هاست پرسرعت
خودرو

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

با gsxr همراه شوید تا با سفری در تاریخ، با خودروهایی آشنا شویم که ملت‌ها را روی چرخ سوار کردند و حمل‌ونقل موتوری را در اختیار عموم مردم قرار دادند.
خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۲ میلیارد خودرو در سراسر جهان در حال استفاده است و هرسال حدود ۹۵ میلیون دستگاه هم به این تعداد اضافه می‌شود. این روزها چرخهٔ عمر خودروها کوتاه‌تر شده، انتخاب‌ها بسیار گسترده‌تر شده و رقابت در بازار داغ‌تر از همیشه شده است. قبلاً اما اصلاً این‌طور نبود و برخی خودروها سال‌ها و حتی دهه‌ها روی خط تولید می‌ماندند و طی این سال‌ها فروش بسیار زیادی را تجربه می‌کردند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با خودروهایی که ملت‌ها را روی چرخ سوار کردند و به ما استقلال دادند آشنا شویم.

فورد مدل T سال ۱۹۰۸

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

مدل T اولین خودروی تولید انبوهی بود که در تیراژ بسیار بالا ساخته شد و آمریکا را روی چرخ قرار داد. بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از این ماشین ساخته شد و زمانی نیمی از تمام خودروهای آمریکا مدل T بودند. با افزایش راندمان تولید، این خودرو ارزان‌تر شد و تا سال ۱۹۲۷ به تولید رسید.

فولکس‌واگن بیتل سال ۱۹۳۸

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

هرچند بیتل اولین بار قبل از جنگ جهانی دوم معرفی شد اما پس از جنگ بود که جهان را فتح کرد. بیتل بیش از نیم قرن با همان شکل و شمایل اولیه روی خط تولید ماند و بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فولکس‌واگن بعداً نیز بیتل را با استفاده از پلت‌فرم گلف احیا کرد.

سیتروئن ۲CV سال ۱۹۴۸

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

۲CV یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروها در سراسر جهان است. این یک خودروی مردمی واقعی بود زیرا تلاش برای کاهش هزینه‌ها در آن به حداکثر رسیده بود. ۲CV بیش از ۴۰ سال روی خط تولید ماند و مجموعاً با احتساب مدل‌هایی که بر اساس آن ساخته شد مثل ژیان و مهاری، تعداد تولید آن به بیش از ۹ میلیون دستگاه رسید.

ب‌ام‌و ایزتا سال ۱۹۵۵

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

این خودروی کوچک در اصل توسط شرکت ایتالیایی ایزو طراحی شد اما بعداً ب‌ام‌و امتیاز تولید آن را خرید. ایزتا توسط شرکت آلمانی بسیار بهبود پیدا کرد و حتی در نسخهٔ بزرگ‌تری به نام ب‌ام‌و ۶۰۰ هم به تولید رسید. ایزتا به پرفروش‌ترین خودروی تک سیلندر جهان تبدیل شد.

فیات ۵۰۰ سال ۱۹۵۷

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

۵۰۰ با پیشرانهٔ ۴۹۹ سی‌سی هوا خنک در عقب، ظرفیت حمل چهار نفر و سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب، برداشت ایتالیایی‌ها از یک خودروی اقتصادی بود. این خودرو به نمادی از احیای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شد. ۵۰۰ تا سال ۱۹۷۵ تولید و نزدیک به ۳.۹ میلیون دستگاه از آن ساخته شد.

موریس مینی سال ۱۹۵۹

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

مینی را شاید بتوان بهترین جانمایی قطعات در تاریخ خودروسازی دانست زیرا ۸۰ درصد از حجم کل خودرو به کابین سرنشینان اختصاص داشت. این همچنین اولین خودرویی بود که به طبقهٔ خاصی از مردم اختصاص نداشت. مینی تا سال ۲۰۰۰ روی خط تولید ماند و ۵.۳ میلیون دستگاه از آن ساخته شد.

رنو ۴ سال ۱۹۶۱

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

رنو ۴ قطعاً جایی در لیست آرزوهای اکثر علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک ندارد اما با ساخت ۸ میلیون دستگاه نمی‌توان محبوبیت آن را انکار کرد. این همچنین اولین خودروی دیفرانسیل جلوی رنو بود و تولید آن تا سال ۱۹۹۲ ادامه پیدا کرد.

هیلمن ایمپ سال ۱۹۶۳

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

ایمپ برای رقابت با مینی ساخته شد و هرچند روی کاغذ به نظر می‌رسید توان این کار را داشته باشد اما در دوران ابتدایی عرضه با مشکلات قابلیت اطمینان مواجه بود. هرچند بعداً این مشکلات برطرف شدند اما متأسفانه تصویر ایمپ خراب شده بود و تا سال ۱۹۷۶ که از روی خط تولید کنار رفت نتوانست بیشتر از ۴۴۰ هزار دستگاه بفروشد.

فورد موستانگ سال ۱۹۶۴

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که موستانگ این‌قدر محبوب شود. این ماشین به لطف آپشن‌های متعدد و قیمت رقابتی، در دو سال اول عرضه بیش از یک میلیون دستگاه فروخت و به خوش‌فروش‌ترین خودروی تاریخ آمریکا تبدیل شد. همچنین برخلاف اکثر خودروهای این لیست، موستانگ همچنان در حال تولید است.

تویوتا کرولا سال ۱۹۶۶

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

هرچند نام کرولا برای علاقه‌مندان به خودرو هیچ هیجانی به دنبال ندارد اما این ماشین به لطف یازده نسل و بیش از نیم قرن تولید، توانسته بیش از ۵۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروش داشته باشد. کرولا هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین محصولات تویوتا محسوب می‌شود.

فیات ۱۲۴ سال ۱۹۶۶

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

هرچند ۱۲۴ کمتر از یک دهه توسط خود فیات تولید و تنها کمی بیش از دو میلیون دستگاه از آن ساخته شد اما این خودرو وقتی در اختیار شرکت روسی لادا قرار گرفت، تا سال ۲۰۱۲ با همین شکل و شمایل روی خط تولید ماند و ۱۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد تا پس از بیتل به دومین خودروی پرفروش تاریخ تبدیل شود.

پژو ۵۰۴ سال ۱۹۶۸

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

آفریقا هنوز هم پر از نسخه‌های استیشن و وانت پژو ۵۰۴ است زیرا این خودروی جان‌سخت و کاربری تا سال ۲۰۰۴ در کنیا و تا سال ۲۰۰۶ در نیجریه در حال تولید بود. از ۵۰۴ بیش از سه میلیون دستگاه فقط در اروپا ساخته شد درحالی‌که در کشورهای دیگری مثل نیجریه هم ۴۲۵ هزار دستگاه از آن به تولید رسید.

فیات ۱۲۷ سال ۱۹۷۱

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

هرچند امروز کسی فیات ۱۲۷ را به یاد نمی‌آورد اما در سال ۱۹۷۲ به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. این ماشین علاوه بر ایتالیا، در اسپانیا هم با برند سئات و در یوگسلاوی با برند زاستاوا تولید شد. مجموعاً بیش از ۳.۷ میلیون دستگاه از ۱۲۷ ساخته شد.

فیات ۱۲۶ سال ۱۹۷۲

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

۱۲۶ به‌عنوان جایگزین ۵۰۰ معرفی شد و در اصل چیزی بیش از ۵۰۰ با بدنهٔ جدید نبود. هرچند ۱۲۶ بیشتر از ۵۰۰ فروخت و حدود ۴.۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد اما نتوانست مثل سلف خود به مدلی نمادین تبدیل شود. ۱۲۶ هم مثل ۱۲۷ توسط سئات و زاستاوا تولید شد.

هوندا سیویک سال ۱۹۷۲

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

سیویک به‌عنوان یک خودروی مردمی ارزان‌قیمت متولد شد اما بعداً به هاچ‌بکی نسبتاً لوکس‌تر و گران‌تر از دیگر خودروهای مردمی آن زمان تبدیل شد. این خودرو هم‌اکنون در نسل یازدهم قرار دارد و تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است.

رنو ۵ سال ۱۹۷۲

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

این یکی دیگر از موفقیت‌های بزرگ رنو بود و تنها ظرف ۱۲ سال حدود ۵.۵ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. هرچند اکثر نمونه‌های رنو ۵ هاچ‌بک‌هایی ارزان و اقتصادی بودند اما نسخه‌های اسپرت جذابی مثل توربوی موتور وسط هم ساخته شد. رنو همچنین به‌تازگی از این خودرو را در قالب هاچ‌بکی الکتریکی احیا کرده است.

فولکس‌واگن گلف سال ۱۹۷۴

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

ساخت جایگزینی برای بیتل هرگز کار آسانی نبود اما فولکس‌واگن به لطف طراحی فوق‌العادهٔ جوجارو این کار را به بهترین نحو انجام داد. گلف با جانمایی عالی و طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها، هاچ‌بکی بسیار عالی بود و چندین سال به پرفروش‌ترین خودروی اروپا تبدیل شد.

فورد فی‌یستا سال ۱۹۷۶

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

فی‌یستا هرچند اولین تلاش فورد برای ساخت خودرویی دیفرانسیل جلو با پیشرانهٔ عرضی بود اما موفقیت بزرگی را به دنبال داشت. بااین‌حال، پس از هفت نسل، در اواسط سال ۲۰۲۳ فورد پس از تولید بیش از ۲۲ میلیون دستگاه، به ساخت فی‌یستا پایان داد.

پژو ۲۰۵ سال ۱۹۸۳

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

۲۰۵ که توسط پینین‌فارینا طراحی شد، نزدیک به ۱۵ سال روی خط تولید ماند و مجموعاً بیش از ۵.۲ میلیون دستگاه فروخت تا به یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شود. ۲۰۵ حتی هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و تعداد زیادی از آن در فرانسه در حال استفاده است.

کیا پراید سال ۱۹۸۷

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

پراید هرچند ابتدا توسط مزدا برای فورد طراحی شده اما بزرگ‌ترین موفقیت خود را در ایران به دست آورد. این خودرو که از طریق کیا به ایران رسید، بیش از دو دهه توسط سایپا تولید شد و هم‌اکنون بیش از ۶.۲ میلیون دستگاه از آن در جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند که معادل ۲۸ درصد از کل خودروهای ایران است.

پژو ۴۰۵ سال ۱۹۸۷

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

۴۰۵ نه‌تنها با دستیابی به‌ عنوان خودروی سال ۱۹۸۸ اروپا انتخاب شد و فروش حدود پنج میلیون دستگاه، در اروپا به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد بلکه تا سال‌ها بعد در مصر و ایران به تولید رسید. پژو پارس که اساساً نسخهٔ فیس‌لیفت ۴۰۵ محسوب می‌شوند نیز همچنان در ایران در حال تولید است.

رنو کلیو سال ۱۹۹۲

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

کلیو به‌عنوان جانشین رنو ۵ معرفی شد و توانست راه موفق آن را ادامه دهد. هرچند نسل اول کلیو به خودروی محبوبی تبدیل شد اما این نسل دوم بود که به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. این نسل در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و حدود ۵.۴ میلیون دستگاه از آن در فرانسه و آمریکای جنوبی ساخته شد.

پژو ۲۰۶ سال ۱۹۹۸

خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

۲۰۶ با فروش بیش از ۹ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ پژو محسوب می‌شود. این خودرو در کشورهای مختلفی مثل شیلی، اندونزی و چین تولید شد و نسخهٔ فیس‌لیفت آن با نام ۲۰۷ هنوز هم در ایران در حال تولید است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا