درگ جالب فورد رپتور 6×6 با F150 هنسی 775 اسب بخار
درگ جالب فورد رپتور 6×6 با F150 هنسی 775 اسب بخار
در این درگ شاهد نبردی جذاب بین دو پیکاپ تیونینگ هنسی هستیم. یکی نسخهٔ شش چرخ از فورد رپتور R و دیگری تیونینگی سنگین بر پایهٔ F150 استاندارد.
فورد F150 رپتور R با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷۰۰ اسب بخاری، یکی از دیوانهوارترین پیکاپهای جهان محسوب میشود و حتی فورد برای مدل ۲۰۲۴ قدرت آن را به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است. بااینحال، کسانی که حتی به این هم قانع نیستند، میتوانند سراغ هنسی بروند که به تیونینگهای افراطی شهرت دارد. ولوسیرپتور ۶×۶ و ونوم F150 775 دو نمونه از دیوانهبازیهای هنسی بر اساس فورد F150 هستند که حالا مت واتسون آنها را در برابر هم قرار داده است.
ولوسیرپتور ۶×۶ صرفاً نسخهٔ شش چرخ رپتور R است و زیر کاپوت هیچ تغییری را تجربه نکرده است. این یعنی پیکاپ شش چرخ هنسی از همان موتور استاندارد ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ پردتور استفاده میکند که ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، ونوم ۷۷۵ بجای موتور پردتور از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت استفاده میکند که به لطف یک سوپرشارژر، برنامهریزی جدید ECU و بهبود خنککنندگی، سوخترسانی و جریان اگزوز، ۷۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
ولوسیرپتور اما علاوه بر قدرت کمتر، وزن بیشتری هم دارد و با ۳۵۰۰ کیلوگرم بسیار از همتای چهارچرخ ۲۱۸۷ کیلوگرمی خود سنگینتر است. این پیکاپ شش چرخ همچنین با قیمت ۴۵۰ هزار دلار، بسیار گرانتر است درحالیکه ونوم ۷۷۵ با تنها ۶۴ هزار دلار بهعلاوهٔ قیمت یک F150 استاندارد قابل خریداری است. البته این پیکاپ تولید محدود است و تنها ۲۵۰ دستگاه از آن برای مدل ۲۰۲۳ ساخته میشود. با توجه به قدرت بیشتر و وزن کمتر، تعجبی ندارد که ونوم ۷۷۵ در مسابقهٔ درگ پیروز میشود و ۴۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه طی میکند درحالیکه ولوسیرپتور ۶×۶ این کار را در ۱۳.۸ ثانیه انجام میدهد.
سپس نوبت به مسابقات رولینگ میرسد و بازهم ونوم برتری خود را نسبت به غول شش چرخ نشان میدهد. تنها قسمتی که ولوسیرپتور میتواند بهتر از برادر چهارچرخ خود عمل کند آزمایش ترمز است که به لطف قدرت ترمز شش چرخ، از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت چند متر زودتر متوقف میشود.
مقایسه مشخصات فنی
ونوم F150 775 | ولوسیرپتور ۶×۶ | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۷۵ اسب بخار | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۳۰ نیوتن متر | ۸۷۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۱۸۷ کیلوگرم | ۳۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۸۷ هزار دلار | ۴۵۰ هزار دلار |
مجله خبری gsxr