درگ شاسیبلندهای لوکس در برف! آکورا MDX تایپ S، آئودی Q8 و بی ام و X5
درگ شاسیبلندهای لوکس در برف! آکورا MDX تایپ S، آئودی Q8 و بی ام و X5
آیا آکورا MDX تایپ S با ۳۵۵ اسب بخار قدرت میتواند در درگ ۴۰۰ متر حریف شاسیبلندهای ضعیفتر آلمانی با ۳۳۵ اسب بخار قدرت شود؟
برای سالها، آکورا MDX که با پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی بر اساس پلتفرم هوندا پایلوت ساخته میشد، یک شاسیبلند سه ردیفهٔ خانوادگی بود که بیسروصدا به یکی از پرفروشترین خودروهای کلاس خود تبدیل شد. هرچند آکورا میتوانست به همین محبوبیت قانع باشد اما در نسل چهارم MDX تصمیم گرفت به این کراساوور خانوادگی کمی هیجان اضافه کند. بدین منظور، نسخهٔ اسپرت تایپ S با پیشرانهٔ V6 توربو معرفی شد. در این نسخه برای اولین بار پیشرانهٔ توربوشارژ زیر کاپوت MDX قرار گرفت و توانست قدرت و پرفورمنس این ماشین را به سطح جدیدی ارتقاء دهد.
بااینحال، آیا MDX تایپ S میتواند حریف رقبای آلمانی شود که سالها است در زمینهٔ ساخت شاسیبلندهای اسپرت تجربه دارند؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، سم کارلیجن کراساوور اسپرت آکورا را در برابر دو رقیب آلمانی یعنی بامو X5 xDrive40i و آئودی Q8 55 قرار داده است. البته این دو خودرو در خانوادههای خود مدلهای اسپرتی بهحساب نمیآیند اما هردو قدرتی نزدیک به MDX تایپ S دارند. همانطور که گفته شد، این شاسیبلند ژاپنی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو استفاده میکند که ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. تایپ S از گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد و با وزن ۲۱۳۷ کیلوگرم، از دو رقیب آلمانی سبکتر است.
آئودی Q8 55 هم مثل آکورا به یک موتور ۳ لیتری V6 توربو مجهز است که البته قدرت کمتری برابر با ۳۳۵ اسب بخار دارد هرچند که گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری آن بیشتر است. آئودی همچنین با وزن ۲۱۸۳ کیلوگرم، کمی از رقیب ژاپنی سنگینتر است. جالب اینکه قدرت و وزن Q8 دقیقاً با X5 xDrive40i یکسان است با این تفاوت که بامو از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند و با ۴۵۰ نیوتن متر، کمترین گشتاور را در این جمع دارد.
ازآنجاییکه سم کارلیجن مسابقات درگ خود را در کانادا برگزار میکند، در این ویدئو شاهد هوای برفی هستیم اما چون سطح مسیر چندان لغزنده نیست و خودروها هم از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرند، این موضوع مشکلساز نخواهد بود. ابتدا آئودی و آکورا به مصاف هم میروند که دو مسابقهٔ رولینگ و دو درگ از حالت سکون بین آنها برگزار میشود. در همهٔ این مسابقات بهجز رولینگ دوم، MDX پیروز میشود و سپس در برابر X5 قرار میگیرد. در اینجا اما کراساوور ژاپنی با وجود برخورداری از قدرت بیشتر و وزن کمتر، تقریباً بهطور کامل مغلوب رقیب آلمانی میشود.
مقایسه مشخصات فنی
بامو X5 xDrive40i | آکورا MDX تایپ S | آئودی Q8 55 | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو | ۳ لیتری V6 توربو | ۳.۰ لیتری V6 توربو |
قدرت | ۳۳۵ اسب بخار | ۳۵۵ اسب بخار | ۳۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۴۸۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۱۸۳ کیلوگرم | ۲۱۳۷ کیلوگرم | ۲۱۸۳ کیلوگرم |
قیمت | ۶۴,۸۹۵ دلار | ۶۹,۳۴۵ دلار | ۷۱,۹۹۵ دلار |
مجله خبری gsxr