هاست پرسرعت
بازی

درگذشت کارگردان سینمای موج نوی فرانسه

درگذشت کارگردان سینمای موج نوی فرانسه

ژان-لوک گدار که به عنوان یکی از پیشگامان جنبشِ سینمایی موج نوی فرانسه شناخته می‌شد، در سن 91 سالگی درگذشت.

ژان-لوک گدار (Jean-Luc Godard)، فیلم‌ساز بزرگ و انقلابی کشور فرانسه که در دهه 1960 با ساخت فیلم Breathles برنده جایزه خرس نقره‌ای برلین شد و یک جریان تازه‌ را در سینما ایجاد کرد، در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت و جامعه سینماگران جهان را در شوکی عظیم باقی گذاشت.

کارنامه هنری گدار بیش از نیم قرن سابقه داشته و حدود 70 فیلم بلند، مستند و آثار تلویزیونی را خلق کرده است. در طول این نیم قرن بارها شاهد تغییر مسیر فیلم‌سازی وی بوده‌ایم تا جایی که در اواخر دهه 90 او رویه کاملاً متفاوتی را نسبت به دوران جوانی خود در پیش گرفت.

تبلیغات

آخرین آثار سینمایی ژان-لوک گدار Socialisme در سال 2010 و Goodbye to Language در سال 2014 نام دارند که گزیده‌ای از تجربه نیم قرن ساخت آثار مختلف می‌باشد. دو فیلم نام برده شده در جشنواره کن نیز به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده بودند؛ زیرا به ترتیب برنده جایزه هیئت داوران و نخل ویژه کن گشتند. او همچنین در سال 2010 نیز برنده جایزه اسکار افتخاری هالیوود شده بود.

ژان-لوک گدار را می‌توان به عنوان میراث فرهنگی کشور فرانسه خطاب کرد که تاثیر بزرگی بر سینمای این کشور از خود بر جای گذاشته و مرگ او قطعاً یک واقعه دردناک برای جامعه سینماگران محسوب می‌شود.

منبع: هالیوود ریپورتر

recidivistرضا ویسی نیاInvisible bearded userامیرPC GAMERmeysambsoosmarvahid gamer

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا