هاست پرسرعت
خودرو

حواله هایما ۸S هدیه‌ ایران خودرو به مدیران ارشد؛ وزارت صمت مخالفت کرد

حواله هایما ۸S هدیه‌ ایران خودرو به مدیران ارشد؛ وزارت صمت مخالفت کرد

ظاهرا تعدادی از مدیران شرکت ایران خودرو، حواله‌ی خرید هایما ۸S به قیمت کارخانه هدیه گرفته‌اند. این رویداد، مصداق رانت‌خواری به نظر می‌رسد و توسط وزارت صمت باطل شده است.

به گزارش ایسنا تصاویر و اطلاعاتی وجود دارند که تخصیص و تحویل هایما ۸S با قیمت کارخانه (یک‌ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) برای تعدادی از مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو را نشان می‌دهند. ظاهرا شرکت مذکور، نه‌تنها از عملکرد و شاهکارهای مدیران ارشد خود رضایت دارد؛ بلکه قوانین مرتبط با عرضه‌ی خودرو در بورس را فراموش کرده است.

قیمت هایما ۸S در بازار آزاد، بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. پس هدیه دادن حواله‌ به مدیران ایران خودرو، برابر با پاداشی معادل یک میلیارد تومان است. این موضوع درحالی اهمیت پیدا می‌کند که دولت و شرکت‌های وابسته به دولت، سهام‌دار اصلی ایران خودرو محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، بذل و بخشش‌های تشویقی برای مدیران ایران خودرو، حیف و میل بیت المال است.

مهدی خطیب مدیر ایران خودرو

چند نکته‌ی جالب در پرونده‌ی مورد بحث وجود دارد. استفاده از گران‌ترین محصول ایران خودرو به عنوان هدیه برای مدیران شرکت، پرداخت پاداش میلیارد تومانی از جیب خریداران هایما ۸S را نشان می‌دهد. با این ترفند، مستقیما از حساب ایران خودرو، مبلغی به مدیران پرداخت نمی‌شود. مورد دوم، افراد ذی‌نفع در این ماجرا هستند. به عنوان مثال، اگر مدیران یا اعضای هیئت مدیره برای خودشان چنین پاداشی در نظر گرفته باشند، نیاز به دخالت قوه‌ی قضائیه و برخورد با سواستفاده‌کنندگان از مقام در یک شرکت وابسته به دولت، ضروری به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، چرا مدل‌های ارزان‌تر مثل ۲۰۶ و رانا برای پاداش به مدیران شرکت انتخاب نشده‌اند؟

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه اظهار  کرد:

امروز (سه‌شنبه) برابر اخبار واصله و بررسی‌های اولیه، مشخص شد شرکت ایران‌خودرو تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه‌ تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد. از این‌رو از شرکت ایران‌خودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیم‌ها داشته باشند.

به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد،  پس از بررسی‌های اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد. وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینه‌ای برنمی‌تابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا