دانستنیهای جالب درباره دوج وایپر؛ استفاده از چراغهای بی ام و Z1!
دانستنیهای جالب درباره دوج وایپر؛ استفاده از چراغهای بی ام و Z1!
چند سالی از بازنشستگی دوج وایپر مشهور میگذرد اما مهندس ارشد این خودروساز در مصاحبه با رسانهها به نکات جالبی درباره وایپر از جمله استفاده از چراغ بی ام و Z1 اشاره داشته است.
وایپر نسل اول در دهه ۹۰ میلادی متولد شد و حقایق زیادی درباره آن وجود داشت که قبلاً به برخی از آنها در gsxr اشاره کردهایم؛ اما فضای مجازی همواره به دنبال سورپرایز کردن ماست و به تازگی روی جوبرگ مهندس ارشد تیم توسعه وایپر در مصاحبه با یک کانال یوتیوب به حقایق جالبی درباره خودروی موردبحث اشاره داشته است.
جوبرگ مهندس ارشد توسعه تیم نسل اول وایپر بوده است. او در ویدئوی منتشر شده به برخی حقایق عجیب و جالب نسخههای اولیه وایپر اشاره میکند. برای مثال جوبرگ میگوید چراغ های جلوی وایپر از بی ام و گرفته شده بودند. بنا به گفته مهندس ارشد توسعه وایپر، بی ام و Z1 که هرگز در آمریکا عرضه نشد در ابتدا از آن چراغها استفاده کرده بود. چراغهای یاد شده توسط شرکت جنرال الکتریک GE طراحی و تولید شدند اما ژرمنها این چراغها را رد کردند و بجای آن از طراحی جعبهای برای چراغ بی ام و Z1 استفاده نمودند؛ و از آنجایی که بی ام و این برنامه را کنار گذاشته بود خود جنرال الکتریک چراغها را نگه داشت.
با کنار کشیدن بی ام و از این پروژه کرایسلر وارد میدان شد و آن را بهصورت رایگان از جنرال الکتریک دریافت کرد. همین امر باعث شد صرفهجویی چندین میلیون دلاری در برنامه توسعه وایپر صورت بگیرد. البته در نگاه اول اینطور به نظر میرسید اما بعدها هزینههایی اضافه شد زیرا مهندسان وایپر مجبور بودند طراحی سپر و کاپوت را به خاطر چراغهای یاد شده تغییر دهند. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد چراغهای وایپر استفاده از کاسه چراغ بیرون زده با مایع زرد رنگ درون آن بود. این امر به تراز شدن چراغها در زمان تولید کمک میکرد. البته تعویض چراغها هزینه زیادی داشت و به همین خاطر وایپر آن را کنار گذاشت.
کانال یاد شده به نبود نگهدارنده فنجان در کابین وایپر نیز اشاره داشته است. جوبرگ میگوید کرایسلر و لی یوکوکا پس از دریافت جایزه نگهدارنده فنجان جهانی از رود اند تراک به خاطر مینی ون خود در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفتند چنین چیزی را در وایپر عرضه نکنند. در واقع یوکوکا به خاطر این جایزه مورد تمسخر قرار گرفت و در نهایت منجر به حذف نگهدارنده فنجان از کابین وایپر شد! بنظر شما در صورت استفاده وایپر از چراغ بی ام و طراحی این خودروی نمادین دست خوش چه تغییراتی می شد؟
تماشا در یوتیوب: