درگ هیوندای النترا N و تویوتا GR کرولا، وقتی کرهای مچ ژاپنی را میخواباند!

درگ هیوندای النترا N و تویوتا GR کرولا، وقتی کرهای مچ ژاپنی را میخواباند!
هیوندای النترا N با پیشرانهای که روی کاغذ ضعیفتر به نظر میرسد، در درگ رفت و برگشتی موفق شد تویوتا GR کرولای چهارچرخ محرک را مغلوب کند.
در دنیای خودروهای کامپکت اسپرت، تویوتا GR کرولا با مشخصات چشمگیر یکی از رقبای سرسخت به شمار میرود. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ سه سیلندر، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، سیستم چهارچرخ محرک استاندارد و دیفرانسیلهای لغزش محدود در محورهای جلو و عقب، آن را به گزینهای ایدهآل برای پرفورمنس بالا تبدیل کرده است؛ اما آیا این مشخصات برای شکست دادن هیوندای النترا N کافی است؟ درگ رفت و برگشتی یا U-Drag که توسط ادموندز انجام شده نشان میدهد که پاسخ منفی است.
هیوندای النترا N با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر، ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با فعالسازی حالت N Grin Shift، قدرت این خودرو برای ۲۰ ثانیه به ۲۸۶ اسب بخار افزایش مییابد. برخلاف GR کرولا، در النترا N نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود و روی کاغذ، باید در برابر رقیب چهارچرخ محرک خود کم بیاورد.
در تست U-Drag که شامل پیمودن مسافت ۴۰۰ متر، دور زدن و بازگشت به خط شروع است، انتظار میرفت GR کرولا به لطف سیستم چهارچرخ محرک، در شروع مسابقه برتری قابلتوجهی داشته باشد. در عمل، تویوتا در لحظه استارت اندکی از هیوندای پیشی گرفت، اما این برتری کوتاهمدت بود. النترا N پس از کنترل اولیه قدرت و انتقال آن به لاستیکهای جلو، بهسرعت از GR کرولا سبقت گرفت و فاصله خود را تا رسیدن به انتهای ۴۰۰ متر افزایش داد. در مسیر بازگشت نیز هیوندای با شتابی خیرهکننده، با اختلاف چند صد متری به خط پایان رسید. در مسابقه دوم، نتیجه مشابه بود. تویوتا دوباره در استارت اندکی جلو افتاد، اما النترا N بهسرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و بااقتدار پیروز شد.
طی چند سال گذشته، گزارشهای متعددی نشان دادهاند که هیوندای قدرت واقعی النترا N را کمتر از مقدار واقعی اعلام کرده است. تستهای داینو نیز این ادعا را تأیید میکنند. اگرچه النترا N در پیچها ممکن است بهاندازه GR کرولا چابک نباشد اما عملکرد آن در شتابگیری و خط مستقیم، تفاوت ناچیزی با رقیب ژاپنی دارد.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا GR کرولا | هیوندای النترا N | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I3 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار | ۲۷۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
وزن | ۱۵۱۵ کیلوگرم | ۱۵۲۲ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۴۸,۶۵۰ دلار | ۳۶,۶۰۰ دلار |