درباره ابر خودروی جدید هنسی، جانشین آمریکایی پورشه کررا GT چه میدانیم؟
درباره ابر خودروی جدید هنسی، جانشین آمریکایی پورشه کررا GT چه میدانیم؟
ابر خودروی جدید هنسی که فعلاً نامی رسمی ندارد به عنوان جانشین آمریکایی پورشه کررا GT عرضاندام خواهد کرد.
هنسی میخواهد با تولید وسایل نقلیه خاص و ویژه تصویر جدیدی از برند خود به دنیا ارائه کند و به عنوان سازنده سطح بالای ابر خودروها مطرح شود. به همین منظور تولید خودرویی همچون ونوم F5 و نسخههای گوناگون آن کافی نخواهد بود و همین امر باعث شده محصول بعدی هنسی که یک هایپر جی تی برقی با چهار صندلی است توسعه یابد؛ اما فرایند توسعه خودروی موردبحث که با نام پروجکت دیپ اسپیس شناخته میشود به تعویق افتاده است.
این تأخیر به دلیل عدم توانایی هنسی در پیشبرد اهداف خود طبق چارچوب زمانی اعلامی نیست بلکه هدف از آن جابجایی اولویتها در تولید یک ابر خودروی متفاوت است، خودرویی که بنا بر اساس اظهارات جان هنسی جانشین آمریکایی پورشه کررا GT خواهد بود. کار باز در مصاحبه با ناتان مالینیک، مدیر طراحی هنسی مشتاق کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه موردبحث بوده است. خودروهایی همچون ونوم GT و ونوم F5 با تواناییهای باورنکردنی خود برای جابجایی رکوردها ساخته شدهاند اما خودروی جدید هنسی که فعلاً نام رسمی ندارد محصولی کاملاً متفاوت خواهد بود. علت این تفاوت نیز به جابجایی اولویتها مربوط میشود به این معنی که هنسی حداکثر سرعت، لپ تایم و حتی قدرت خروجی پیشرانه را اولویت اصلی خود نمیداند. در واقع محصول جدید این شرکت تنها به خاطر یک دلیل تولید خواهد شد و آنهم ارائه حداکثر هیجان و درگیری راننده است.
هنسی قمار بزرگی روی این خودرو کرده اما زمانی که مالینیک درباره خودروی جدید شرکت صحبت میکند برق چشمانش را نمیتواند پنهان کند. او میگوید:
من واقعاً نمیتوانم خیلی وارد جزئیات شوم
تصمیم هنسی برای توقف توسعه یک پروژه اعلام شده و دنبال کردن مسیری دیگر شاید سورپرایز کننده به نظر برسد اما نشان دهنده اشتیاق هنسی در دریافت بازخوردهای مشتریان است. مدیر هنسی میگوید:
ما به حرف مشتریان گوش دادیم و میدانیم که آنها خواهان خودرویی دستی، هیجانانگیز، تنفس طبیعی و بسیار درگیر کننده هستند. جان هنسی قبلاً از این خودرو به عنوان جانشین آمریکایی پورشه کررا GT نام برده و بنابراین این اولویت جدید ماست
از مالینیک خواسته شد تا اطلاعات بیشتری درباره این خودرو ارائه کند و او اظهار داشت ابر خودروی جدیدشان به فکر ثبت رکوردهای جدید نیست بلکه به هیجان رانندگی و درگیری بیشتر راننده با خودرو میپردازد. پورشه کررا GT جزو شاخصترین خودروهای تاریخ محسوب میشود و یکی از دلایل اصلی آن نیز پیشرانه ۱۰ سیلندری است که از فرمول یک گرفته شد. این نیروگاه جذاب از پاسخ آنی gsxr گاز برخوردار بود و جان هنسی نیز خواهان چنین ترکیبی است هرچند توسعه یک پیشرانه جدید برای ابر خودروی بعدی هنسی دیوانهوار به نظر میرسد ولی احتمال هر کاری وجود دارد. شاید استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر ونوم F5 گزینهای بدیهی به نظر برسد چراکه بهطور ویژه برای هنسی توسعه یافته و باعث کاهش هزینهها میشود.
اما این پیشرانه ۶.۶ لیتری از دو توربو استفاده میکند درحالیکه هنسی قبلاً اظهار داشته بود خودروی جدید از پیشرانهای تنفس طبیعی برخوردار خواهد بود. شاید هنسی دو توربوی این پیشرانه را حذف کند هرچند طبیعی است که قدرت ۱۸۱۷ اسب بخاری آن نیز کاهش خواهد یافت. در بخش طراحی باید گفت با عرضه ونوم GT هر دو نسخه کوپه و کانورتیبل آن در دسترس خریداران بود. ونوم F5 نیز همین روش را در پیش گرفت و نسخههای کوپه و رودستر آن تولید شدند؛ اما آیا محصول جدید هنسی هم اینگونه خواهد بود؟ مالینیک میگوید قبلاً تولید نسخههای گوناگون ونوم F5 برنامه ریزی شده بود:
ما با ونوم F5 میخواستیم طراحیهای مختلف را ارائه کنیم و آنها را سریعاً عرضه کردیم زیرا تلاش داشتیم مردم بدانند درباره این خودرو واقعاً جدی هستیم.
او درباره خودروی جدید هنسی میگوید:
بدون وارد شدن به جزئیات باید بگویم این خودرو همان فلسفهای را دارد که به دنبالش هستیم. تمامی رقبای ما دارای نسخههای متنوع از خودروهای خود هستند و بازار نیز چنین چیزی را میخواهد.
احتمالاً هنسی نسخههای کوپه و رودستر محصول جدید خود را تولید خواهد کرد. اگرچه مالینیک از ارائه جزئیات بیشتر خودداری میکند اما اشتیاق واضحی در اعمال او وجود دارد هرچند دستور هنسی مانع از انتقال اطلاعات بیشتر به رسانهها شده است؛ اما چه زمانی این خودرو معرفی خواهد شد؟ چارچوب زمانی خاصی تائید نشده ولی احتمال دارد ابر خودروی جدید هنسی را سال ۲۰۲۷ ببینیم چراکه تولید ونوم F5 در آن زمان کامل میشود. از طرف دیگر هنسی تائید کرده سه خودروی جدید قبل از سال ۲۰۳۱ تولید خواهند شد که شامل همین خودروی بینام، پروجکت دیپ اسپیس و یک پروژه دیگر است.
صرفنظر از زمان معرفی، جانشین آمریکایی پورشه کررا GT محصولی خاص خواهد بود؛ اما در دنیایی که محصول بعدی بوگاتی از پیشرانه ۱۶ سیلندر هیبریدی استفاده خواهد کرد، حتی استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس دستی نیز نمیتواند موفقیت هنسی را تضمین کند. نظر شما چیست؟
مجله خبری gsxr