خرابی پلوس خودرو؛ علائم، دلایل و راهحلهای تعمیر و پیشگیری در 1404

خرابی پلوس خودرو؛ علائم، دلایل و راهحلهای تعمیر و پیشگیری در 1404
خرابی پلوس خودرو یکی از مشکلات خطرناک وسایل نقلیه است که میتواند ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد. در این مقاله با راهکارهای رفع چنین مشکلی آشنا خواهید شد.
پلوس خودرو در واقع میلهای است که از یک سمت به دیفرانسیل و از سمت دیگر به چرخها متصل شده و نیروی تولیدی موتور را به چرخها میرساند. وجود هرگونه مشکل در پلوس تأثیر قابلتوجهی روی حرکت و ایمنی وسیله نقلیه ایجاد خواهد کرد. خرابی پلوس خودرو با نشانههایی همچون صدای غیرعادی تقتق و لرزش محسوس همراه است اما این موضوع قابل تشخیص و حل است. مقاله پیش رو از تشخیص تا تعمیر پلوس و پیشگیری از خرابی آن را پوشش میدهد.
پلوس خودرو چیست و چه وظیفهای دارد؟
انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخها با استفاده از قطعات گوناگونی از جمله گیربکس، میلگاردان، دیفرانسیل و همچنین پلوس صورت میپذیرد. قدرت تولیدی خودرو پس از انتقال از کلاچ، گیربکس و میلگاردان به دیفرانسیل رسیده و این قطعه نیز قدرت را به پلوس تحویل میدهد تا در نهایت به چرخها منتقل شود. پلوس در بخشی که به چرخها متصل شده از طراحی متحرک و مفصل مانند سود میبرد تا در زمان چرخش فرمان مانع شکستگی پلوس شود. باید دقت داشت در خودروهای داخلی همچون پراید و ۲۰۶ که محرک جلو هستند خبری از میلگاردان نیست و قدرت تولیدی مستقیماً از دیفرانسیل به پلوس ها منتقل میشود.
پلوس ماشین از اجزایی شامل سرپلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ و میل پلوس تشکیل شده است. سرپلوس در دو سر قطعه قرار گرفته و از یک سمت با سه شاخ و از سمت دیگر با چرخها در ارتباط است تا قدرت را به چرخها برساند. مشعلی نیز باعث اتصال سه شاخ به دیفرانسیل و گیربکس میشود. گردگیر نیز همانطور که از نامش مشخص است مانع ورود گردوغبار و آلودگی به داخل سرپلوس میشود. نهایتاً به سه شاخ و میل پلوس میرسیم که سه شاخ درون سرپلوس قرار داشته و باعث میشود حرکت چرخشی سرپلوس بهتر صورت گیرد. میل پلوس نیز باعث انعطافپذیری قطعه میشود.
علائم خرابی پلوس خودرو که نباید نادیده بگیرید
پس از آشنایی با پلوس خودرو نوبت به بررسی علائم خرابی آن میرسد.
صدای تقتق موقع دور زدن
یکی از آشناترین صداهای غیرعادی خودروها همین صدای تقتق هنگام دور زدن با خودروست که به خرابی پلوس خودرو مربوط است. در این حالت باید سریعاً نسبت به رفع ایراد خودرو اقدام کنید.
لرزش کابین یا فرمان
اگرچه لرزش خودرو دلایل متنوعی دارد اما یکی از رایجترین آنها خرابی پلوس ماشین است و میتواند کیفیت سواری را تحت تأثیر قرار دهد.
تکان دستهدنده
در اکثر خودروها ایرانی، دستهدنده در حین رانندگی لرزش اندکی دارد اما زمانی که پلوس خودرو خراب شده باشد این لرزش بیشتر خواهد بود.
قفل شدن چرخها
در بین نشانههای خرابی پلوس، قفل شدن چرخها جزو خطرناکترین آنهاست چراکه اگر چنین مشکلی در سرعتهای بالا رخ دهد خطر تصادف وجود خواهد داشت.
نشت روغن از گردگیر
در صورت خرابی پلوس ماشین احتمال نشتی روغن از گردگیر وجود خواهد داشت. در واقع مشاهده نشتی روغن از گردگیر جزو آسانترین راههای تشخیص وجود ایراد در قطعه موردبحث است.
دلایل خرابی پلوس خودرو چیست؟
پارگی گردگیر
با پاره شدن گردگیر، گردوغبار و آلودگی وارد اجزای داخلی پلوس میشوند. با گذشت زمان و انباشت این ذرات اجزای پلوس از جمله سرپلوس و سه شاخ دچار مشکل شده و نهایتاً باعث ایراد در پلوس میشوند.
خرابی سه شاخ یا مشعلی
با توجه به نقشی که سه شاخ و مشعلی در انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخها بر عهده دارند، هرگونهایراد در این اجزا باعث خرابی پلوس خودرو خواهند شد.
بیشتر بخوانید: علائم خرابی سه شاخ پلوس چیست؟
ضربات جادهای
محل نصب پلوس به گونهای است که در معرض مداوم ضربات قرار دارد و در صورتی که مالک نسبت به رانندگی خود به ویژه در مسیرهای خاکی و پر از دستانداز بیتوجه باشد، ضربات وارده باعث خرابی پلوس خواهند شد.
رانندگی نادرست
هرزگردی مداوم چرخها، عبور پرسرعت از روی دستاندازها و رانندگی تهاجمی در مسیرهای ناهموار باعث کاهش طول عمر پلوس و خرابی آن میشود.
کیفیت پایین قطعه
پلوس خودرو به دلیل ماهیت خود جزو بادوامترین قطعات بکار رفته در خودروهاست اما گاهی اوقات به دلیل ایرادات مونتاژی و کیفیت پایین آلیاژهای بکار رفته زودتر از حد انتظار خراب میشود.
تأثیر خرابی پلوس خودرو روی ایمنی
همانطور که مشاهده کردید پلوس نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت به چرخها بر عهده دارد و خرابی آن با مشکلاتی از جمله لرزش خودرو و حتی قفل شدن چرخها همراه است. این موضوع در سرعتهای بالا بسیار خطرناک است و میتواند باعث تصادف و جراحات جدی شود. از طرف دیگر پلوس خراب اجزای دیگر وسیله نقلیه از جمله سیستم تعلیق را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و به همین خاطر رفع ایرادات آن ضروری است.
چطور خرابی پلوس خودرو را تشخیص دهیم؟
برای اینکه بتواند مشکلات پلوس را بررسی نمایید تستهای زیر را انجام دهید.
تست دور زدن
یکی از راحتترین راهها برای بررسی خرابی پلوس خودرو دور زدن با آن است. اگر صداهای غیرعادی به ویژه صدای تقتق و یا کلیک کلیک را شنیدید به احتمال زیاد پلوس خودرو دارای مشکل است.
بررسی چشمی
با بررسی علائمی ظاهری از جمله نشتی روغن از گردگیر، روغنی شدن لبه داخلی رینگ و همچنین وجود هرگونه ترک و آسیب فیزیکی از جمله زنگزدگی و خمیدگی روی پلوس میتوانید به خرابی این قطعه مهم پی ببرید.
تست رانندگی
نهایتاً روش دیگر برای بررسی خرابی پلوس خودرو تست رانندگی است. در صورتی که شاهد صداهای غیرعادی، تقلای خودرو برای حرکت و به ویژه لرزش محسوس در دستهدنده و کابین هستید به احتمال زیاد پلوس دارای ایراد است.
خرابی پلوس در خودروهای پرطرفدار
پراید
با توجه به کیفیت مونتاژ و همچنین ضعف کلی خودروی پراید امکان خرابی پلوس آن وجود دارد و این موضوع با نشانههایی از جمله لرزش در حرکت، پارگی گردگیر و نشتی روغن و همچنین صدای واضح در حین دور زدن همراه است.
پژو ۲۰۶
خرابی پلوس پژو ۲۰۶ نیز میتواند علائمی همچون صدای تقتق حین دور زدن، صدای تقه هنگام حرکت، لرزش محسوس خودرو در سرعتهای بالا و… را نشان دهد.
پژو ۴۰۵ و پارس
برخی از مهمترین نشانههای خرابی پلوس ۴۰۵ و پارس شامل صداهای غیرعادی همچون تقتق و وزوز در بخش جلوی خودرو، لرزش فرمان در سرعتهای بالا، نشت روغن و گریس از گردگیر و… هستند.
سمند
با توجه به پلتفرم مشترک پژو و سمند، خرابی پلوس سمند نیز تا حد زیادی مشابه پژو ۴۰۵ و پارس خواهد بود.
تیبا
خودروی تیبا نیز در زمان خرابی پلوس نشانههایی همچون لرزش فرمان و کابین، صدای تقتق در زمان دور زدن و نشتی روغن و گریس از مجموعه پلوس و گردگیر را به نمایش میگذارد.
راهحلهای رفع خرابی پلوس خودرو
در ادامه با راهکارهای موجود برای رفع خرابی این قطعه آشنا خواهید شد.
تمیز کردن و تعویض گردگیر
گردگیر معمولاً از جنس پلاستیک است و به مرور زمان پاره میشود. این قطعه قیمت چندان بالایی ندارد و در صورت خرابی و نشتی میبایست سریعاً تعویض شود تا گردوغبار و آلودگی به سرپلوس و دیگر بخشها سرایت نکند.
تعویض پلوس
گاهی اوقات شدت آسیب وارده به پلوس بسیار زیاد است و به ناچار باید کل قطعه را تعویض نمایید. در ادامه به دستمزد تعویض و همچنین قیمت پلوس خودروهای داخلی اشاره خواهیم کرد.
تعمیر سه شاخ یا مشعلی
در صورتی که ایراد پلوس از سه شاخ یا مشعلی باشد امکان تعمیر آنها وجود خواهد داشت هرچند باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بسیاری از تعمیرکاران در شرایط فعلی علاقهای به تعمیر چنین قطعاتی ندارند و تعویض آنها را پیشنهاد میکنند؛ اما صرفنظر از تعویض یا تعمیر پلوس، توصیه میشود همیشه از قطعات اصلی و باکیفیت استفاده کنید تا علاوه بر جلوگیری از صرف هزینههای اضافی، ایمنی خود و سرنشینان نیز حفظ شود.
هزینه تعمیر و تعویض پلوس خودرو در ۱۴۰۴
مدل خودرو، برند قطعه و محلی که تعمیرگاه در آن واقع شده تأثیر مستقیمی روی اجرت و دستمزد تعمیر و تعویض پلوس دارند؛ اما میتوان گفت اجرت باز و بستن پلوس و تعویض کاسهنمد آن از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و به حدود ۱ میلیون تومان میرسد. همچنین تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس نیز هزینه حدود ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومانی دارد. اجرت تعویض مشعلی پلوس نیز در همان محدوده است هرچند بنا به تجربهای که در این سالها به دست آمده است، بسیاری از تعمیرکاران به نرخهای اتحادیه پایبند نیستند و نرخهای خود را اعمال میکنند؛ بنابراین حتماً قبل از سپردن خودروی خود به تعمیرگاه با مکانیک درباره اجرت و دستمزد تعمیر یا تعویض قطعات گفتوگو کنید. در جدول زیر نیز قیمت تقریبی گردگیر، سرپلوس و پلوس کامل خودروهای ایرانی درج شده است.
نام خودرو | قیمت تقریبی گردگیر (تومان) | قیمت تقریبی سرپلوس (تومان) | قیمت تقریبی پلوس کامل (تومان) |
پراید | ۹۰ هزار | ۷۵۰ هزار | ۲.۶ میلیون |
پژو ۲۰۶ | ۱۵۰ هزار | ۱.۳ میلیون | ۴ میلیون |
پژو ۴۰۵ و پارس | ۱۲۰ هزار | ۱.۳ میلیون | ۳.۵ میلیون |
سمند | ۱۲۰ هزار | ۱.۴ میلیون | ۴ میلیون |
تیبا | ۱۰۰ هزار | ۱.۳ میلیون | ۳ میلیون |
چطور از خرابی پلوس خودرو پیشگیری کنیم؟
به منظور جلوگیری از خرابی پلوس و افزایش طول عمر آن حتماً موارد زیر را رعایت کنید:
- با روان کاری دورهای و مناسب مفصلهای پلوس، اصطکاک بین قطعات کاهش یافته و از سایش آنها جلوگیری میشود.
- تعویض به موقع گردگیرها نقش مهمی در جلوگیری از ورود گردوخاک و آلودگی به اجزای داخلی پلوس ایفا میکند.
- رانندگی اصولی، پرهیز از هرزگردی چرخها، دور زدن ملایم، عدم فشار آوردن به خودرو در مسیرهای ناهموار و همچنین توزیع بار مجاز و مناسب روی محورهای خودرو در افزایش طول عمر پلوس نقش به سزایی دارد.
- بهصورت دورهای بخشهای گوناگون پلوس و سیستم تعلیق را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل به مکانیک مراجعه نمایید.
- همیشه در زمان تعویض قطعات معیوب از جایگزینهای باکیفیت و اصلی استفاده کنید.
سؤالات متداول درباره خرابی پلوس خودرو
- چرا پلوس صدا میدهد؟
خرابی سرپلوس، سایش خارهای داخلی، عدم روان کاری قطعات و… جزو دلایل اصلی وجود صدا در پلوس هستند.
- هزینه تعویض پلوس چقدر است؟
بسته به نوع خودرو و برند سازنده قطعه، هزینه تعویض پلوس میتواند از ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان متغیر باشد.
- آیا امکان رانندگی با پلوس خراب وجود دارد؟
رانندگی در چنین شرایطی بسیار خطرناک است و میتواند باعث قفل شدن چرخها و تصادف شود.
نتیجهگیری
پلوس ماشین جزو مهمترین اجزای سیستم انتقال قدرت است و خرابی آن میتواند باعث مشکلاتی از جمله لرزش کابین، قفل شدن چرخها و… شود که چنین شرایطی برای ایمنی سرنشینان بسیار خطرناک خواهد بود. با بررسی دورهای اجزای پلوس، روان کاری قطعات و رفع اشکالات در اسرع وقت میتوانید از چنین خطراتی دوری کنید. اگر شما نیز تجربه تعویض پلوس خودرو را داشتهاید حتماً آن را با ما و دیگر کاربران gsxr به اشتراک بگذارید.