درگ 9 ثانیهای! نبرد جذاب لوسید ایر سافایر و دوج چلنجر دیمن 170
درگ 9 ثانیهای! نبرد جذاب لوسید ایر سافایر و دوج چلنجر دیمن 170
چلنجر دیمن ۱۷۰ و لوسید ایر سافایر هردو با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، در ۴۰۰ متر بسیار سریع هستند اما این نبرد فقط یک برنده خواهد داشت.
دوج دیمن ۱۷۰ برای به آتش کشیدن پیست درگ تا دندان مسلح است و نمونهٔ بنفشرنگ حاضر در این ویدئو با لاستیکهای رادیال مخصوص درگ در عقب، چرخهای باریک جلو و آپشنهای کارخانهای کاهش وزن مثل حذف صندلی سرنشین جلو و رینگهای فیبر کربنی، کاملاً در شرایط ایدهآل قرار دارد. این خودرو با ۱۹۴۰ کیلوگرم وزن، طبق اعلام دوج باید بتواند ۴۰۰ متر را در ۸.۹۱ ثانیه طی کند. حتی باک این خودرو هم با سوخت E85 پر شده است که حداکثر خروجی موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ یعنی ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را فراهم میکند.
بااینحال، مقابل دیمن یک رقیب بسیار سرسخت بنام لوسید ایر سافایر قرار گرفته است که بارها نشان داده چقدر سریع است. این ماشین از سه موتور الکتریکی بهره میبرد که مجموعاً ۱۲۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. با وجود چنین اعداد فوقالعادهای، تعجبی ندارد که سافایر در هر سه مسابقهٔ درگ پیروز میشود. این سدان الکتریکی سه بار پشت سرهم تایم ۹ ثانیه را ثبت میکند که برای خودرویی به این سنگینی (۲۴۲۰ کیلوگرم) بسیار چشمگیر است و نشان از ثبات عملکرد آن دارد. از سوی دیگر، در طول سه مسابقهٔ درگ، بهترین تایمی که دیمن ثبت میکند ۹.۴۹ ثانیه است.
البته طبیعی است که دیمن نتواند حریف لوسید شود زیرا نزدیک به ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاوری که فوراً ارائه میشود برای به خاک مالیدن پشت هر خودرویی کافی است. درواقع تنها خودرویی که در ۴۰۰ متر از سافایر سریعتر است، ریمک نورا با ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور است. علاوه بر این، لوسید از مزیت چهارچرخ محرک هم بهره میبرد درحالیکه در دیمن تمام ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. در همین حال به موضوع مهمی بنام قیمت هم باید توجه داشت زیرا درحالیکه قیمت ایر سافایر نزدیک ۲۵۰ هزار دلار است، قیمت دیمن ۱۷۰ از ۹۶,۶۶۶ دلار آغاز میشود.
مشخصات فنی
لوسید ایر سافایر | دوج دیمن ۱۷۰ | |
پیشرانه | الکتریکی سه موتوره | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۱۲۳۴ اسب بخار | ۱۰۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۴۰ نیوتن متر | ۱۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۲۴۲۰ کیلوگرم | ۱۹۴۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۵۰ هزار دلار | ۱۱۵ هزار دلار |
مجله خبری gsxr