ایران
فوتون تونلند G7 اتوماتیک و آمیکو آسنا، مهمترین رقبای جک KMC T9 در ایران هستند. نکتهی جالب، شباهت تونلند G7 با جک T9 در بحث فنی است؛ به طوریکه محصول مونتاژ ایران خودرو کمی قدرت بیشتر و گشتاور کمتر، همراه گیربکس مشابه ارائه میکند. از سویی دیگر، آمیکو آسنا اتوماتیک از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ، قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر میگیرد که روی کاغذ، ضعیفتر از جک T9 است.
مجله خبری gsxr