درگ شاسیبلندهای سه تنی! یوکان دنالی، فورد اکسپدیشن و تویوتا سکویا
درگ شاسیبلندهای سه تنی! یوکان دنالی، فورد اکسپدیشن و تویوتا سکویا
سه شاسیبلند غولپیکر با وزنی نزدیک به سه تن و قدرتی بین ۴۲۰ تا ۴۴۰ اسب بخار در مسابقات درگ و رولینگ به مصاف هم رفتهاند.
شاسیبلندهای سه ردیفه شاسی نردبانی برای شتاب و مسابقات درگ ساخته نشدهاند و به همین دلیل معمولاً از عملکرد آنها در ۴۰۰ متر خبر نداریم ولی حالا سم کارلیجن سه نمونه از این شاسیبلندهای غولپیکر و سنگینوزن را برای مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است. اولین شرکتکننده فورد اکسپدیشن است که از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو و گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند. این موتور ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد که باید وزن ۲۷۰۰ کیلوگرمی را حرکت دهد. اکسپدیشن قویترین خودروی این جمع محسوب میشود.
خودروی بعدی تویوتا سکویا با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی است که از یک موتور الکتریکی در گیربکس بهره میبرد. این خودرو با ۲۸۰۳ کیلوگرم وزن، سنگینترین عضو جمع محسوب میشود. سکویا با ۴۳۷ اسب بخار قدرت، کمی از فورد ضعیفتر است اما در عوض گشتاور بیشتری برابر با ۷۹۰ نیوتن متر دارد. در آخر هم به جیامسی یوکان میرسیم که از پیشرانهٔ قدیمی ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند.
هرچند یوکان قدیمیترین پیشرانهٔ این جمع را دارد اما در نسخهٔ دنالی آلتیمیت که در این درگ حضور دارد واقعاً لوکس است. این تیپ که مرز بین یوکان و اسکالید را محو میکند، با قیمت پایهٔ ۹۶,۴۵۰ دلار، گرانترین عضو خانوادهٔ یوکان است و بهصورت استاندارد با موتور ۶.۲ لیتری ارائه میشود. یوکان که از لحاظ وزن بین دو رقیب خود قرار میگیرد، در ابتدای مسابقه لانچ بهتری نسبت به رقبای V6 داشته و جلو میافتد اما در ادامه اکسپدیشن پیشتاز و نهایتاً با زمان ۱۳.۹ ثانیه پیروز میشود. یوکان با ۱۴.۶ ثانیه در جایگاه دوم قرار میگیرد و سکویا هم با ۱۴.۹ ثانیه آخر میشود.
سپس نوبت به مسابقهٔ رولینگ میرسد. این بار جایگاه آخر به اکسپدیشن میرسد درحالیکه جیامسی با وجود استفاده از پیشرانهٔ تنفس طبیعی با دو سوپاپ در هر سیلندر و کمترین قدرت، دوم میشود تا شایستهٔ تشویق باشد. تویوتا هم علیرغم عملکرد ناامیدکننده در درگ، حالا مقام اول را از آن خود میکند.
مشخصات فنی
فورد اکسپدیشن | تویوتا سکویا | جیامسی یوکان | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 | ۶.۲ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو هیبریدی | طبیعی |
قدرت | ۴۴۰ اسب بخار | ۴۳۷ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۹۰ نیوتن متر | ۷۹۰ نیوتن متر | ۶۲۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۷۰۴ کیلوگرم | ۲۸۰۳ کیلوگرم | ۲۷۲۵ کیلوگرم |