درگ مرسدس AMG GT63 S E-Performance با EQS53، هیبرید یا تمام برقی؟
درگ مرسدس AMG GT63 S E-Performance با EQS53، هیبرید یا تمام برقی؟
این دو خودرو قویترین سدانهای حال حاضر مرسدس هستند که یکی هیبریدی و دیگری تمام الکتریکی است. اما در ۴۰۰ متر کدامیک سریعتر خواهد بود؟
مرسدس AMG GT63 S E و AMG EQS53 قویترین محصولات تولید انبوه حال حاضر مرسدس بنز محسوب میشوند که یکی نقطهٔ اوج پیشرانههای درونسوز هیبریدی و دیگری آیندهٔ الکتریکی را نشان میدهد. AMG GT63 از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی در عقب استفاده میکند که مجموعاً ۸۴۳ اسب بخار قدرت را به چرخها تحویل میدهند. از سوی دیگر، دو موتور الکتریکی EQS53 مجموعاً ۷۶۱ اسب بخار قدرت تولید میکنند. البته این قدرت بهطور موقت ارائه میشود و خروجی مداوم موتورها ۶۴۹ اسب بخار است.
با توجه به این اعداد، AMG GT هیبریدی خودروی برتر است اما از سوی دیگر، EQS از قدرت فوری موتورهای الکتریکی بهره میبرد و هیچ نیازی به افزایش دور موتور یا انتظار برای چرخش توربوشارژرها ندارد. بااینحال، قدرت فوری این سدان برقی برای جبران کمبود نیرو و اضافهوزن آن کافی نیست زیرا در درگ کارواو، GT63 توانست EQS را مغلوب کند. علیرغم اندازهٔ مشابه، سدان الکتریکی مرسدس نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم از همتای هیبریدی سنگینتر است. به همین دلیل، درحالیکه EQS53 ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد، GT63 بیش از نیم ثانیه سریعتر است و این کار را ظرف ۲.۸ ثانیه انجام میدهد.
در مسابقهٔ رولینگ هم شاهد تغییری در نتیجه نیستیم و هرچند سدان الکتریکی در ابتدا جلو میافتد اما زمانی که موتور V8 توئین توربوی GT63 بهطور کامل وارد عمل میشود اجازهٔ نفس کشیدن به EQS نمیدهد؛ اما با وجود وزن بسیار سبکتر AMG GT63، عجیب اینکه در آزمایش ترمز EQS53 زودتر متوقف میشود.
مقایسه مشخصات فنی
AMG GT63 S E-Performance | AMG EQS53 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۸۴۳ اسب بخار | ۷۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۰۰ نیوتن متر | ۱۰۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۳۰۵ کیلوگرم | ۲۵۸۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۷۳,۷۰۵ پوند | ۱۶۱,۸۶۰ کیلوگرم |