دکمه ای کردن استارت ماشین بهصورت غیر فابریک
دکمه ای کردن استارت ماشین بهصورت غیر فابریک
یکی از امکانات خودروهای امروزی استارت دکمه ای است اما بهصورت غیر فابریک نیز میتوان نسبت به دکمه ای کردن استارت ماشین اقدام نمود. در مقاله آموزشی gsxr میخواهیم مزایا و معایب سیستم استارت دکمه ای را بررسی کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
پیش از آنکه به مبحث دکمه ای کردن استارت ماشین بهصورت غیر فابریک بپردازیم بهتر است با خود استارتهای دکمه ای یا همان استارت بدون کلید Keyless آشنا شویم. تقریباً تمامی خودروهای لوکس که امروز عرضه میشوند دارای استارت دکمه ای هستند. برخلاف سیستمهای سنتی، نمونههای دکمه ای به شما اجازه میدهند تا با فشار یک دکمه خودروها را بهصورت خودکار خاموش و روشن کنید. این آپشن پرطرفدار میتواند باعث بهبود آسایش، ایمنی و امنیت خودرو و سرنشین شود. البته مشکلاتی نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
استارت دکمه ای با انتقال سیگنالهای فرکانس کوتاه بین کلید الکترونیکی (کلید هوشمند) و کامپیوتر خودرو کار میکند. خود کلید الکترونیکی نیازی به وارد شدن به داخل قفل دربها، صندوق یا محفظه استارت ندارد و بجای آن حسگرهای برد کوتاه به شما اجازه میدهند بدون استفاده دستی از کلید خودرو را باز کرده و روشن کنید. برخی سیستمهای ورود و استارت بدون دکمه در خودروها بهصورت کاملاً هندزفری کار میکنند. اگر کلید الکترونیکی خودرو در جیپ لباس و کیف شما باشند فقط کافی است درب خودرو را باز کرده و دکمه استارت را فشار دهید. از آنجایی که با ترک کابین، خودرو بهصورت خودکار خاموش نمیشود بنابراین باید گیربکس را در حالت پارک قرار دهید و سپس دکمه خاموش را بفشارید.
مزایای استارت دکمه ای
در صورت نصب فابریک این آپشن روی خودرو و استفاده صحیح از آن، سیستم ورود و استارت دکمه ای میتواند باعث افزایش ایمنی، امنیت و رفاه سرنشینان شود. خودروی شما کلید الکترونیکی را به عنوان دستگاهی منحصربهفرد میشناسد و شما نیازی به گشتن دنبال کلید فیزیکی ندارید. زمانی که با این کلید وارد کابین شوید تنها با فشار دکمه استارت میتوانید خودرو را روشن کنید. اکثر سیستمها فقط با نزدیک بودن کلید هوشمند به خودرو اجازه روشن کردن پیشرانه را خواهند داد.
همچنین باید گفت سیستم استارت دکمه ای سریعتر از کلیدهای سنتی دربها را باز و بسته میکنند. این سیستمها وجود کلید را نیز حس میکنند و بنابراین احتمال ماندن کلید داخل خودرو پایین خواهد بود. بسته به نوع خودرو، این سیستم میتواند با هشدارهای صوتی نیز دور شدن کلید از کابین و روشن ماندن پیشرانه را اعلام کند. از آنجایی که کلید الکترونیکی یاد شده دارای شناساگر منحصربهفرد برای کامپیوتر خودروست، سارقان بدون وجود کلید هوشمند کار سختتری در سرقت خودرو خواهند داشت. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که در صورت خالی شدن باتری یا عدم کارکرد کلید هوشمند راههای گوناگونی برای باز کردن دربها و روشن کردن خودرو وجود خواهد داشت.
معایب استارت دکمه ای
علیرغم مزایایی که برای استارتهای دکمه ای ذکر کردیم مشکلاتی نیز وجود دارد. بسیاری از خودروهای مدرن دارای پیشرانههایی با صدای بسیار کم هستند و رانندگان شاید بدون دانستن روشن بودن پیشرانه خودرو را ترک کنند که این امر باعث کارکرد بیهوده خودرو و افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد شد. همچنین درصورتیکه خودرو در فضای بسته پارک شده باشد چنین کاری منجر به مسمومیت میشود.
خطر دیگر میتواند به فراموش کردن خاموشی پیشرانه و قرار دادن گیربکس در حالت پارک مربوط شود که میتواند منجر به حرکت ناگهانی خودرو و وقوع تصادف شود. با اینکه استفاده از سیستم استارت دکمه ای باعث کاهش میزان سرقت خودروها میشود اما اگر مالک کلید را داخل خودرو بگذارد سارق فرصت استفاده از آن را خواهد داشت. برخی سازمانها میگویند در سالهای اخیر خودروهای بیشتری با باقی ماندن کلیدهای هوشمند در کابین به سرقت رفتهاند. عیب دیگر استارتهای دکمه ای امکان هک شدن آنهاست به گونهای که هکرها با دستکاری امواج تبادل شده بین کلید و کامپیوتر خودرو میتوانند دربها را باز کرده و پیشرانه را روشن کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات سیستمهای ورود و استارت بدون کلید میتوانید مقاله “خطرات و تلفات سیستمهای استارت بدون کلید” gsxr را بخوانید. همچنین اگر خودروی شما روشن نمیشود مقاله “دلایل استارت نخوردن خودرو و روش حل آن” مفید خواهد بود.
دکمه ای کردن استارت ماشین بهصورت غیر فابریک
واقعیت این است که استارت دکمه ای یک آپشن محبوب بین خریداران است و اکثر آنها دوست دارند چنین آپشنی را در خودروی خود داشته باشند. به همین خاطر مالکان برخی خودروها که از کلیدهای سنتی استفاده میکنند به دنبال نصب غیر فابریک استارت دکمه ای روی خودروی خود هستند و جالب اینکه تبلیغات فراوانی نیز در این زمینه انجام شده است. در بالا به مزایا و معایب استارتهای دکمه ای فابریک اشاره کردیم اما باید دانست دکمه ای کردن استارت ماشین بهصورت غیر فابریک خالی از اشکال نخواهد بود.
یکی از مشکلات نصب غیر فابریک این سیستم روی خودروها عدم تخصص نصاب است. بسیاری از افراد فاقد تخصص و آموزش کافی در این زمینه هستند و بنابراین میتوانند آسیبهای زیادی به بخشهای گوناگون خودرو از جمله سیستم برقرسانی وارد کنند. چنین چیزی ایمنی شما را به خطر خواهد انداخت زیرا احتمال خاموش شدن خودرو در حال حرکت وجود خواهد داشت و در چنین حالتی سیستمهایی همچون فرمان و ترمز از کار میافتند و ریسک تصادف بیشتر میشود. نکته دیگر اینکه دکمه ای کردن استارت ماشین بهصورت غیر فابریک باعث ایجاد تغییر در سیستم برقی خودرو و دور زدن سیستمهای امنیتی آن میشود. چنین کاری امنیت خودرو را کاهش خواهد داد.
اشکال بعدی در این زمینه ایجاد اختلال در سیستم ایمنی خودرو از جمله ایموبلایزر است. قبلاً در gsxr شرح کاملی از ایموبلایزر را دادهایم اما باید دانست نصابان استارتهای دکمه ای اقدام به قطع ایموبلایزر میکنند تا بتوانند استارت دکمه ای را نصب کنند. نهایتاً اینکه نصب غیر فابریک این سیستم روی خودرو میتواند باعث ابطال گارانتی نیز شود و به همین خاطر است که اکثر خودروسازان معتبر جهان حتی در نمایندگیهای خود اجازه دکمه ای کردن استارت ماشینهای قدیمی را بهصورت غیر فابریک نمیدهند.
قیمت استارت دکمه ای خودرو
تنوع زیادی در زمینه استارتهای دکمه ای متفرقه وجود دارد و با توجه به امکانات و کیفیت آنها میتوانید نمونه مدنظر خود را انتخاب کنید اما باید دانست استارتهای دکمه ای قیمتی بین ۱.۵ تا ۷ میلیون تومان خواهند داشت. اگر خواهان اطلاع از لیست قیمت خودروها نیز باشید میتوانید بخش “قیمت روز خودروها در ایران” را دنبال کنید.
استارت دکمه ای کوییک
کوییک در نسخه اتوماتیک فول آپشن بهصورت فابریک از استارت دکمه ای برخوردار است اما در بازار نیز میتوان این استارت را بهصورت غیر فابریک روی خودرو نصب کرد هرچند با توجه به نکاتی که ذکر کردیم شاید این کار چندان صحیحی نباشد.