راز مخفی کوروت ZR1 برای دستیابی به حداکثر سرعت 375 کیلومتر بر ساعت!

راز مخفی کوروت ZR1 برای دستیابی به حداکثر سرعت 375 کیلومتر بر ساعت!
کوروت ZR1 میتواند به حداکثر سرعت فوقالعادۀ ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما برای انجام این کار مهندسان جنرال موتورز ترفند جالبی را به کار گرفتهاند.
شورلت کوروت ZR1 جدید سریعترین نسخه در تاریخ این خودرو است، چه از نظر شتاب و چه از نظر سرعت نهایی. جنرال موتورز حتی ادعا میکند که این خودرو با سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی جهان با قیمت زیر یک میلیون دلار است. این رکورد چند ماه پیش توسط مارک روس، رئیس جنرال موتورز، در یک پیست آزمایشی ثبت شد؛ اما برای رسیدن به این سرعت، خودرو باید به شیوهای خاص تنظیم شود و در دنده مناسب قرار گیرد که برخلاف انتظار، دنده آخر نیست.
در مشخصات فنی، ردلاین ZR1 جدید 8 هزار rpm اعلام شده است اما این تمام ماجرا برای رسیدن به سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت نیست زیرا قدرت موتور در دنده هفت شروع به افت میکند و در دنده هشت بهشدت کاهش مییابد. برای حفظ قدرت، خودرو باید در دنده شش بماند. به گفته جنرال موتورز، ZR1 بهگونهای مهندسی شده که در دنده شش ردلاین مخفی ۸,۱۰۰ rpm دارد و اجازه میدهد شتابگیری تا بیش از ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت ادامه یابد. این خودرو با این هدف کاملاً آزمایش و مهندسی شده و تمام خودروهای مشتریان قادر خواهند بود در شرایط مناسب پیست به این شاهکار دست یابند.
چطور ZR1 محرک عقب شتاب سریعتری از E-Ray چهارچرخ محرک دارد؟
روی کاغذ، خودروهای چهارچرخ محرک معمولاً در زمان شتابگیری بهتر از دیفرانسیل عقب عمل میکنند، زیرا چسبندگی در هر چهارچرخ، انتقال قدرت و کشش را بهبود میبخشد. به همین دلیل، ابتدا تصور میشد که کوروت E-Ray چهارچرخ محرک با وزن ۱۷۱۲ کیلوگرم، ۶۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور، عملکرد بهتری نسبت به ZR1 دیفرانسیل عقب با وزن ۱۶۶۵ کیلوگرم، ۱۰۶۴ اسب بخار و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد اما آزمایشت واقعی نشان داد که ZR1 با زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۳ ثانیه، ۰.۲ ثانیه سریعتر از E-Ray است.
برای این موضوع دلایل مختلفی میتوان متصور شد که یکی از آنها توزیع وزن است. وزن بیشتر روی چرخهای محرک میتواند در شتابگیری برتری ایجاد کند. عامل دوم، مرکز ثقل خودرو است که بر جابهجایی وزن روی چرخها تأثیر میگذارد. مرکز ثقل بالاتر، وزن بیشتری را به چرخهای عقب منتقل میکند و احتمالاً چسبندگی بهتری ایجاد میکند؛ E-Ray احتمالاً وزن بیشتری در قسمت پایین بدنه دارد. عامل سوم، لاستیکهای خودرو است که نقش مهمی در چسبندگی به جاده دارند. ZR1 از لاستیکهای جدید کاپ بهره میبرد که احتمالاً نسبت به E-Ray برتری دارد.