هاست پرسرعت
خودرو

درگ چلنجر دیمن و کوروت Z06، تقابل سنت و مدرنیته آمریکایی

درگ چلنجر دیمن و کوروت Z06، تقابل سنت و مدرنیته آمریکایی

چند سال پیش، دوج چلنجر دیمن همه را شگفت‌زده کرد. این یک هیولای خاص درگ بود که از تکنولوژی‌های فراوانی برای این هدف بهره می‌برد. بااین‌حال، از آن زمان تاکنون شاهد معرفی خودروهای اسپرت آمریکایی جدیدی با پرفورمنس واقعاً قابل‌توجه بوده‌ایم. جدیدترین این خودروها، شورلت کوروت Z06 است که با تمام پیشینیان خود تفاوت دارد. این یک سوپرکار کاملاً مدرن است که اثری از ویژگی‌های سنتی آمریکایی در آن دیده نمی‌شود. حال تراتل هاوس دیمن را در برابر Z06 قرار داده است تا ببینیم کوپهٔ سنتی و قدرتمند دوج در برابر سوپرکار مدرن شورلت چگونه عمل می‌کند.

درگ چلنجر دیمن و کوروت Z06، تقابل سنت و مدرنیته آمریکایی

مشخصات فنی دوج دیمن لرزه بر اندام دیگر خودروهای پرفورمنس می‌اندازد. نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این ماشین در مناسب‌ترین حالت خود حداکثر ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که اعداد شگفت‌انگیزی بوده و به‌مراتب نسبت به کوروت برتری دارند اما دیمن با وزن ۱۹۴۰ کیلوگرمی، بسیار هم سنگین‌تر است. از سوی دیگر، موتور کوچک‌تر ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی کوروت ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها تحویل می‌دهد. Z06 با وجود قدرت کمتر، تنها ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد که نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم از رقیب سبک‌تر است.

درگ چلنجر دیمن و کوروت Z06، تقابل سنت و مدرنیته آمریکایی

در آغاز درگ، کوروت شروع فوق‌العاده‌ای داشت و دوج را که در لانچ روی آسفالت نامناسب برای درگ به مشکل خورده بود جا گذاشت. در ادامه نیز دیمن نتوانست اختلاف زیادی که با کوروت ایجاد شده بود را جبران کند و Z06 با اختلافی به‌اندازهٔ طول چند خودرو زودتر از خط پایان عبور کرد. قدرت بسیار زیاد پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ دوج بیش از توان تحمل لاستیک‌ها است و این مشکل راننده را مجبور به تعدیل قدرت با کمتر فشردن gsxr گاز می‌کند. مسابقهٔ رولینگ اما این مشکل را برطرف کرد و دوج بهتر توانست تمام قدرت خود را به آسفالت منتقل کند.

درگ چلنجر دیمن و کوروت Z06، تقابل سنت و مدرنیته آمریکایی

البته در رولینگ هم کوروت ابتدا جلو افتاد اما دوج این بار توانست همپای رقیب پیش رفته و اختلاف را کمتر کند. بااین‌حال، دیمن فضای کافی برای پیشی گرفتن نداشت و با اختلاف چند ده سانتی‌متر شکست خورد. به‌طورکلی، هرچند دوج قدرت بیشتری نسبت به شورلت دارد اما توانایی استفاده از تمام این قدرت نیز بسیار مهم است. کشش کلید مسابقهٔ درگ است و در برابر کوروتی که پیشرانهٔ خود را روی محور عقب قرار داده است، دوج شانسی نخواهد داشت.

مشخصات فنی

 

شورلت کوروت Z06

دوج چلنجر دیمن

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۷۰ اسب بخار ۸۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۱۰۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم ۱۹۴۰ کیلوگرم
قیمت ۱۰۶ هزار دلار ۸۵ هزار دلار

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا