خاتمه تولید کیا موهاوی به دلیل فروش پایین، خداحافظی با شاسیبلند قدیمی کرهای
خاتمه تولید کیا موهاوی به دلیل فروش پایین، خداحافظی با شاسیبلند قدیمی کرهای
کیا موهاوی با تجربهٔ یک فیسلیفت بزرگ در سال ۲۰۱۹ همچنان در کره جنوبی عرضه میشود اما نهایتاً تا دو ماه دیگر از روی خط تولید کنار خواهد رفت.
کیا موهاوی که در آمریکا با نام بورگو عرضه میشد، حضور کوتاه و تأسفباری در این کشور داشت زیرا فقط در سال ۲۰۰۹ در بازار ایالاتمتحده ارائه شد و به دلیل فروش پایین کیا به عرضهٔ آن پایان داد. بااینحال، عرضهٔ این شاسیبلند در دیگر بازارها همچنان ادامه پیدا کرد و هنوز هم در کره جنوبی به فروش میرسد اما به نظر میرسد عمر موهاوی نهایتاً به آخر رسیده زیرا به گزارش مجلهٔ ET، به دلیل کاهش فروش، تولید این ماشین در ماه جولای در کارخانهٔ هواسونگ خاتمه خواهد یافت.
مقررات سختگیرانهتر آلایندگی نیز دلیل دیگر کنار رفتن موهاوی از روی خط تولید است. فروش این شاسیبلند در ماه آوریل به تنها ۲۵۷ دستگاه کاهش پیدا کرده است. ظرفیت تولیدی که با کنار رفتن موهاوی آزاد خواهد شد برای تولید بیشتر سورنتو و همینطور پیکاپ آیندهٔ تاسمان استفاده خواهد شد. طبق گزارشها، کیا فعالیت این کارخانه را از اواخر جولای تا اواسط آگوست متوقف خواهد کرد تا خطوط تولید را برای تغییرات موردنظر آماده کند.
موهاوی یکی از قدیمیترین خودروهای در حال تولید کیا محسوب میشود. این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد و در سال ۲۰۱۶ یک فیسلیفت را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز هرچند کیا از نسخهٔ جدید موهاوی با عنوان نسل دوم رونمایی کرد اما این اساساً یک فیسلیفت بزرگ بود. طراحی نسخهٔ اولیهٔ موهاوی توسط پیتر شرایر صورت گرفته بود که چند دهه برای کیا، هیوندای و جنسیس خودروهای مختلفی را طراحی کرد. این شاسیبلند سه ردیفه صرفاً با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربودیزل با ۲۵۶ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشد. قیمت موهاوی هماکنون از ۳۷ هزار دلار آغاز میشود و در گرانترین نسخه به ۴۵,۶۰۰ دلار میرسد.
هنگامیکه نسل دوم موهاوی معرفی شد، کیا دیگر شانس خود را در بازار ایالاتمتحده امتحان نکرد درحالیکه این شاسیبلند احتمالاً میتوانست نسبت به قبل شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد زیرا بورگو زمان بدی راهی بازار آمریکا شد که همزمان با رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ و افزایش قیمت سوخت بود. در آن زمان تقاضا برای شاسیبلندهای بزرگ کاهش پیدا کرد و این یکی از دلایل شکست بورگو در بازار آمریکا بود. بااینحال، کیا بعداً کراساوور سه ردیفهٔ تلوراید را در این کشور عرضه کرد که به موفقیت فوقالعادهای دست یافت. این شرکت همچنان برای کسانی که خواهان تواناییهای آفرود بیشتری هستند، نسخهٔ X-Line را هم برای سورنتو و تلوراید ارائه میکند.
مجله خبری gsxr