درگ چلنجر هلکت، بی‌ام‌و M850i و لکسوس LC500 با انواع مختلف موتور V8

درگ چلنجر هلکت، بی‌ام‌و M850i و لکسوس LC500 با انواع مختلف موتور V8

با وجود حرکت جدی بسیاری از خودروسازان به سمت الکتریکی‌سازی، پیشرانه‌های V8 هنوز زنده هستند و همچنان می‌توان آن‌ها را در نسخه‌های مختلف تنفس طبیعی، توربوشارژ و سوپرشارژ زیر کاپوت بسیاری از خودروهای جدید دید. حال که صحبت از انواع مختلف موتورهای V8 شد چه راهی بهتر از برگزاری یک مسابقهٔ درگ برای مقایسهٔ توانایی‌های آن‌ها؟ سم کارلیجن در ویدئوی جدید خود سه نمونه از سریع‌ترین و زیباترین گرند توررهای بازار را در برابر هم قرار داده است.

شرکت‌کنندگان این درگ ب‌ام‌و M850i، لکسس LC500 و دوج چلنجر هلکت هستند. سه خودروی شگفت‌انگیز با سه فلسفهٔ کاملاً متفاوت. M850i که از آلمان می‌آید، یک M تمام‌عیار نیست اما پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنا را زیر کاپوت دارد. این موتور در اینجا ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم xDrive به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد.

لکسس LC500 از ژاپن پای به این رقابت گذاشته است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با ۴۷۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور ضعیف‌ترین عضو این جمع محسوب می‌شود. این موتور به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده و نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. درنهایت هم به عضو آمریکایی این گروه یعنی چلنجر هلکت می‌رسیم که به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است. این موتور ۷۱۷ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. هرچند قدرت این خودروها باهم متفاوت است اما وزن هر سه تقریباً یکسان و حدود ۲ تن است.

با توجه به این اعداد فکر می‌کنید کدام خودرو در مسابقهٔ درگ از حالت سکون و رولینگ پیروز خواهد شد؟ البته پاسخ دادن به این سؤال فقط از روی اعداد دشوار است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. قول می‌دهیم از صرف ۷ دقیقه برای این کار پشیمان نخواهید شد.

مشخصات فنی

 

چلنجر هلکت

ب‌ام‌و M850i

لکسس LC500

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۷۱۷ اسب بخار ۵۳۰ اسب بخار ۴۷۱ اسب بخار
گشتاور ۸۹۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ عقب
وزن ۲۰۱۲ کیلوگرم ۲۰۳۱ کیلوگرم ۱۹۸۲ کیلوگرم
قیمت ۶۸,۱۲۵ دلار ۱۰۳,۴۹۵ دلار ۹۴,۳۰۰ دلار

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل