داستان سالین S5S رپتور؛ سوپر اسپرت ناکام که می‌توانست رقیب فراری باشد

داستان سالین S5S رپتور؛ سوپر اسپرت ناکام که می‌توانست رقیب فراری باشد

شرکت سالین آمریکا در برهه‌ای از زمان با تولید S5S رپتور به دنبال رقابت با فراری ایتالیا بود اما موفق به این کار نشد.


سالین در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۸ خودروی S5S رپتور را رونمایی کرد، محصولی که با استقبال طرفداران مواجه شد. این سوپر اسپرت زیبا قرار بود ارزان‌تر از S7 باشد. در آن زمان S7 تقریباً به انتهای فرایند تولید نه‌ساله خود نزدیک می‌شد؛ اما برخی موانع و مشکلات بانکی باعث شدند سالین در آستانه ورشکستگی قرار گیرد. همین مشکلات مالی بود که باعث شد جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کند و کل صنعت خودروسازی در یک بحران فرو رود.

اما اوضاع سالین از سال ۲۰۰۷ تعریفی نداشت. استیو سالین شرکتی را که خودش تأسیس کرده بود ترک کرد و ادامه بحران مالی باعث شد این کمپانی بسیاری از دارایی‌های خود را در سال ۲۰۰۹ بفروشد. سالین البته همچنان حقوق قانونی نام‌های S7 و S5S را به همراه دیگر دارایی‌های مادی و معنوی حفظ کرد اما در شرایطی نبود که بتواند یک سوپر اسپرت جدید را تولید کند؛ بنابراین نیازی به گفتن نیست که S5S رپتور هرگز روی واقعیت را ندید؛ اما می‌خواهیم تصور کنیم اگر این خودرو تولید می‌شد و سالین وضعیت بهتری داشت چه اتفاقی رخ می‌داد.

S5S در نمایشگاه نیویورک معرفی شد و تحسین افراد زیادی را برانگیخت. نام این خودرو ترکیبی از عبارات سالین، پیشرانه ۵ لیتری و ماهیت سوپرشارژردار آن بود. کانسپت موردبحث از نیروگاه ۸ سیلندر ۵ لیتری با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۴ نیوتون متر گشتاور سود می‌برد و به یک گیربکس ۶ سرعته دستی متصل شده بود. سالین ادعا می‌کرد این خودرو در عرض ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۹ ثانیه و با سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت طی کند. طراحی خودرو را دیوید بایرون در مرکز سرویس‌های خلاقانه ASC در دیترویت انجام داده بود، فردی که مسئولیت طراحی چندین کانسپت جنرال موتورز و حتی طراحی کلاه‌های ایمنی مسابقات موتور اسپرت را نیز بر عهده داشته است. او می‌خواست خودرویی با ویژگی‌های عضلانی و قدرتی طراحی کند و درعین‌حال توانایی رقابت با خودروهای آلمانی و ایتالیایی زمان خود به ویژه آئودی R8، لامبورگینی گالاردو و فراری F430 را داشته باشد.

بایرون در سال ۲۰۰۸ و طی مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته بود:

ما می‌توانستیم این خودرو را در سطح بین‌المللی و برای رقابت با برندهایی همچون آئودی، فراری و لامبورگینی بسازیم. همه در حال ورود به بازار با سوپر اسپرت‌های خوب بودند و ما واقعاً می‌خواستیم نماینده‌ای از آمریکا هم داشته باشیم

سالین S5S رپتور کاپوتی کم ارتفاع و طویل و چراغ‌های جلوی گیرا با عناصر LED داشت، چیزی که برای آن زمان تکنولوژی پیشرفته‌ای محسوب می‌شود. رینگ‌های ۲۰ اینچی و لاستیک‌های عقب بسیار پهن به همراه سیستم تعلیق کاملاً مستقل از جمله ویژگی‌های برجسته این خودرو به شمار می‌رفتند. پشت رینگ‌ها نیز ترمزهای دیسکی ۱۵ اینچی در جلو و ۱۳ اینچی در عقب به همراه کالیپرهای شش و دو پیستونه قرار داشتند.

اما برخلاف سالین S7، مدل S5S قرار بود کاربری روزمره بیشتری داشته باشد و به همین خاطر از تجهیزاتی همچون ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و حتی کنترل کشش بهره می‌برد. سالین همچنین از رپتور به عنوان محصول بسیار ارزان‌تر خود نام می‌برد و قرار بود قیمت آن حدود ۱۸۵ هزار دلار باشد. به این ترتیب S5S در صورت تولید ۴۰۰ هزار دلار ارزان‌تر از سالین S7 می‌شد. کریس تئودور مهندس کهنه‌کار صنعت خودرو که پدر فورد جی تی هم محسوب می‌شود در آن زمان مدیر فنی ارشد سالین بود و به پیشبرد فرایند توسعه این خودرو کمک کرد. او گفت رپتور تنها بخشی از چیزهایی است که سالین در آینده عرضه خواهد کرد. تئودور خاطرنشان کرده بود:

شرکت ما وضعیت منحصربه‌فردی دارد زیرا ما بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه تولید برخی از جذاب‌ترین و قوی‌ترین خودروها داریم. اعضای تیم ما جدای از سوپرکار سالین S7 در تولید وایپر، پروولر، فورد جی تی و محصولات کرایسلر SRT و فورد SVT دخیل بوده‌اند. این دانش و تجربه کسب شده در کانسپت رپتور مشهود است و ما تا زمانی که کمپانی در حال تکامل است به تولید این محصولات ادامه می‌دهیم

اما تنها چند ماه پس از معرفی S5S رپتور در نمایشگاه نیویورک، بحران مالی جهانی گریبان گیر صنعت خودروی آمریکا و البته سالین شد. با اینکه مالکیت معنوی این نام‌ها حفظ شده بود اما بسیاری از دارایی‌های این شرکت به فروش رسید. اگرچه استیو سالین دوباره کنترل شرکت خود در سال ۲۰۱۲ را به دست گرفت اما فرصت برای تولید S5S از دست رفته بود و این خودرو دیگر نمی‌توانست رقیبی برای فراری باشد. او بعدها به تولید یک سوپر اسپرت جدید بر اساس رپتور اشاره کرد اما این خودرو هم هرگز به واقعیت نپیوست. نزدیک‌ترین چیز به محصول موردبحث سالین را می‌توان خودروی سالین ۱ در چین دانست. شایان‌ ذکر است پروتوتایپ S5S به همراه مالکیت معنوی S7 در نوامبر ۲۰۱۵ و تنها یک سال پس از انتشار خبر نزدیک شدن سالین به ورشکستگی حراج شدند. مشخص نیست که آیا این خودرو هم به همراه سایر دارایی‌های سالین فروخته شد یا خیر اما اثری از این خودرو حداقل در دنیای دیجیتال وجود دارد و گیمرها می‌توانند S5S را در بازی‌هایی همچون CSR ریسینگ، فورزا موتور اسپرت ۳ و ۴ مشاهده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل