هاست پرسرعت
خودرو

درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و ۶۵۰i گرن کوپه

درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و ۶۵۰i گرن کوپه

در این درگ، چارجر با ۴۸۵ اسب بخار قدرت به مصاف کادیلاک CT5-V با ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ب‌ام‌و ۶۵۰i قدیمی ۴۴۵ اسب بخاری می‌رود.

دوج چارجر که در سال ۲۰۰۶ احیا شد، در پایان سال جاری از روی خط تولید کنار خواهد رفت و جای خود را به یک کوپهٔ الکتریکی خواهد داد اما این ماشین علیرغم سن بسیار بالا هنوز هم سدان فوق‌العاده جذابی است خصوصاً اگر به موتور V8 همی مجهز باشد. بااین‌حال، مشکل اصلی چارجرهای همی هرزگردی چرخ‌ها در آغاز حرکت است. به همین دلیل، حتی در نسخهٔ وایدبادی که لاستیک‌های پهن‌تری دارد، لانچ کردن درست با این سدان قدرتمند بسیار سخت است. این موضوع را به‌خوبی می‌توان در ویدئوی سم کارلیجن که یک چارجر ۳۹۲ را در برابر دو سدان چهارچرخ محرک قرار داده است دید.

درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و ۶۵۰i گرن کوپه

یکی از این رقبا، ب‌ام‌و ۶۵۰i گرن کوپهٔ قدیمی است که هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد. این ماشین که با کد F06 شناخته می‌شود، نسخهٔ چهاردر از نسل قبلی سری ۶ محسوب می‌شود و به موتور N63 مجهز است. این پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو در اینجا ۴۴۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این سدان آلمانی از لحاظ مشخصات بسیار به چارجر ۳۹۲ نزدیک است زیرا خروجی پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی دوج با ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تقریباً هم‌اندازهٔ موتور توئین توربوی ب‌ام‌و است و هردو خودرو نیز حدود ۲ تن وزن دارند.

درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و ۶۵۰i گرن کوپه

رقیب سوم یعنی کادیلاک CT5-V اما تفاوت‌های بزرگی با دو خودروی دیگر دارد. این ماشین که جدیدترین عضو این جمع محسوب می‌شود، از نوع بلک‌وینگ نیست و بنابراین زیر کاپوت آن یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با تنها ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. البته در عوض سدان کادیلاک حدود ۲۰۰ کیلوگرم از دو خودروی دیگر سبک‌تر است و مثل ب‌ام‌و از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهره می‌برد. چارجر و ۶۵۰i از گیربکس‌های هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کنند درحالی‌که CT5-V به گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است.

درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و ۶۵۰i گرن کوپه

با آغاز درگ از حالت سکون، موضوعی که در ابتدا بدان اشاره کردیم نمایان می‌شود زیرا هرچند چارجر ۴۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به ب‌ام‌و دارد اما لاستیک‌های عقب آن نمی‌توانند این قدرت و گشتاور را تحمل کنند. به همین دلیل، دوج در درگ‌های اول مغلوب رقبای چهارچرخ محرک می‌شود اما در مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت که دیگر خبری از مشکل کشش نیست، این ماسل کار چهاردر هردو رقیب را پشت سر گذاشته و پیروز می‌شود. کادیلاک نیز علیرغم قدرت کمتر، در همه درگ‌ها و رولینگ‌ها جایگاه دوم را کسب می‌کند.

درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و ۶۵۰i گرن کوپه

مشخصات فنی

 

دوج چارجر SRT

کادیلاک CT5-V

ب‌ام‌و ۶۵۰i

پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۸۵ اسب بخار ۳۶۰ اسب بخار ۴۴۵ اسب بخار
گشتاور ۶۴۴ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم ۱۸۰۰ کیلوگرم ۲۰۰۵ کیلوگرم
قیمت ۵۰,۳۴۰ دلار ۵۴,۳۹۰ دلار ۸۸,۸۵۰ دلار

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا