درگ هیوندای آیونیک 5 N، با شاسیبلندهای پورشه، جگوار، مازراتی و لامبورگینی
درگ هیوندای آیونیک 5 N، با شاسیبلندهای پورشه، جگوار، مازراتی و لامبورگینی
در درگی جالب، هیوندای آیونیک ۵ N به مصاف پورشه ماکان GTS، مازراتی گریکاله تروفئو، جگوار F-Pace SVR و لامبورگینی اوروس پرفورمانته رفته است.
هیوندای مدتی است که به رسانههای خودرویی پول میدهد تا آیونیک ۵ N را در برابر خودروهای مختلفی در مسابقهٔ درگ قرار دهند. این کراساوور الکتریکی تاکنون با هر خودرویی که فکرش را بکنید، از سوپراسپرتهای بسیار سریع مثل لامبورگینی کانتاش و فراری SF90 گرفته تا پورشه و تسلا روبرو شده است. حال در جدیدترین ویدئو، هاگرتی کراساوور هیوندای را در برای چهار سوپرشاسیبلند از مشهورترین برندهای جهان یعنی پورشه، مازراتی، جگوار و لامبورگینی قرار داده است.
در این ویدئو که مثل همیشه با جلوههای ویژهٔ جذاب هاگرتی همراه است، قویترین نسخهٔ شاسیبلندهای مذکور یعنی ماکان GTS، گریکاله تروفئو، F-Pace SVR و اوروس پرفورمانته به مصاف آیونیک ۵ N رفتهاند. بررسی را با مازراتی آغاز میکنیم. این خودرو از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی نتونو استفاده میکند که در اینجا ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد.
هرچند این اعداد چشمگیر هستند اما جگوار با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ، از این هم قویتر است. این خودرو ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که با توجه به وزن ۲۱۸۲ کیلوگرمی، برای رقابت با دیگر شاسیبلندهای این جمع به هر ذره از این نیرو نیاز خواهد داشت زیرا مازراتی با ۲۰۷۷ کیلوگرم و پورشه با ۱۹۶۴ کیلوگرم وزن، بسیار سبکتر هستند. البته ماکان GTS ضعیفترین عضو گروه محسوب میشود. پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی این کراساوور آلمانی تنها ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته میدانیم که اسبهای بخار پورشه از دیگر خودروها قویتر هستند! همچنین باید گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ بسیار سریع PDK را هم در نظر داشته باشیم.
در آخر هم به هیوندای آیونیک ۵ N میرسیم که به دو موتور الکتریکی با مجموعاً ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. البته این قدرت فقط به مدت حدود ۱۰ ثانیه ارائه میشود و پسازآن به ۶۱۰ اسب بخار کاهش میابد. آیونیک همچنین به خاطر باطریها، ۲۲۱۳ کیلوگرم وزن دارد که از تمام خودروهای اینجا بیشتر است. بااینحال، کراساوور هیوندای بهراحتی هر سه شاسیبلند بنزینی را مغلوب میکند و پس از ۱۱.۱ ثانیه به خط پایان میرسد. نایبقهرمان این رقابت جگوار است که بیش از یک ثانیه با هیوندای فاصله دارد. مازراتی هم تقریباً همزمان با رقیب بریتانیایی از خط پایان رد میشود اما ماکان یکدهم ثانیه با هردوی آنها فاصله دارد.
پسازاین، آیونیک ۵ N حالا به مصاف لامبورگینی اوروس پرفورمانته میشود. در سینهٔ این ماشین یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است که ۶۶۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، اوروس نهتنها از آیونیک قویتر است بلکه از لحاظ وزن هم با ۲۲۶۳ کیلوگرم، بسیار به آن نزدیک خواهد بود. با آغاز درگ، اوروس ابتدا جلو میافتد اما پس از چند ثانیه گشتاور فوری موتورهای الکتریکی خود را نشان میدهد و کراساوور هیوندای نیم ثانیه زودتر از شاسیبلند ایتالیایی به خط پایان میرسد.
همچنین بخوانید: درگ هیوندای آیونیک ۵ N با لامبورگینی، فراری، پورشه و مرسدس برابوس!
مقایسه مشخصات فنی
آیونیک ۵ N | گریکاله تروفئو | F-Pace SVR | ماکان GTS | اوروس پرفورمانته | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۵ لیتری V8 سوپرشارژ | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار | ۴۴۰ اسب بخار | ۶۶۶ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۶۲۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
وزن | ۲۲۱۳ کیلوگرم | ۲۰۷۷ کیلوگرم | ۲۱۸۲ کیلوگرم | ۱۹۶۴ کیلوگرم | ۲۲۶۳ کیلوگرم |
قیمت | ۶۷,۴۷۵ دلار | ۱۰۹,۴۹۵ دلار | ۹۳,۱۷۵ دلار | ۸۸,۴۵۰ دلار | ۲۷۳,۸۰۰ دلار |
مجله خبری gsxr