هاست پرسرعت
خودرو

خودروهای داچیا در ایران بررسی داستر، ساندرو، لوگان و جاگر وارداتی

خودروهای داچیا در ایران بررسی داستر، ساندرو، لوگان و جاگر وارداتی

یک شرکت ایرانی مجوز واردات محصولات داچیا را دریافت کرده است. به‌زودی پیش‌فروش مدل‌های متنوع این برند، شامل داستر و لوگان آغاز می‌شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سابقه‌ی خوب رنو در کشورمان، زمینه‌ی مناسب برای واردات زیرمجموعه‌های این شرکت را فراهم کرده است. طی سال‌های اخیر، تولیدات داچیا با برند رنو به بازار ایران رسید و مورد توجه قرار گرفت. سایپا و پارس‌خودرو و ایران خودرو نیز، برای مدت طولانی داچیا لوگان را با نام تندر ۹۰ و ساندرو مونتاژ کردند.

بنابر اطلاعات منتشر شده، چهار خودروی مدرن از محصولات داچیا برای واردات انتخاب شده‌اند. ظاهرا عرضه‌ی داستر و لوگان قطعی است؛ درحالی‌که دو مدل دیگر نیز پیش‌فروش خواهند شد. با این شرایط، جاگر و ساندرو نیز مناسب ورود به بازار ایران هستند.

داچیا لوگان و ساندرو

در ادامه چند مدل مشهور و پرفروش داچیا معرفی شده‌اند. برای پیش‌بینی قیمت خودروهای داچیا در ایران، از فرمول معمول در مدل‌های وارداتی سال‌های قبل استفاده شده و صرفا تجربه‌ی نگارنده به کار رفته است.

مشخصات داچیا داستر وارداتی

از گروه خودروهای رنو، داچیا داستر با قیمت مقرون‌به‌صرفه و تجهیزات دو دیفرانسیل شهرت زیادی در ایران کسب کرد. مدل جدید، متفاوت از داسترهای موجود در کشور، نسل دوم این مدل محسوب می‌شود و هم‌اکنون خودرویی پرفروش در بازار اروپا است.

داچیا داستر

سه نوع پیشرانه‌ی بنزینی و یک مدل دیزلی برای داستر ۲۰۲۳ ارائه می‌شود. ارزان‌ترین نمونه با موتور سه سیلندر یک لیتری توربوشارژ، ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌‌متر گشتاور دارد. وزن این خودرو با گیربکس دستی ۶ سرعته و سیستم تک دیفرانسیل، ۱۲۹۰ کیلوگرم است. به همین دلیل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه، نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.

داستر با موتور ۱/۳ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ هم تولید می‌شود. این مدل مجهز به اینترکولر، ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه‌ی دنده دستی و تک دیفرانسیل داستر ۱۳۰ اسب بخار، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد.

داچیا داستر نمای بالا

قوی‌ترین مدل داستر، مجهز به موتور ۱/۳ لیتر، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت داستر ۱۵۰ اسب بخار، ۶/۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت داستر در بازار جهانی، ۱۴ تا ۲۰ هزار دلار است. برحسب تجربه می‌توان اطمینان داشت مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک وارد ایران شود و با قیمتی حدود ۲  میلیارد تومان به مصرف‌کننده نهایی برسد.

مشخصات داچیا لوگان وارداتی

نسل اول لوگان با نام تندر ۹۰ در ایران، فروش بسیار خوبی داشت. این خودرو برای بازار جهانی طراحی شده بود و هنوز در افریقای جنوبی مونتاژ می‌شود. از سال ۲۰۲۰ نسل سوم لوگان به شکل سدان معرفی شده که هم‌اکنون در رومانی و ترکیه و مراکش تولید می‌شود. در بعضی کشورها مثل ترکیه، داچیا لوگان فیس‌لیفت با چراغ‌های شبیه به رنو مگان جدید، تایلانت (Taliant) نام دارد.

داچیا لوگان 2022

لوگان در بازار جهانی، مجهز به پیشرانه‌ی یک لیتر توربوشارژ ۹۰ اسب بخار با گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر است. این سدان اقتصادی، همراه گیربکس دستی یا اتوماتیک CVT عرضه می‌شود و ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد. زمان لازم برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت لوگان جدید، ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

داچیا لوگان CVT در بازار جهانی، ۱۶ هزار دلار قیمت دارد. نسخه‌های ساده و کم‌آپشن با گیربکس دنده دستی، به قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار در کشورهای مختلف عرضه می‌شوند.

مشخصات داچیا ساندرو و ساندرو استپ‌وی وارداتی

ساندرو جدید، نسخه‌ی هاچبک لوگان محسوب می‌شود. این خودرو در دو مدل ساده و استپ‌وی (فنر بلند) در بازار جهانی وجود دارد.

ساندرو مجهز به موتور یک لیتر تنفس طبیعی و یک لیتر توربوشارژ عرضه شده است. مدل ارزان‌تر، ۶۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودروی هاچبک برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۷ ثانیه زمان لازم دارد و میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

داچیا ساندرو 2022

ساندرو مجهز به موتور یک لیتر توربوشارژ با قدرت ۹۰ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور نیز تولید می‌شود. این مدل در زمان ۱۲/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد. نهایت سرعت ساندرو مجهز به گیربکس CVT و موتور توربوشارژ، ۱۷۰ کیلومتر برساعت است.

ساندرو استپ‌وی، علاوه‌بر موتور ۹۰ اسب بخار، با پیشرانه‌ی یک لیتر ۱۱۰ اسب بخار نیز تولید می‌شود. این مدل، گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر دارد و در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت استپ‌وی ۱۱۰ اسب بخار، مشابه مدل ۹۰ اسب بخار و حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

داچیا ساندرو استپ وی

در اروپا داچیا ساندرو با موتور ۶۵ اسب بخار، به قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار فروخته می‌شود. ساندرو استپ‌وی CVT با موتور ۹۰ اسب بخار، حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارد. هزینه خرید مدل ۱۱۰ اسب بخار مجهز به آپشن‌های کامل، ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار است. اگر میانگین قیمت ساندرو هاچبک و ساندرو استپ‌وی دنده اتوماتیک CVT با موتور ۹۰ اسب بخار را ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار تصور کنیم، قیمت این خودروهای برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، یک تا ۱/۲ میلیارد تومان خواهد بود.

مشخصات داچیا جاگر وارداتی

جاگر هم مشابه ساندرو، نسخه‌ای از لوگان محسوب می‌شود. این مدل با بدنه‌ی کشیده و حالت استیشن واگن، مناسب خانواده‌های پرجمعیت یا باربری داخل شهری است. جاگر با ساختار ۷ صندلی نیز وجود دارد.

داچیا جاگر 2022

پیشرانه‌ی یک لیتر توربوشارژ با دو مدل ۹۰ و ۱۱۰ اسب بخار برای جاگر تولید می‌شود. گشتاور این خودروها ۱۶۰ و ۲۰۰ نیوتن‌متر است. جاگر یک لیتری در زمان ۱۱  تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۵/۵ تا ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

جاگر هیبرید، به عنوان یک محصول ویژه در سبد داچیا، موتور ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر دارد. این مدل با میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر، می‌تواند ۱۰ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

داچیا جاگر

آستانه قیمت داچیا جاگر با پیشرانه‌ی ۹۰ اسب بخار، ۱۴ هزار دلار است. مدل دنده اتوماتیک با پیشرانه‌ی هیبرید و امکانات سفارشی، ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، قیمت داچیا جاگر مجهز به پیشرانه‌ی ۹۰ یا ۱۱۰ اسب بخار در ایران، حدود ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا