هاست پرسرعت
خودرو

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

گاهی خودروسازان به دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرند نام یکی از محصولات خود را به برندی مستقل با محصولات اختصاصی تبدیل کنند. در ادامه قصد داریم با مصادیق این موضوع آشنا شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

رم

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

هرچند دوج از قبل از جنگ جهانی دوم از نشان سر قوچ رم در برخی تراک‌های خود استفاده کرده بود اما در پاییز سال ۱۹۸۰ بود که اولین پیکاپ دوج رم برای جایگزینی با پیکاپ‌های سری D پدیدار شد. سی سال بعد در سال ۲۰۱۰ پس از ادغام شرکت مادر دوج یعنی کرایسلر با فیات، رم تراکس به‌عنوان برندی کاملاً مجزا تأسیس شد تا اقدام به عرضهٔ پیکاپ‌ها و ون‌های مختلف کند.

جنسیس

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۸ نام جنسیس را در گروه هیوندای دیدیم. این خودرو یک سدان لوکس پرچم‌دار با پیشرانهٔ V8 برای رقابت با ب‌ام‌و سری ۵ بود. سپس جنسیس کوپه به بازار آمد و شش سال بعد، نسل دوم جنسیس سدان رونمایی شد. در سال ۲۰۱۵ اما هیوندای با الگوبرداری از تویوتا و با هدف تکرار موفقیت فوق‌العادهٔ لکسوس در بازار آمریکا، جنسیس را به یک برند لوکس مستقل تبدیل کرد. اولین محصول اختصاصی جنسیس، سدان فول سایز G90 بود.

دی‌اس

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

سیتروئن با معرفی هاچ‌بک DS3 در سال ۲۰۰۹ که پاسخ فرانسه به مینی بود، قصد داشت سدان لوکس و نوآورانهٔ DS که بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد را یادآوری کند. سیتروئن این حرکت را با معرفی مدل بزرگ‌تر DS4 در سال ۲۰۱۰ و DS5 یک سال پس از آن ادامه داد اما وقتی در سال ۲۰۱۲ در آسیا دی‌اس از سیتروئن جدا شد، معلوم شد فرانسوی‌ها برنامه‌های بزرگ‌تری برای این نام دارند. گروه PSA در آن سال‌ها از دو برند پژو و سیتروئن تشکیل شده بود و ابزاری برای عرضهٔ مدل‌های لوکس نداشت. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۵ دی‌اس به برند مستقل تبدیل شد و از آن زمان در تلاش است همه را متقاعد کند که رقیب شایسته‌ای برای آئودی است.

پولستار

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

دقیقاً مثل AMG که در قالب یک شرکت مستقل اقدام به اصلاح محصولات مرسدس بنز برای مسابقات می‌کرد و بعداً توسط مرسدس تصاحب شد، پولستار هم برای فعالیت‌های مسابقه‌ای تأسیس شد. این شرکت که ابتدا فلش ریسینگ نام داشت، در اواخر دههٔ ۹۰ محصولات ولوو را برای مسابقات قهرمانی تورینگ سوئد تجهیز می‌کرد و در سال ۲۰۰۵ به پولستار ریسینگ تغییر نام داد. چهار سال بعد، این شرکت قراردادی را برای ساخت نسخهٔ پرفورمنس بالای محصولات جاده‌ای ولوو امضا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ ولوو به‌طور کامل پولستار را خرید. این اما پایان ماجرا نبود و در اکتبر ۲۰۱۷ ولوو اعلام کرد پولستار را به یک برند مستقل برای ساخت خودروهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

کوپرا

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

سئات برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ از نام کوپرا (مخفف Cup Racing) برای نسخهٔ داغ ایبیزا استفاده کرد که به مناسبت پیروزی در مسابقات قهرمانی رالی کاپ جهان ساخته شده بود. در سال ۲۰۰۰ نیز این حرکت با هاچ‌بک داغ لئون کوپرا ادامه یافت ولی در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد زمانی این نام به یک برند مستقل تبدیل شود. بااین‌حال، در سال ۲۰۱۸ گروه فولکس‌واگن همین کار را انجام داد و کوپرا در قالب برندی مستقل، کراس‌اوور جذاب فورمنتور را به‌عنوان اولین محصول اختصاصی خود به بازار فرستاد. البته این برند همچنان نسخهٔ پرفورمنس محصولات سئات را هم به بازار عرضه می‌کند.

کوروت

خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

هرچند کوروت لوگوی اختصاصی خود را دارد و مثل یک برند مجزا احساس می‌شود اما درواقع بخشی از خانوادهٔ شورلت است و تاکنون از این نام فقط برای یک محصول استفاده شده است. این شرایط اما در سال ۲۰۲۵ تغییر خواهد کرد زیرا قرار است کوروت به برندی مستقل تبدیل شود و اقدام به عرضهٔ شاسی‌بلندهای مختلف و همین‌طور یک کوپهٔ چهاردر کند تا در کنار انواع مختلف سوپرکار موتور وسط C8 قرار گیرند. این محصولات جدید اما همچنان بسیار سریع و اسپرت خواهند بود تا شایستگی نام و نشان کوروت را داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۳ رای

منبع

CarScoops

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا