هاست پرسرعت
خودرو

درگ سوپراسپرت‌های آفرود! پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو

درگ سوپراسپرت‌های آفرود! پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو

سوپراسپرت‌های آفرودی پورشه و لامبورگینی که برای مسیرهای ناهموار طراحی شده‌اند، روی آسفالت به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم کدام‌یک سریع‌تر است.

تا همین چند سال پیش اگر کسی حرف از سوپراسپرت آفرودی می‌زد قطعاً مسخره می‌شد اما این روزها محبوبیت شاسی‌بلندها به همه‌جا کشیده شده و حتی سوپرکارها هم از تب ارتفاع‌سواری مصون نمانده‌اند. پورشه و لامبورگینی با ارائهٔ ۹۱۱ داکار و هوراکان استراتو پیشگامان ساخت سوپراسپرت‌های کراس یا آفرودی هستند. این خودروها با تغییراتی مثل افزایش ارتفاع از زمین، روکش‌های پلاستیکی در قسمت‌های پایینی بدنه و تجهیز به لاستیک‌های آلترین، برای مسیرهای ناهموار آماده شده‌اند.

درگ سوپراسپرت‌های آفرود! پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو

حال اما کارواو این دو سوپراسپرت آفرودی را در برابر هم قرار داده است تا ببینیم روی آسفالت و در خط مستقیم کدام‌یک سریع‌تر است. هوراکان استراتو از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی آشنا استفاده می‌کند که در اینجا ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. از سوی دیگر، ۹۱۱ داکار بر اساس کاررا GTS ساخته شده و بنابراین به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز است که ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. پورشه هم مثل رقیب ایتالیایی به گیربکس دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است اما گیربکس آن یک دنده بیشتر دارد.

درگ سوپراسپرت‌های آفرود! پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو

همان‌طور که می‌بینیم، بین دو خودرو اختلاف قدرت زیادی وجود دارد و پورشه بسیار ضعیف‌تر است. از سوی دیگر، وزن دو خودرو تقریباً برابر بوده و هوراکان تنها پنج کیلوگرم از رقیب آلمانی سبک‌تر است؛ بنابراین، روی کاغذ ۹۱۱ نباید شانسی داشته باشد اما آیا بازهم جادوی پورشه خود را نشان خواهد داد و داکار خواهد توانست رقیب قدرتمند ایتالیایی را مغلوب کند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

مقایسه مشخصات فنی

 

پورشه ۹۱۱ داکار

هوراکان استراتو

پیشرانه ۳.۰ لیتری H6 توئین توربو ۵.۲ لیتری V10
قدرت ۴۸۰ اسب بخار ۶۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۷۰ نیوتن متر ۵۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۶۰۵ کیلوگرم ۱۶۰۰ کیلوگرم
قیمت ۱۷۳,۰۰۰ پوند ۲۳۲,۸۲۰ پوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا