هاست پرسرعت
بازی

رئیس انویدیا: کاهش قیمت کارت‌های گرافیک مربوط به گذشته است

رئیس انویدیا: کاهش قیمت کارت‌های گرافیک مربوط به گذشته است

جنسن هانگ (Jensen Huang)، رئیس شرکت انویدیا (Nvidia)، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که کاهش قیمت کارت‌های گرافیک مربوط به گذشته است و دیگر رخ نمی‌دهد.

پس از معرفی جدیدترین نسل کارت‌های گرافیک این شرکت که پرچم‌دار آن RTX 4090 است، جنسن هانگ در مصاحبه‌ای مطبوعاتی شرکت نمود. او در مصاحبه‌ی مذکور ادعا کرد که این کارت گرافیک که ماه آینده و با قیمت 1599 دلار عرضه می‌شود، بازی Microsoft Flight Simulator را دو تا چهار برابر سریع‌تر از RTX 3090 اجرا می‌کند.

کارت RTX 4080 نیز در ماه نوامبر به دو شکل متفاوت عرضه می‌شود. نسخه‌ی نخست آن دارای حافظه‌ی 16GB GDDR6X و دیگر نسخه‌ی آن دارای 12GB GDDR6X است که به ترتیب، 1199 و 899 دلار قیمت دارند. به گفته‌ی Market Watch، کارت گرافیک 4090 هفت درصد بیش‌تر از بهای زمان عرضه‌ی 3090 در سال 2020 قیمت دارد. کارت گرافیک 4080 نیز نسبت به بهای زمان عرضه‌ی 3080، 29 درصد بیش‌تر قیمت‌گذاری شده است.

پس از معرفی کارت‌های گرافیک یادشده، هانگ اعلام کرد:

زیرلایه‌های سیلوکونی 12 اینچی (silicon wafer) امروزی بسیار گران‌قیمت‌تر از قبل هستند؛ نه تنها کمی گران‌تر، بلکه بسیار گران‌تر. دیگر از قانون مور (Moore’s Law) هم پیروی نمی‌شود.

جنسن هانگ

این قانون را فردی به نام گوردون مور (Gordon Moore) پایگذاری کرد که طبق آن، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه طی مدتی نزدیک به دو سال، دو برابر می‌شود. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت:

تبلیغات

همچنین، اینکه با استفاده از قانون مور بتوانیم طی هر یک سال و نیم، با هزینه‌ی ثابت، عملکردی دریافت کنیم که دو برابر بهتر است و یا با نصف هزینه، عملکردی ثابت را دریافت کنیم، دیگر رخ نمی‌دهد. آن دوران به اتمام رسیده است؛ بنابراین، کاهش هزینه‌ی تراشه‌ها در گذر زمان نیز متأسفانه مربوط به گذشته است.

جنسن هانگ

کارت‌های گرافیک جدید شرکت انویدیا با Ada Lovelace که نسلی جدید از فناوری RTX است، ساخته می‌شوند. این فناوری جوری طراحی شده است که بتواند با استفاده از DLSS 3 که نوعی تشدیدکننده‌ی عملکرد اجرایی مبتنی بر هوش مصنوعی است (AI-powered performance multiplier)، نورپردازی مبتنی بر رهگیری پرتو را بهبود ببخشد.

علاوه بر موارد ذکرشده، به گفته‌ی رسانه‌ی Digital Trends، هانگ گفته است:

عملکرد اجرایی فناوری Ada Lovelace از عملکرد اجرایی کارت‌گرافیک‌های انویدیا با قیمت 899 یا 1599 دلار در یک یا دو سال گذشته بسیار بهتر است. فوق‌العاده بهتر و دور از انتظار است.

جنسن هانگ

در هفته‌ی جاری، انویدیا و ولو (Valve) از عنوان Portal with RTX نیز با انتشار تریلری رونمایی کردند.

گیمرهای دو دوتا پنج تاRezaAlborzTlou part 2 game of the centuryDARKSIRENGAMER 1995ainzZ2656Ezio Auditore da FirenzeKurosmahdi12345FuttBuckerS.miv بهترین گیم تاریخ با اختلافLonesome guy

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا