حرف C در بستهبندی ظروف روغن موتور نشان دهنده چیست؟

حرف C در بستهبندی ظروف روغن موتور نشان دهنده چیست؟
در ادامه بررسی حروف مخفف بکار رفته در روی ظروف روغن موتور نوبت به حرف C میرسد.
در بین تمامی مایعات ضروری خودرو، روغن موتور مهمترین آنهاست و باعث میشود قطعات متحرک ضمن حفظ دمای ایده آل خود با حداقل اصطکاک کار کنند. وقتی به دنبال بهترین روغن موتور برای خودروی خود باشید خواهید فهمید که همه آنها مشابه هم نیستند و برخی خودروها و موتورها نیازمند نوع خاصی از روغن خواهند بود و این موضوع با بررسی نوشتههای روی بستهبندی آن برجسته میشود. برای مثال در روی ظرف برخی روغنموتورها حرف C بکار رفته است اما آیا میدانید که این حرف به چه چیزی اشاره میکند؟
حرف C توسط انجمن نفت آمریکا API که از سال ۱۹۱۹ تاکنون به فعالیت میپردازد تعیین شده است. در بیش از یک قرنی که از تأسیس انجمن یاد شده میگذرد، API استانداردهای متنوعی را در صنعت نفت و گاز جهان وضع نموده که شامل روغن موتور نیز میشود. در بین دستهبندیهای مختلف روغن موتور، کلاس C نیز وجود دارد که بهطور خاص برای استفاده در موتورهای دیزلی تجاری بکار میرود. با توجه به تفاوتهای موجود، جای تعجبی ندارد که روغن موتور سنتی و دیزلی تفاوتهای زیادی با یکدیگر خواهند داشت. جالبتر اینکه همه روغنهای گرید C مشابه هم نیستند و این موضوع باعث پیچیدگی بیشتر میشود. در واقع API برای این روغنها مشخصات و استانداردهایی را تعیین کرده که باعث میشود هر روغن گرید C مخصوص یک نوع موتور دیزلی باشد.
روغن موتور گرید C زیرمجموعهای از روغنهای طراحی شده برای وسایل نقلیه دیزلی با کاربری ویژه است اما حتی روغنهای C نیز انواع مختلفی دارند. از جمله فاکتورهایی که باعث تفاوت در روغن گرید C میشود میتوان به میزان آلایندگی، میزان گوگرد گازوئیل، سال ساخت وسیله نقلیه و… اشاره کرد. استفاده از روغن مناسب تنها یکی از عواملی است که باعث عملکرد مطلوب قلب تپنده وسیله نقلیه میشود. API توصیه میکند برای خودروهای مدرن از چهار نوع روغن موتور گرید C شامل CH-4 و CI-4 و CJ-4 و CK-4 استفاده شود. روغن CH-4 گزینهای مناسب برای موتورهای چهار زمانه پرسرعتی است که برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی ۱۹۹۸ طراحی شدهاند. روغن CI-4 نیز برای موتورهای چهار زمانه با استانداردهای ۲۰۰۴ طراحی شده و روغن CJ-4 هم مناسب استانداردهای سال ۲۰۱۰ و قبل از آن است. همچنین از روغن CK-4 نیز برای استانداردهای سال ۲۰۱۷ استفاده میشود. البته باید گفت انواع زیادی از روغنهای گرید C وجود دارد که برخی از آنها با پیشرفت تکنولوژی موتورهای دیزلی و تکامل استانداردهای آلایندگی دیگر تولید نمیشوند.
با اینکه در بالا بهطور خلاصه به روغن موتور گرید C و استاندارد API پرداختیم اما داستان به همینجا ختم نمیشود. باید دانست یک موسسه دیگر نیز که در زمینه دستهبندی و استانداردسازی روغن موتور فعالیت دارد اشاره متفاوتی به حرف C در روغن موتور دارد. انجمن خودروسازان اروپایی ACEA میگوید حرف C در روغن موتور مخفف “سازگار با کاتالیزور” است و منظور از آن روغنهایی خواهد بود که نسبتاً پایدار هستند و اصطکاک و ویسکوزیته کمی دارند. این روغنها را میتوان در شرایط مختلف از جمله خودروهایی با فیلترهای ذرات گازوئیل، کاتالیزورهای سه راه و موتورهای دیزلی و بنزینی با میزان گوگرد و فسفر پایین بکار برد. بزرگترین وجه تمایز بین روغنهای C انجمن خودروسازان اروپایی محتوای گوگرد و فسفر آنهاست.
با اینکه افزودنیهای یاد شده معمولاً باعث کاهش استهلاک قطعات موتور و افزایش روان کاری میشوند اما وجود بیش از حد آنها در روغن روی قطعاتی همچون فیلتر ذرات و کاتالیزورها اثر منفی خواهد داشت. ACEA شش نوع روغن موتور نوع C را معرفی کرده که شامل C1 و C4 به عنوان روغنهایی با محتوای گوگرد و فسفر کم و روغنهای C2 و C3 و C5 و C6 با محتوای گوگرد و فسفر متوسط است. البته قرار گرفتن این روغنها در یک کلاس به معنی جایگزین کردن آنها با یکدیگر نیست و زمان خرید روغن موتور حتماً باید به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه مراجعه کنید تا از نوع روغن موتور انتخابی مطمئن شوید. مطلع شدن از جزئیات نوشته شده روی بستهبندی روغن موتور کمی سخت و پیچیده است اما بیشک اهمیت زیادی دارد. اطلاع از مخففهایی همچون HD یا W و SAE و همچنین S و E میتواند به شما در خریدی مطمئن و صحیح کمک شایانی کند.