هاست پرسرعت
خودرو

درگ جالب پورشه ۹۱۱ GT3 با موستانگ راش و شلبی GT500

درگ جالب پورشه ۹۱۱ GT3 با موستانگ راش و شلبی GT500

در این درگ یک پورشه ۹۱۱ GT3 RS نسل قبلی با ۵۰۰ اسب بخار قدرت به مصاف شلبی GT500 با ۷۶۰ اسب بخار و موستانگ راش با ۷۴۰ اسب بخار قدرت رفته است.

بین خودروهای اروپایی و آمریکایی همیشه مناقشه وجود داشته است و طرفداران هرکدام برتری‌های مدل‌های موردعلاقهٔ خود را به رخ رقیب می‌کشند. حال سم کارلیجن در درگ جدید خود به این مناقشه دامن زده و یک پورشه را در برابر دو موستانگ قرار داده است. در این رقابت، یک ۹۱۱ GT3 RS نسل قبلی به مصاف یک شلبی GT500 و یک موستانگ GT با تیونینگ راش می‌رود. بین این خودروها تفاوت‌های زیادی وجود دارد زیرا درحالی‌که پورشه خودرویی مخصوص پیست است، آمریکایی‌ها در خط مستقیم برای رقبا خط‌ونشان می‌کشند.

درگ جالب پورشه ۹۱۱ GT3 با موستانگ راش و شلبی GT500

علاوه بر این، بین مشخصات فنی خودروها هم اختلاف بسیار زیادی وجود دارد که آن‌ها را از بیشترین تا کمترین قدرت بررسی می‌کنیم. اول سراغ شلبی GT500 می‌رویم که با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است، یعنی از وحشی‌ترین محصولات تاریخ فورد محسوب می‌شود. البته این خودرو با ۱۸۹۰ کیلوگرم وزن، سنگین‌ترین عضو جمع هم به‌حساب می‌آید. موستانگ بعدی یک GT است که موتور ۵ لیتری V8 آن در حالت استاندارد تنها ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما به لطف جادوی راش، این اعداد ۲۸۰ اسب بخار و ۲۸۵ نیوتن متر افزایش پیدا کرده و به ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور رسیده‌اند.

درگ جالب پورشه ۹۱۱ GT3 با موستانگ راش و شلبی GT500

انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و وزن ۱۷۹۰ کیلوگرمی آن صد کیلوگرم از شلبی سبک‌تر است. نهایتاً به پورشه می‌رسیم که از موتور ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی آن تنها ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور بیرون می‌آید. این اعداد در مقابل خروجی عظیم هشت سیلندرها اصلاً به چشم نمی‌آیند ولی نباید فراموش کرد که پورشه تنها ۱۴۹۵ کیلوگرم وزن دارد. گیربکس ۹۱۱ مثل GT500 یک هفت سرعتهٔ دوکلاچه است که تمام نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

 

فورد شلبی GT500

فورد موستانگ راش

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ ۴.۰ لیتری H6
قدرت ۷۶۰ اسب بخار ۷۴۰ اسب بخار ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۸۵۵ نیوتن متر ۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۱۰ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب عقب
وزن ۱۸۹۰ کیلوگرم ۱۷۹۰ کیلوگرم ۱۴۹۵ کیلوگرم

خب حالا بپردازیم به مسابقهٔ یعنی جایی که شلبی همهٔ پیروزی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد به‌جز در مسابقهٔ رولینگ که به دلیل یک تعویض دندهٔ اشتباه از دو خودروی دیگر عقب ماند. GT500 با وجودی که قدرتی تقریباً هم‌سطح موستانگ راش دارد اما به لطف گیربکس فوق‌العاده سریع و هماهنگ با موتور، راش را در گردوغبار خود رها می‌کند و پورشه را هم پشت سر می‌گذارد. البته ۹۱۱ که گویی به قوانین فیزیک اهمیتی نمی‌دهد، در ابتدا جلو می‌افتد اما GT500 به لطف قدرت مهیب خود درنهایت از رقیب آلمانی پیشی می‌گیرد. در رولینگ هم داون‌فورس زیاد پورشه دردسرساز می‌شود و حالا که شلبی عقب افتاده، راش به پیروزی می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا