هاست پرسرعت
خودرو

درباره نسل جدید تویوتا FJ کروزر چه می‌دانیم؟

درباره نسل جدید تویوتا FJ کروزر چه می‌دانیم؟

قرار است تویوتا نسل بعدی آفرود مشهور خود یعنی FJ کروزر را با تغییراتی مهم نسبت به نمونه اولیه تولید کند.

تویوتا در زمان معرفی لندکروزر پرادو جدید در ماه‌های قبل تیزری از یک آفرودر جعبه‌ای دیگر را نیز به نمایش گذاشت و برخی رسانه‌ها احتمال دادند این خودرو نسل جدید FJ کروزر یا حداقل یک شاسی‌بلند آفرود کوچک‌تر با نام کروزر باشد. از آن زمان تاکنون ژاپنی‌ها اشاره‌ای به این خودرو نکرده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد این خودرو می‌تواند لندکروزری کوچک برای طرفداران آفرود باشد.

اخیراً نیز پتنت های جدیدی ثبت شده که حاکی از علاقه تویوتا به گسترش نام لندکروزر در سایر حوزه‌هاست. مشابه همین کار را تویوتا با نام کراون انجام داده است؛ اما همان‌طور که گفته شد جزئیات زیادی از آفرود جدید تویوتا در دست نیست و از آن زمان تاکنون گزارش‌های ضدونقیضی نیز منتشر شده است. البته به احتمال زیاد با نسل جدید FJ کروزر یا یک آفرود کامپکت مشابه آن روبرو خواهیم شد و به همین خاطر می‌خواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این خودرو را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

FJ کروزر نسل اول شاسی‌بلندی آفرود بود که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در بازار آمریکا عرضه شد و به کشور ما نیز راه یافت. این خودرو از استایل رترو و سقف سفید شاخص در اکثر مدل‌ها سود می‌برد. نیروبخش FJ کروزر نسل اول پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری با ۲۳۹ اسب بخار قدرت در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بود اما خروجی آن در سال‌های بعد به ۲۶۰ اسب بخار افزایش یافت. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی عرضه می‌شد و به‌صورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک تویوتا به همراه کنترل کشش A-Trac سود می‌برد. این سیستم کنترل کشش در واقع کار دیفرانسیل قفل شونده را برای کشش بهتر در آفرود بازی می‌کرد؛ و حداقل در روی کاغذ FJ کروزر می‌توانست شانه به شانه جیپ رانگلر حرکت کند. این روزها FJ کاملاً حالت کلاسیک پیدا کرده و نمونه‌های تمیز آن با قیمت‌های بالایی خریدوفروش می‌شوند. شاید تویوتا در آینده نزدیک آماده احیای این نام با نسخه‌ای متفاوت و یا تولید یک مدل کاملاً جدید شود.

هنوز مشخص نیست که آفرودر جدید تویوتا چه نامی خواهد داشت. با توجه به اینکه FJ کروزر در سال ۲۰۱۴ از بازار آمریکا خداحافظی کرده بنابراین احتمال زیادی برای استفاده از همین نام در محصول جدید شرکت وجود دارد. هرچند برخی رسانه‌ها نیز احتمال داده‌اند تویوتا فقط از نام کروزر برای این خودرو استفاده کند. کانسپت آفرودر برند موردبحث که در سال ۲۰۲۱ رویت شد با نام کامپکت کروزر EV خودنمایی می‌کرد. آن نام شاید همچنان مدنظر تویوتا باشد اما پتنت ثبت شده در نوامبر ۲۰۲۳ برای نام لندکروزر FJ نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها می‌خواهند این نام را زنده نگه دارند.

سیمون هامفریس مدیر برندینگ ارشد تویوتا سال قبل اظهار داشت ژاپنی‌ها می‌خواهند کروزر خودرویی ارزان‌تر و در دسترس افراد بیشتری در سراسر جهان باشد و درعین‌حال با دیگر محصولات همنام شرکت مرتبط باشد. احتمالاً تولید لندکروزر FJ کوچک به این هدف کمک خواهد کرد؛ اما زیر کاپوت چنین خودرویی باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟ کانسپت کامپکت کروزر EV از قوای محرکه تمام برقی استفاده کرده است اما پس از انتشار اخباری در سال ۲۰۲۲ و اعلام پایان توسعه این کانسپت به نظر نمی‌رسد که خودروی جدید تویوتا دارای موتور برقی باشد.

البته سال قبل خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه احیای FJ کروزر با پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی رقم خواهد خورد. همچنین احتمال دارد نسخه برقی این خودرو هم در آینده تولید شود. لندکروزر پرادو و وانت پیکاپ تاکوما جدید از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی مشترک با ۳۲۶ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند و تویوتا نیز پیشرانه‌های کوچک زیادی در سبد محصولات خود دارد و می‌تواند از آن‌ها در نسل جدید FJ کروزر استفاده کند. البته به احتمال زیاد گزینه اصلی برای زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانه ۲.۴ لیتری خواهد بود.

از نظر طراحی نیز نمی‌توان با قطعیت سخن گفت اما تنها تیزر منتشر شده از پیش‌نمایش شاسی‌بلند جدید تویوتا حاکی از محصولی کوچک و جعبه‌ای بوده است. البته به نظر نمی‌رسد که ارتفاع این خودرو از سطح زمین به اندازه FJ کروزر نسل اول باشد و در بخش طراحی نیز عناصر کامپکت کروزر EV کانسپت در آن بکار خواهد رفت. کانسپت یاد شده می‌تواند نقطه شروع خوبی برای طراحی FJ جدید باشد چراکه از تناسبات چهارگوش و گیرا به همراه عناصر رترو از جمله نام کامل تویوتا در جلوپنجره و سپر عقب سود می‌برد.

اگرچه تولید یک آفرودر کوچک، جعبه‌ای و ارزان‌قیمت می‌تواند خبری هیجان‌انگیز باشد اما هنوز مشخص نیست که تویوتا چه برنامه‌ای برای تولید این محصول دارد. در حال حاضر پلتفرمی برای تولید خودرویی آفرودر و جمع‌وجور در سبد محصولات تویوتا دیده نمی‌شود اما رسانه‌ها قبلاً گفته‌اند نسل جدید FJ کروزر از پلتفرم TNGA-F بکار رفته در لندکروزر پرادو، تاکوما و توندرا جدید استفاده خواهد کرد. البته اخیراً شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه تویوتا بجای پلتفرم یاد شده از پلتفرم بکار رفته در وانت ۱۳ هزار دلاری هایلوکس شمپ خود که سال قبل در تایلند عرضه شد استفاده سود خواهد برد. شاید این پلتفرم برای یک شاسی‌بلند کوچک مناسب باشد اما مشتریان آمریکایی علاقه‌ای به محصولات کوچک و ارزان‌قیمت ندارند.

در بحث قیمت‌گذاری نیز باید گفت اگر تویوتا واقعاً درباره ارائه محصولی ارزان‌قیمت با نام لندکروزر جدی باشد قطعاً محصول جدیدش بهای کمتری خواهد داشت. در حال حاضر قیمت لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ از حدود ۵۷ هزار دلار شروع می‌شود و بنابراین فضای زیادی برای تولید یک محصول جدید با قیمت پایین‌تر وجود دارد. بر اساس جدیدترین خبرها، خودروی موردبحث حدود ۶ ماه دیگر راهی خط تولید خواهد شد هرچند صحت این خبر به شدت زیر سؤال است. از آنجایی که تویوتا هنوز چیزی را به‌صورت رسمی تائید نکرده بنابراین باید منتظر جزئیات دقیق‌تر از این خودرو در آینده ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا