حراج پورشهای که نیسان برای مهندسی معکوس خرید!
حراج پورشهای که نیسان برای مهندسی معکوس خرید!
یک پورشه ۹۵۹ که نیسان از آن برای تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده کرده، پس از یک بازسازی کامل به حراج گذاشته میشود.
پورشه در طول تاریخ خودرو خودروهای افسانهای و نمادین زیادی ساخته است اما به عقیدهٔ بسیاری، ۹۵۹ بهترین آنها است. حال یک نمونه از این خودرو قرار است به حراج گذاشته شود که انتظار میرود به یکی از گرانترین نمونههای ۹۵۹ تبدیل شود زیرا این خودرو چند ویژگی خاص دارد. اول اینکه این ۹۵۹ توسط شرکتی بنام کانپا بهطور دقیق و کامل بازسازی شده است. زمانی که این خودرو به کانپا سپرده شد، کارکردی زیر ۱۶۰۰ کیلومتر داشت. این ماشین همچنین با شماره شاسی ۰۲۲ یکی از تنها ۲۶۶ دستگاهی است که از سری کامفورت ۹۵۹ ساخته شد.
این ۹۵۹ تاریخچهٔ جالبی هم دارد. طبق اسناد، نیسان این خودرو را از یک نمایندگی در بلژیک خریده است. نیسان پسازاینکه خودرو را به ژاپن برد، آن را اوراق کرد و بهطور گستردهای از این پورشه برای تحقیق و توسعه استفاده کرد. نیسان در طول این بررسیها، تمرکز ویژهای روی مطالعهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ پورشه داشت. نیسان درسهایی که از ۹۵۹ آموخت را در سامانهٔ چهارچرخ محرکی که بعداً در اسکایلاین GT-R نسل R32 ارائه کرد به کار گرفت. پس از اتمام بررسیها، ۹۵۹ دوباره سرهم شد و نیسان آن را به یکی از مهندسان خود فروخت. وی این ماشین را تا زمانی که به ایالاتمتحده فرستاده شد در اختیار داشت.
کانپا در سال ۲۰۱۹ این پورشه را در اختیار گرفت و طی چهار سال، بیش از چهار هزار ساعت را صرف بازسازی آن با هزینهای در حدود ۹۵۰ هزار دلار کرد. مثل دیگر نمونههای ۹۵۹ که کانپا بازسازی کرده، تکتک پیچها و اتصالات این خودرو باز شده و کاملاً موردبازسازی و بررسی قرار گرفتهاند. همچنین رنگ نقرهای اصلی خودرو هم با سبز بلوط جایگزین شده است. علاوه بر این، ۹۵۹ موردبحث به کمکفنرهای جدید پنسکه با فنرهای تیتانیومی، ترمزهای ارتقاءیافته و رینگهای ۱۸ اینچی اختصاصی هم مجهز شده است.
یکی دیگر از اقدامات مهمی که کانپا روی این خودرو انجام داده، ارتقاء پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آن است. با تغییراتی مثل استفاده از شاتونهای تیتانیومی، ارتقاء سوپاپها، میل بادامک جدید، پورت و پولیش سرسیلندرها با سرامیک تنگستن و سیستم اگزوز تیتانیومی، خروجی موتور به ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. به لطف این نیرو، ۵۹ حالا ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت بیش از ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
این ۹۵۹ قرار است در اول مارس به حراج گذاشته شود و انتظار میرود با قیمتی بین ۳.۲۵ تا ۳.۷۵ میلیون دلار به فروش برسد.
مجله خبری gsxr