درگ رفت و برگشتی مازراتی MC20 و مرسدس AMG GT63، کدام سریعتر است؟

درگ رفت و برگشتی مازراتی MC20 و مرسدس AMG GT63، کدام سریعتر است؟
V8 در برابر V6، موتور جلو در برابر موتور وسط، چهارچرخ محرک در برابر محرک عقب، مرسدس AMG GT63 در برابر مازراتی MC20.
روی کاغذ، سوپراسپرت مازراتی از بسیاری جهات دست بالا را دارد. این سوپرکار ایتالیای با وزن ۱۸۲۰ کیلوگرم، حدود صد کیلوگرم از رقیب آلمانی سبکتر است و پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی آن که بر پایهٔ خانوادهٔ موتور V8 فراری و V6 مدلهای کوادریفولیوی آلفارومئو شکل گرفته، قدرت بیشتری تولید میکند. این موتور ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ساخت ترمک تحویل میدهد تا به چرخهای عقب برساند. این همان گیربکسی است که در شورلت کوروت C8 هم استفاده میشود.
از سوی دیگر، موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این خودرو وزن سنگینتری نسبت به رقیب ایتالیایی دارد ولی در عوض از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد که در آغاز حرکت میتواند بسیار کمککننده باشد. به همین دلیل، در مسابقهٔ U-Drag یا درگ رفت و برگشتی، مرسدس از همان ابتدا جلو افتاد و هرچند مازراتی خیلی تلاش کرد خود را به رقیب برساند ولی موفق نشد و در پایان مسیر با اختلافی جزئی شکست خورد. در مسابقهٔ دوم اما AMG لانچ بهتری داشت و MC20 را با اختلاف بیشتری مغلوب کرد.
در این مسابقه، مرسدس ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید درحالیکه مازراتی این کار را در ۳.۵ ثانیه انجام داد. در پیمودن مسافت ۴۰۰ متر اما با تایم ۱۱.۴ ثانیه برای GT63 و ۱۱.۵ ثانیه برای MC20، اختلاف دو خودرو کمتر بود. در مسیر بازگشت نیز کوپهٔ مرسدس با وجود وزن سنگینتر و ترکیب موتور جلو، برتری خود را حفظ کرد و پس از ۳۲.۷ ثانیه به خط پایان رسید اما سوپراسپرت اهالی مودنا برای انجام این کار به ۳۳.۳ ثانیه زمان نیاز داشت. در این رقابت، مرسدس از رینگهای ۲۱ اینچی با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت S 5 و مازراتی از رینگهای ۲۰ اینچی با لاستیکهای بریجستون پوتنزا اسپرت استفاده میکردند.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس AMG GT63 | مازراتی MC20 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۷۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۹۲۲ کیلوگرم | ۱۸۲۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۷۷,۰۵۰ دلار | ۲۸۱,۰۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۲۱۱,۸۱۰ دلار | ۳۷۱,۴۵۰ دلار |