هاست پرسرعت
خودرو

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

در این مطلب به خودروهایی خواهیم پرداخت که با بیشترین تعداد برند مختلف تولید و در سراسر جهان به بازار عرضه شدند.
خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

اکستریم VX اکستریم VX

برای دهه‌ها است که بسیاری از خودروسازان اقدام به عرضهٔ یک خودرو با چند برند مختلف می‌کنند. به این کار ری‌بج یا مهندسی برند گفته می‌شود و معمولاً به‌منظور کاهش هزینه‌ها یا پوشش بازارهای مختلف با برندهای محبوب‌تر صورت می‌گیرد. در ادامه، با مرور شش دهه تاریخ مهندسی برند، به خودروهایی خواهیم پرداخت که با بیشترین تعداد برند مختلف تولید شدند.

تالبوت هورایزون سال ۱۹۷۸

تعداد برند: ۵

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

این هاچ‌بک کامپکت که توسط کرایسلر اروپا برای رقابت با خودروهایی مثل فولکس‌واگن گلف توسعه پیدا کرد و به‌عنوان خودروی سال ۱۹۷۸ اروپا انتخاب شد، در اروپا با برندهای کرایسلر، تالبوت و سیمکا به فروش رسید. کرایسلر در آمریکا نیز این خودرو را با برندهای پلیموث و دوج عرضه کرد.

شورلت تریل‌بلیزر سال ۱۹۹۸

تعداد برند: ۶

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

جنرال موتورز یکی از شرکت‌هایی است که در طول تاریخ خود بسیار از مهندسی برند استفاده کرده است زیرا این شرکت برندهای مختلفی داشت و از هرکدام برای بازارهای گوناگون استفاده می‌کرد. یکی از خودروهای جنرال موتورز که با بیشترین تعداد برند عرضه شد، شورلت تریل‌بلیزر بود. این خودرو با نام‌های جی‌ام‌سی اینووی، بیوک رینیر، ایسوزو اسندر، ساب ۹-7X و الدزمبیل براوادا به بازار عرضه شد. جالب اینکه تمام این مدل‌ها هم‌زمان در آمریکا فروخته می‌شدند.

BMC ADO16 سال ۱۹۶۲

تعداد برند: ۶

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

شرکت بریتانیایی BMC که در دههٔ ۶۰ اقدام به تولید خودروهای کوچک می‌کرد، برندهای مختلفی را در اختیار داشت اما نمی‌توانست برای هرکدام از این برندها خودرویی متمایز توسعه دهد و به همین دلیل، روی یک خودرو چند نشان مختلف می‌چسباند و با تفاوت‌هایی جزئی به بازار می‌فرستاد. این گونه بود که خودرویی مثل ADO16 با برندهای آستین، موریس، رایلی، وُلسلی، واندن و ام‌جی برای فروش عرضه شد.

شورلت ونچر

تعداد برند: ۶

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

این هم یکی دیگر از جشنواره‌های برند جنرال موتورز بود. این مینی‌ون که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، با چندین برند مختلف به فروش رسید. جنرال موتورز برای بازار آمریکا نام‌های شورلت ونچر، پونتیاک مونتانا و الدزمبیل سیلوئت را در نظر گرفته بود درحالی‌که در اروپا با برندهای اوپل و واکسهال به فروش می‌رسید. این مینی‌ون در چین هم با نام بیوک GL8 عرضه شد.

اوپل کادت

تعداد برند: ۶

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

پیشینهٔ نام اوپل کادت به سال ۱۹۳۶ بازمی‌گردد درحالی‌که آخرین نسل این خودرو با نام کادت E در سال ۱۹۸۴ توسط جنرال موتورز توسعه پیدا کرد. این خودرو علاوه بر برندهای اوپل و واکسهال، با نام‌های شورلت کادت، پونتیاک لمان و پاسپورت اپتیما نیز به بازار عرضه شد. پس از فیس‌لیفت کادت، این مهندسی برند گسترده‌تر شد و خودروی موردبحث توسط دوو هم با نام‌های لمان و ریسر به فروش رسید. بعداً نیز دوو سی‌یلو بر اساس همین خودرو ساخته شد.

هیلمن هانتر سال ۱۹۶۶

تعداد برند: ۷

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

شرکت بریتانیایی گروه روتس هم شرایطی مثل BMC داشت. این شرکت در سال ۱۹۶۶ خودروی جدیدی را با نام آرو توسعه داد که توسط برندهای مختلف گروه روتس به بازار عرضه شد. هلیمن هانتر، سینگر غزال، هامبر اسپکتر و سانتیم ووگ نام‌های مختلف آرو در گروه روتس بودند. این خودرو در ایران هم با نام پیکان و برند ایران‌ناسیونال (بعداً ایران‌خودرو) عرضه شد و زمانی که گروه روتس به تملک کرایسلر درآمد، آرو با برندهای کرایسلر و دوج هم به فروش رسید.

هیلمن اونجر سال ۱۹۷۰

تعداد برند: ۷

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

گروه روتس در سال ۱۹۷۰ خودروی خانوادگی دیفرانسیل عقب جمع‌وجور جدیدی را به بازار فرستاد. این خودرو در ابتدا با نانم هیلمن اونجر عرضه شد ولی بعداً با برندهای مختلفی راهی کشورهای گوناگون شد. اونجر در آمریکا با نام پلیموث کریکت، در آرژانتین با نام فولکس‌واگن ۱۵۰۰ و در آفریقای جنوبی با نام دوج اونجر عرضه شد. سانبیم، کرایسلر و تالبوت هم دیگر برندهایی بودند که بر پیشانی اونجر زده شدند.

شورلت آوئو سال ۲۰۰۲

تعداد برند: ۷

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

شورلت آوئو خودروی کوچکی بود که در اصل توسط دوو توسعه پیدا کرد و کالوس نام داشت اما پس‌ازاینکه دوو به تملک جنرال موتورز درآمد، این خودرو در ۱۲۰ کشور در سراسر جهان توسط هفت برند مختلف عرضه شد. ازجملهٔ دیگر نام‌های شورلت آوئو می‌توان به پونتیاک G3، هولدن بارین، زاز ویدا و حتی سوزوکی سوئیفت پلاس اشاره کرد.

اوپل آنتارا سال ۲۰۰۶

تعداد برند: ۷

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

این کراس‌اوور کامپکت جنرال موتورز در سراسر جهان با برندهای مختلفی عرضه شد. این ماشین در استرالیا با نام هولدن کاپتیوا، در بریتانیا با نام واکسهال آنترا و در دیگر کشورهای اروپایی با نام اوپل آنتارا به فروش رسید. کاپتیوا در آمریکای شمالی نیز با نام ساترن ویو، در آمریکای جنوبی با نام شورلت کاپتیوا اسپرت، در خاورمیانه با نام جی‌ام‌سی تراین و در کره جنوبی با نام دوو وین‌استورم عرضه شد.

دوو ماتیز سال ۱۹۹۸

تعداد برند: ۷

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

ماتیز هرچند توسط دوو توسعه پیدا کرد ولی به لطف جنرال موتورز به خودرویی بین‌المللی تبدیل شد و در کشورهای سراسر جهان به فروش رسید. شورلت در پاکستان و کلمبیا، راوون در روسیه، فورموسا در تایوان، FSO در لهستان، پونتیاک در مکزیک و بائوجون در چین برندهایی بودند که ماتیز را عرضه کردند. نسل‌های بعدی این خودرو نیز با برندهای هولدن، اوپل و واکسهال در استرالیا و اروپا عرضه شدند.

سوزوکی کالتوس سال ۱۹۸۸

تعداد برند: ۸

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

کالتوس از طریق اتحادی که در سال ۱۹۸۱ بین جنرال موتورز، سوزوکی و ایسوزو شکل گرفت، با برندهای مختلفی در سطح بین‌المللی عرضه شد. در نسل دوم کالتوس اما این مهندسی برند گسترده‌تر شد و این خودرو که در یازده کشور مختلف در سراسر جهان مثل کانادا، اندونزی و ونزوئلا تولید می‌شد، با هشت برند مختلف به فروش رسید. ماروتی سوزوکی ۱۰۰۰ در هند، چانگان سوزوکی لینگ‌یانگ در چین، شورلت اسپریت در خاورمیانه، پونتیاک فایرفلای در کانادا، جئو مترو در آمریکا، هولدن بارینا در استرالیا و سوبارو جاستی در اروپا، نام‌های مختلف کالتوس بودند. تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۶ در پاکستان ادامه داشت.

ایسوزو تروپر سال ۱۹۹۱

تعداد برند: ۱۰

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

این شاسی‌بلند بزرگ هم یکی دیگر از خودروهایی بود توسط امپراطوری جنرال موتورز با برندهای مختلفی در سراسر جهان عرضه شد زیرا این شرکت در سال ۱۹۷۲ بخش عمده‌ای از سهام ایسوزو را خریده بود. نسل دوم تروپر لوکس‌تر از نسل اول بود و خلأهای مختلفی را در خانوادهٔ جهانی شاسی‌بلندهای جنرال موتورز پر می‌کرد. این ماشین با نام‌های شورلت تروپر در آمریکای شمالی، اوپل مونتری در اروپا، واکسهال مونتری در بریتانیا و هولدن جکارو در استرالیا عرضه شد. علاوه بر این، هوندا هم تروپر را با نام آکورا SLX در آمریکا و هوندا هورایزون در ژاپن عرضه کرد. این شاسی‌بلند در چین هم با نام سانجیو عرضه شد.

جنرال موتورز پلت‌فرم T سال ۱۹۷۴

تعداد برند: ۱۳

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

انتظار می‌رفت پادشاهی این لیست به جنرال موتورز برسد زیرا هیچ خودروسازی در طول تاریخ به‌اندازهٔ این شرکت از مهندسی برند استفاده نکرده است. جنرال موتورز در اوایل دههٔ ۷۰ به دلیل بحران نفتی که باعث افزایش قیمت سوخت شد، به دنبال توسعهٔ خودروی کوچکی بود که امکان عرضه در همه‌جا با هر برندی را داشته باشد. بدین ترتیب، پلت‌فرم سری T توسعه پیدا کرد که اولین بار در سال ۱۹۷۴ عرضه شد. خودروهایی که بر اساس این پلت‌فرم ساخته شدند، با تغییرات ظاهری جزئی از طریق ۱۳ برند و با ۲۰ نام مختلف در کشورهای مختلف به فروش رسیدند. هولدن جمینی، اوپل کادت، ایسوزو I-Mark، واکسهال شِوت و شورلت شِوت ازجمله نام‌ها و برندهای پلت‌فرم T بودند. تولید این پلت‌فرم تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا