درگ بی ام و M4 CSL و M3 CS، نبرد محرک عقب و چهارچرخ محرک
درگ بی ام و M4 CSL و M3 CS، نبرد محرک عقب و چهارچرخ محرک
این دو محصول بامو در اصل یک خودرو هستند که در نسخههای دودر و چهاردر ارائه میشوند اما تفاوت در نوع انتقال قدرت آنها را از هم متمایز میکند.
M3 CS و M4 CSL اوج پرفورمنس در محصولات بامو هستند. این خودروها از پیشرانهٔ یکسانی استفاده میکند اما زیر این بدنههای چهاردر و دودر، تفاوتهایی پنهان شده که روی نتیجهٔ مسابقهٔ درگ تأثیر میگذارد. زیر کاپوت M3 CS و M4 CSL پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی S58 بامو قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل است.
در این خودروها اما تعداد چرخهایی که نیرو دریافت میکنند متفاوت است. M3 CS از سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive بهره میبرد درحالیکه M4 CSL محرک عقب است. به همین دلیل، M3 با ۱۷۶۵ کیلوگرم وزن، از M4 با ۱۶۲۵ کیلوگرم سنگینتر است. بااینحال، متأسفانه در درگهای از حالت سکون، وزن سبکتر به کمک M4 نیامد و مغلوب برادر سدان شد. البته در دو درگ اول، M3 در حالت محرک عقب قرار داشت و بدون استفاده از لانچ کنترل، پیروزی را به M4 تقدیم کرد.
اما زمانی که سدان بامو در حالت چهارچرخ محرک قرار گرفت، همهچیز تغییر کرد و بهراحتی پیروز شد. M3 مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۱ ثانیه طی کرد درحالیکه همتای کوپه این کار را در ۱۱.۵ ثانیه انجام داد. مسابقات رولینگ اما جایی بود که M4 توانست برتری خود را نسبت به برادر سدان دیکته کند. در اینجا کوپهٔ سبکتر پیشتاز شد و سه پیروزی متوالی کسب کرد. البته در آزمایش ترمز، M4 دوباره به M3 باخت ولی اختلاف چندان زیاد نیست و دو خودرو در مسافت تقریباً یکسانی متوقف میشوند.
بامو در M4 CSL تمام تلاش خود را کرده تا از وزن کم کند و با استفاده از عایق صوتی سبکتر، فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک، منبع اگزوز تیتانیومی و حذف صندلیهای عقب، آن را ۱۱۰ کیلوگرم از M4 کامپتیشن سبکتر کرده است. البته M3 CS هم رژیم غذایی گرفته و توانسته ۳۴ کیلوگرم از وزن خود را کم کند. به گفتهٔ بامو، این سدان اسپرت ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه M4 CSL این کار را در ۳.۶ ثانیه انجام میدهد.
مشخصات فنی
بامو M4 CSL | بامو M3 CS | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توئین توربو | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۶۲۵ کیلوگرم | ۱۷۶۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۴۰,۸۹۵ دلار | ۱۱۹,۶۹۵ دلار |