داستان لوگوی خودروسازان مشهور جهان؛ قسمت اول، از آلفارومئو تا لامبورگینی
داستان لوگوی خودروسازان مشهور جهان؛ قسمت اول، از آلفارومئو تا لامبورگینی
لوگوی خودروسازان بهنوعی نماد محصولات آنها هستند و باعث میشوند خودروها توسط افراد غیرعلاقهمند سریعاً قابلتشخیص باشند. بااینحال، خیلیها داستان جذاب پشت این لوگوها را نمیدانند. در gsxr طی دو قسمت به این داستانها خواهیم پرداخت.
آنچه در این مطلب میخوانید:
آلفارومئو
در سمت چپ لوگوی آلفارومئو صلیب قرمزی قرار دارد که نماد شهر میلان است درحالیکه در سمت راست افعی تاجداری دیده میشود که در حال بلعیدن یک مرد است. این نشان خاندان ویسکونتی است که در قدیم بر میلان حکومت میکرد.
آستون مارتین
نیمهٔ دوم نام آستونمارتین از یکی از بنیانگذاران شرکت یعنی «لیونل مارتین» و نیمهٔ اول از مسابقات تپه نوردی آستون گرفته شده است که وی در آن به پیروزی رسید. لوگوی بال در سال ۱۹۲۷ برای نشان دادن سرعت برای خودروهای این شرکت انتخاب شد و ظاهراً از B بالدار بنتلی الهام گرفته است.
آئودی
این لوگو پسازاینکه چهار شرکت هورش، دکاو، آئودی و واندرر باهم ادغام شدند و اتو یونیون را تشکیل دادند ایجاد شد. هرکدام از حلقهها نماد یکی از این شرکتها هستند و داخل یکدیگر قرار گرفتهاند تا اتحاد را نشان دهند. رنگ نقرهای حلقهها هم از رنگ مسابقهای ملی آلمان گرفته شده است.
بنتلی
بنتلی در جنگ جهانی اول ساخت موتور هواپیما را آغاز کرد که نشان میدهد چرا در لوگوی خود از بال استفاده کرد. در طرفین این بالها هم پرهایی دیده میشود که تعداد آنها در طول تاریخ متفاوت بوده است.
بامو
دایرهٔ بیرونی مشکیرنگ این لوگو از نشان شرکت سلف بامو یعنی Rapp گرفته شده است درحالیکه قسمت دایرهای آبی و سفید داخلی پرچم بایرن را نشان میدهد. این قسمت همچنین ملخ هواپیما را هم تداعی میکند زیرا بامو کار خود را با ساخت موتور هواپیما آغاز کرد.
بوگاتی
حروف ترکیبی E و B داخل این لوگو از نام بنیانگذار شرکت یعنی «اتوره بوگاتی» گرفته شده است اما در مورد ۶۰ نقطهٔ دورتادور لوگو دو روایت مختلف وجود دارد. روایت اول به مروارید برای نشان دادن عظمت بوگاتی اشاره دارد درحالیکه دومی این نقطهها را نماد سیمهای ایمنی میداند که بوگاتی به دلیل نداشتن واشر در پیشرانهٔ خود استفاده میکرد.
بیوک
نام بیوک از بنیانگذار اسکاتلندی تبار آن یعنی «دیوید بیوک» گرفته شده است. در ابتدا لوگوی این شرکت صرفاً همان نام بیوک بود که با فونتهای مختلفی نوشته میشد اما در سال ۱۹۳۸ جنرال موتورز که میخواست تأکید کند بیوک برندی پایینتر از کادیلاک است، لوگویی به شکل سپر جنگی را برای آن طراحی کرد که بر اساس نشان باستانی خانوادهٔ بیوک در اسکاتلند شکل گرفته بود. در سال ۱۹۵۹ این لوگو به سه سپر تبدیل شد و هرچند بیوک در سال ۱۹۷۵ سراغ لوگویی با نماد شاهین رفت اما در سال ۱۹۹۰ دوباره به همان لوگوی سه سپری بازگشت که همچنان از آن استفاده میکند.
کادیلاک
لوگوی کادیلاک از نشان بنیانگذار فرانسوی شهر دیترویت «آنتوان دو لاموته» گرفته شده است که لقب «سر کادیلاک» را برای خود انتخاب کرده بود. وی که یک کاوشگر و ماجراجو بود، این نشان پیچیده را برای خودش طراحی کرده بود.
شورلت
لوگوی شورلت که به پاپیون شهرت دارد، دو سال پس از تشکیل شرکت معرفی شد. این لوگو از طرحی الهام گرفته شده بود که بنیانگذار شرکت «لوئیس شورلت» بهطور اتفاقی در آگهی یک روزنامه دید.
دوج
دوج سالها از نماد سر قوچ بهعنوان لوگوی خود استفاده میکرد اما از سال ۲۰۱۰ که رم به برندی مستقل تبدیل شد، این لوگو فقط روی پیکاپها قرار گرفت و دوج لوگوی بسیار سادهتری را برای خود طراحی کرد. دو خط قرمزرنگ در این لوگو نماد شور و هیجان هستند.
فراری
در بالای لوگوی فراری پرچم ایتالیا قرار دارد و زیر آن سپر زردرنگی دیده میشود که رنگ شهر مودنا است. حروف S و F هم نشاندهندهٔ اسکودریا فراری است. المان اصلی این لوگو اما اسب رقصان مشکیرنگ است. انزو فراری پس از ملاقات با مادر «فرانچسکو باراکا» که خلبان جنگنده بود و در جنگ جهانی اول کشته شد، این اسب را که روی بدنهٔ هواپیمای او کشیده شده بود انتخاب کرد. مادر باراکا به فراری گفت این اسب نماد خوششانسی است و از آن در خودروهایش استفاده کند.
فورد
لوگوی مشهور فورد به شکل یک بیضی آبی اولین بار در سال ۱۹۲۷ مورداستفاده قرار گرفت. این شرکت در دههٔ ۶۰ به فکر مدرن کردن لوگوی خود افتاد اما بعداً این طرح را کنار گذاشت. برخلاف تصور معمول، نوشتهٔ فورد داخل این لوگو از امضای هنری فورد گرفته نشده است درحالیکه فورد سالها ادعا میکرد امضای وی در هر خودرویی که تولید میکند وجود دارد.
هیوندای
هرچند لوگوی هیوندای شبیه لوگوی هوندا به نظر میرسد که کج شده است اما این لوگو درواقع به معنی دست دادن و اعتماد بین دو نفر است که این دو نفر درواقع شرکت و خریداران هستند.
اینفینیتی
در مورد داستان لوگوی اینفینیتی دو روایت وجود دارد. یک روایت این لوگو را نماد بزرگراهی بهسوی آینده میداند درحالیکه روایت دوم معتقد است لوگوی برند لوکس نیسان درواقع معروفترین کوه ژاپن یعنی کوه فوجی را نشان میدهد که نشاندهندهٔ بالاترین نقطهٔ کیفیت است.
جگوار
جگوار ابتدا SS Cars نام داشت اما در پایان جنگ جهانی دوم چون SS یادآور سازمان نازی آلمان بود، نام شرکت تغییر پیدا کرد. لوگوی این شرکت هم پلنگی در حال پرش است که نشاندهندهٔ حرکت به سمت جلو است.
کونیگزگ
ریشههای خانوادگی بنیانگذار این شرکت «کریستین فون کونیگزگ» به شوالیههای امپراطوری آلمان و رومانی قرون وسطی بازمیگردد. لوگوی این شرکت از لوزیهای قرمز و طلایی تشکیل شده که از تاج خانوادگی تاریخی خاندان کونیگزگ گرفته شده است.
لامبورگینی
بازدید «فروچیو لامبورگینی» از یک مزرعهٔ معروف که گاوهای نر جنگندهٔ میورا را در سویل اسپانیا پرورش میداد در سال ۱۹۶۲ الهامبخش طراحی لوگوی این شرکت شد. گاو نر همچنین قدرت خودروهای لامبورگینی را هم نشان میدهد.
ادامه دارد…
مجله خبری gsxr