هاست پرسرعت
خودرو

خطرات داشتن چند پلاک + استعلام پلاک فعال از اپلیکیشن تاپ

خطرات داشتن چند پلاک + استعلام پلاک فعال از اپلیکیشن تاپ

خطرات داشتن چند پلاک + استعلام پلاک فعال از اپلیکیشن تاپ

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در زمان خریدوفروش خودرو، استعلام پلاک فعال یکی از مهم‌ترین فرایندهایی به‌شمار می‌رود که باید انجام دهید تا نسبت به تعداد پلاک‌های به‌نام خود اطلاعات کامل را به‌دست آورید.

از آن‌‌جایی‌ که معمولا هرگونه خلاف یا جریمه براساس شماره پلاک در پلیس راهور ثبت می‌شود، در صورتی‌ که شما نسبت به این موضوع بی‌توجه باشید، باید عواقب و خطرات آن را نیز قبول کنید.

محدودیت پلاک فعال برای هر فرد چقدر است؟

پلاکی که روی خودرو نصب شده و درحال استفاده است به‌عنوان فعال شناخته می‌شود که پلیس راهنمایی‌ورانندگی نیز این شماره را برای ثبت اطلاعات راننده مدنظر قرار می‌دهد.

مسئله مهمی که باید در نظر داشت، مربوط به این است که مطابق با قوانین کشوری، هر فردی تنها می‌تواند تعداد مشخصی پلاک به‌نام خود ثبت کند و امکان ثبت درخواست بیش‌‌تر از این موارد وجود ندارد.

درخواست پلاک فعال در سیستم شماره‌گذاری به ۲ صورت حقیقی و حقوقی قابل انجام خواهد بود که باید گفت هر شخص حقیقی در این سامانه تنها مجاز به ثبت ۵ پلاک است.

با این حساب در صورتی‌ که به ‌دنبال دریافت پلاک جدیدی هستید، پیگیری تعداد مواردی که در سامانه وجود دارند به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز یکی از پلاک‌ها را غیرفعال کنید.

به‌نام بودن پلاک فعال بیشتر از حد مجاز چه خطراتی دارد؟

باید بدانید زمانی که یک پلاک فعال به‌نام شما وجود داشته باشد تمامی مشکلات مربوط به اتومبیل برعهده شخص دارنده پلاک است و مطابق قانون با او برخورد می‌شود.

در سطح کشور قوانین مختلفی برای دارندگان خودرو ارائه می‌شود که هر فردی ملزم به اجرای آن‌هاست و در صورت عدم ‌توجه، احتمال بروز مشکلات متعدد برای آن‌ها وجود دارد.

باید این را بدانید که تعویض ‌نکردن پلاک یک مسئله قانونی است و امکان دارد عواقب خاصی را برای افراد به ‌دنبال داشته باشد که همین مورد به شما نشان می‌دهد که استعلام پلاک فعال بسیار ضروری خواهد بود.

در حالی‌‌که شما از خودرو استفاده نمی‌کنید اما پلاک آن به نام شما باشد، هرگونه تخلف و پرونده قضایی که در دادگاه تشکیل شود، در واقع فرد مالک را درگیر می‌کند که با مجازات و جریمه همراه است.

باید این را هم در نظر بگیرید که داشتن چندین پلاک مختلف که در دسترس شما نیستند و دیگران از آن‌ها استفاده می‌کنند تنها ازنظر قانونی مشکل‌ساز نیست، بلکه امکان دارد خسارت‌های مالی نیز به شما وارد کند.

با این حساب بهترین کار این است تا با صرف زمان کمی برای پیگیری وضعیت پلاک‌های فعال خود از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کرده و مجبور نباشید که مراحل قانونی را دنبال کنید.

چرا استعلام پلاک فعال مهم است؟

با توجه به این‌‌که بازار خریدوفروش خودروهای دست دوم در کشور ما پررونق است و بسیاری از افراد در حال انجام این کار هستند، باید نسبت به موارد قانونی نیز حساسیت بیشتری نشان داد.

در همین راستا استعلام پلاک فعال خودرو یکی از فرایندهای قانونی به‌شمار می رود که حتما باید در هنگام خریدوفروش اتومبیل به آن توجه کنید که از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ثابت می‌کند استعلام وضعیت پلاک فعال بسیار ضروری است، مربوط به این می‌شود که شما با پیگیری این کار مطمئن می‌شوید که خودروی مورد نظر سرقتی نیست.

با پیگیری وضعیت پلاک فعال قادر هستید تا به تمامی اطلاعات مربوط به استان و شهر محل سکونت فروشنده دسترسی داشته باشید که این مورد برای داشتن خریدی مطمئن بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

در ضمن به‌دلیل این‌‌که هر فردی معمولا مجاز است تا سقف خاصی پلاک فعال به‌نام خود داشته باشد، انجام این کار اطلاعات زیادی را در اختیار او قرار می‌دهد تا روند قانونی را سریع‌تر پیگیری کند.

به‌طور کلی هنگام انجام معامله خودرو، شرکت در قرعه‌کشی و نقل‌و‌انتقال ماشین به‌صورت وکالتی لازم است که از تعداد پلاک‌های فعال به نام خود مطلع باشید تا مانع از ایجاد هرگونه مشکل حقوقی شوید.

خطرات داشتن چند پلاک + استعلام پلاک فعال از اپلیکیشن تاپ

روش‌های استعلام پلاک فعال چیست؟

پلاک‌های فعال با استفاده از کد ملی هر فرد در سامانه مربوط ثبت می‌شوند و افرادی که می‌خواهند نسبت به بررسی آن‌ها اقدام کنند، امکان دسترسی به چندین روش مختلف را دارند.

به‌‌طور کلی روش‌های که برای استعلام پلاک فعال در اختیار افراد قرار می‌گیرد، ممکن است به‌صورت حضوری یا غیرحضوری باشد که در هرکدام از آن‌ها ارائه اطلاعات و مدارک خاصی، الزامی خواهد بود که این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • پیگیری پلاک فعال به‌صورت حضوری: برای استعلام و پیگیری پلاک فعال به‌صورت حضوری باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید که در ساعت اداری فعال هستند و نیاز به در اختیار داشتن مدارکی همچون کارت ملی، شماره گواهینامه، پر کردن فرم درخواست و برخی موارد دیگر دارد.

  • سامانه پلیس راهور: استعلام اینترنتی تعداد پلاک فعال سرعت شما را بالاتر می‌برد و می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز را به‌راحتی در اختیار داشته باشید، در این پلتفرم شما نیاز به واردکردن کد ملی خود دارید.

  • اپلیکیشن‌های همراه: برای افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند برنامه‌های متنوعی ارائه می‌شود که امکان دسترسی سریع به خدمات خودرو را برای آن‌ها فراهم می‌کند، از این‌رو می‌توان از اپلیکیشن‌های همراه برای استعلام پلاک فعال کمک گرفت.

اگر با استفاده از این روش‌ها متوجه شوید که خودروی فروخته‌شده هنوز هم با پلاک فعال شما تردد می‌کن، باید به خریدار اطلاع دهید که تا قبل ‌از ایجاد مشکلات قانونی به مراکز تعویض مراجعه کند.

درضمن باید گفت مراجعه حضوری فرایند وقت‌گیری خواهد بود و بسیاری از افراد با توجه به مشغله‌های زیادی که دارند ممکن است نسبت به انجام این کار کوتاهی کنند، این در حالی است که روش‌های اینترنتی همیشه قابل دسترسی هستند.

تاپ راحت‌ترین راه استعلام پلاک فعال

برای آگاهی ‌یافتن از پلاک‌های ثبت‌شده به‌نام خود می‌توانید از سوپر اپلیکیشن تاپ به‌عنوان راحت‌ترین راه استعلام استفاده کنید که در بستری امن، این خدمات را ارائه می‌دهد.

با نصب برنامه تاپ و وارد شدن به بخش خدمات خودرو به‌آسانی و در کم‌ترین زمان ممکن این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد تا پلاک‌های فعال خود را مشاهده کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورید.

جمع‌بندی

استعلام پلاک فعال به‌دلایل مختلفی برای دارندگان خودرو اهمیت دارد که می‌توان به مواردی همچون اطلاع از عدم‌‌سرقتی ‌بودن ماشین، جلوگیری از سوء استفاده‌های قانونی یا دیگر موارد اشاره کرد.

مطلع‌‌بودن از این‌‌که چند پلاک فعال به‌نام شخص وجود دارد باعث می‌شود از بسیاری مشکلات قانونی در این زمینه جلوگیری کرد که برای این منظور می‌توان از سوپر‌ اپلیکیشن تاپ کمک گرفت.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا