درگ همه نسلهای بی ام و M5، از ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۳
درگ همه نسلهای بی ام و M5، از ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۳
در این ویدئو شاهد درگ تمام نسلهای بامو M5 از E28 با ۲۸۶ اسب بخار قدرت تا F90 با ۶۲۵ اسب بخار قدرت خواهیم بود که چهل سال پیشرفت را نشان میدهد.
نزدیک به چهل سال پیش، آلمانیها سدان اسپرتی را خلق کردند که امروزه به یکی از بهترین سوپرسدانهای جهان تبدیل شده و حتی سوپراسپرتها را اذیت میکند. این ماشین بامو M5 است که در سال ۱۹۸۴ متولد شد. حال مت واتسون تمام نسلهای این خودرو را گرد هم جمع کرده تا چهار دهه پیشرفت سدان پرفورمنس باواریاییها را نشان دهد.
این داستان با E28 آغاز شد که اولین برداشت بامو از خودروی پرفورمنس خیابانی بود و ریشه در پروژهٔ سوپرکار M1 داشت. بدین ترتیب، یک پیشرانهٔ مسابقهای ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی به همراه یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در سینهٔ نسل دوم سری ۵ قرار گرفت تا سریعترین سدان تولیدی جهان خلق شود. این موتور ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت که در آن سالها برای خودرویی با وزن تنها ۱۴۳۰ کیلوگرم رقم زیادی بود.
تنها سه سال بعد، در سال ۱۹۸۸ نسل دوم M5 با کد E34 معرفی شد. این نسل ابتدا باهمان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی نسل قبلی ارائه شد که ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در سال ۱۹۹۱ به موتور قویتر ۳.۸ لیتری با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شد. بااینحال، M5 حالا با ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن، ۲۲۰ کیلوگرم از نسل قبلی سنگینتر شد.
سپس نوبت به نسل E39 رسید که زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در این نسل، M5 دیگر ورزشکاری با کتوشلوار شیک نبود و به یک ماسل کار با شخصیت جادهای راحت تبدیل شده بود. در E39 گیربکس همچنان دستی بود اما حالا شش سرعته شده بود.
یکی از جذابترین نسلهای تاریخ M5 نسل E60 بود که به پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 برگرفته از موتوراسپرت مجهز شده بود. این پیشرانه که همچنان تنفس طبیعی بود، ۵۰۷ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. در این نسل برای اولین بار گیربکس اتوماتیک هم ارائه شد که هفت سرعته بود و نیرو را همچنان به چرخهای عقب انتقال میداد.
در نسل F10، حجم موتور و تعداد سیلندرها کاهش پیدا کرد اما در عوض M5 برای اولین بار به توربوشارژر مجهز شد. با این کار، قدرت موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو در نسخهٔ کامپتیشن به ۶۰۰ اسب بخار رسید. در F10 گیربکس هم به یک هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارتقاء پیدا کرد اما انتقال قدرت محرک عقب همچنان دستنخورده باقی ماند.
و نهایتاً به آخرین نسل این سوپرسدان آلمانی میرسیم که با کد F90 شناخته میشود. این نسل هم از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که خروجی آن در نسخهٔ کامپتیشن به ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. در این نسل برای اولین بار شاهد ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک بودیم هرچند که بامو حالت محرک عقب را هم در آن تعبیه کرده است تا بتوان M5 را مثل نسلهای قبلی به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل کرد.
برخلاف درگهای همیشگی کارواو، در این ویدئو نسلهای مختلف M5 از ابتدا دوبهدو باهم به رقابت میپردازند و هر نسل در برابر نسل بعدی خود قرار میگیرد. متأسفانه اما نسل F10 در طول درگ با E60 دچار مشکل شده و میلگاردان آن ایراد پیدا میکند. به همین دلیل، F10 نمیتواند در برابر F90 قرار گیرد و بهناچار جدیدترین M5 به مصاف E60 میرود.
مقایسه مشخصات فنی
E28 | E34 | E39 | E60 | F10 | F90 | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری I6 | ۳.۸ لیتری I6 | ۵.۰ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V10 | ۴.۴ لیتری V8 | ۴.۴ لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی | طبیعی | طبیعی | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۲۸۶ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۵۰۷ اسب بخار | ۶۰۰ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۴۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب | عقب | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۴۳۰ کیلوگرم | ۱۶۵۰ کیلوگرم | ۱۶۹۵ کیلوگرم | ۱۷۵۵ کیلوگرم | ۱۸۷۰ کیلوگرم | ۱۸۶۵ کیلوگرم |