درگ رفت و برگشتی کوپههای لوکس بی ام و M8 و بنتلی کانتیننتال اسپید
درگ رفت و برگشتی کوپههای لوکس بی ام و M8 و بنتلی کانتیننتال اسپید
در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی، بنتلی کانتیننتال اسپید با ۶۶۰ اسب بخار قدرت سریعتر خواهد بود یا بامو M8 کامپتیشن با ۶۲۵ اسب بخار؟
گرند توررها یا همان کوپههای لوکس چهارنفره برای فراهم کردن سواری راحت و آرام در پیمایشهای طولانی طراحی میشوند اما نمونههای جدید و پرچمدار این خودروها مثل بامو M8 کامپتیشن و بنتلی کانتیننتال اسپید در پرفورمنس هم دستکمی از سوپراسپرتها ندارند. حال ادموندز در رقابت آشنای U-Drag یا درگ رفت و برگشتی خود، این دو گرند تورر را در برابر هم قرار داده است.
زیر کاپوت بنتلی نیروگاه جذاب ۶ لیتری W12 توئین توربو قرار گرفته است که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ میفرستد. هرچند این خودرو با وزن ۲۲۵۲ کیلوگرم کوپهٔ بسیار سنگینی است اما هنوز هم میتواند ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. از سوی دیگر، M8 کامپتیشن با وزن ۱۹۱۰ کیلوگرم، به میزان قابلتوجه ۳۴۰ کیلوگرم سبکتر است درحالیکه از لحاظ قدرت خیلی از رقیب بریتانیایی عقب نیست زیرا پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آن ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در اینجا هم نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود.
احتمالاً با مسابقات U-Drag ادموندز آشنا هستید. در این رقابت، خودروها پس از پیمودن ۴۰۰ متر، دور میزنند و دوباره به خط شروع بازمیگردند. این مسابقه دو بار برگزار میشود و در دفعهٔ دوم رانندهها جابجا میشوند تا همهچیز عادلانه باشد. در هردو مسابقه، M8 با اختلاف قابلتوجهی بنتلی را مغلوب کرد. البته هردو خودرو ظرف ۳.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدند اما بامو ۴۰۰ متر را در ۱۱ ثانیه طی کرد درحالیکه کانتیننتال این کار را در ۱۱.۲ ثانیه انجام داد. M8 همچنین کل مسابقه را در ۳.۲۶ ثانیه به پایان رساند اما کوپهٔ بریتانیایی بدین منظور به ۰.۸ ثانیه زمان بیشتری نیاز داشت.
مقایسه مشخصات فنی
بنتلی کانتیننتال اسپید | بامو M8 کامپتیشن | |
پیشرانه | ۶.۰ لیتری W12 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۶۰ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۲۵۲ کیلوگرم | ۱۹۱۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۰۳,۱۵۰ دلار | ۱۳۶,۰۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۹۱,۶۱۰ دلار | ۱۵۸,۰۹۵ دلار |
مجله خبری gsxr