رانندگی با آلپینا B5 GT، وقتی M5 بهاندازه کافی سریع نیست!
رانندگی با آلپینا B5 GT، وقتی M5 بهاندازه کافی سریع نیست!
B5 GT آخرین محصول اختصاصی آلپینا است که در تعداد محدود ۲۵۰ دستگاه ساخته میشود و پسازآن در سال ۲۰۲۵ این شرکت بهطور کامل در بامو ادغام خواهد شد.
آلپینا در سال ۲۰۲۵ بهطور کامل در بامو ادغام خواهد شد و بنابراین، زمان خداحافظی با این تیونر باسابقهٔ آلمانی فرارسیده است. مدل تولید محدود آلپینا B5 GT نیز آخرین نسخهٔ آلپینا از بامو سری ۵ خواهد بود که حالا فرصت رانندگی با آن را پیدا کردهایم. اصطلاح تیونر اما مناسب ارتباط طولانی آلپینا و بامو نیست زیرا آلپینا همیشه یک شرکت مجزا بوده و بهعنوان یک خودروساز مستقل در آلمان ثبت شده است. درعینحال، این شرکت پروژههای مشترکی مثل XB7 با بامو داشته و در برنامههای مسابقهای و کارهای مهندسی با باواریاییها همکاری کرده است.
بامو آنقدر به آلپینا اعتماد داشت که معمولاً محصولات خود را پیش از عرضه به بازار در اختیار آن قرار میداد و آلپینا میتوانست روی نسخهٔ خودش کار کند. بسیاری از معروفترین آلپیناها بر اساس سری ۵ ساخته شدند. اولین نسخهٔ آلپینا از این سدان میان سایز مدل B7 توربو بر اساس نسل E12 بود که در سال ۱۹۷۸ با نسخهٔ توربوشارژ از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی بامو و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت معرفی شد. آلپینا بازار آلمان با اتوبانهای بدون محدودیت سرعت را هدف قرار داده بود و به همین دلیل حداکثر سرعت بالایی را در محصولات خود ارائه میکرد و از این طریق توانست جایگاه خوبی در بازار کسب کند.
این سقف سرعت در مدل B5 GT جدید به ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. این خودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهای از B5 است که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد و از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی N63 استفاده میکند. این پیشرانه اساس موتور S63 بامو M5 است. B5 GT قدرت بیشتری از B5 معمولی و M5 استاندارد دارد. به لطف بازنگری در سیستم ورود هوا و ECU جدید، قدرت موتور در این مدل به ۶۳۴ اسب بخار رسیده که ۱۳ اسب بخار از B5 معمولی بیشتر و تنها یک اسب بخار از M5 CS کمتر است. در همین حال، B5 GT با ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور، با اختلاف چشمگیر ۱۰۰ نیوتن متری، M5 را مغلوب میکند. این خودرو همچنین از سیستم اگزوز خاصی بهره میبرد که صدای عضلانیتری دارد.
GT علاوه بر قدرت بیشتر، به لاستیکهای متفاوت و لنتهای ترمز جدیدی هم مجهز شده اما تنظیمات آنتیرول بارهای فعال و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب بدون تغییر باقی مانده است. این خودرو از لاستیکهای سفارشی پیرلی P Zero استفاده میکند که بهطور خاص برای آلپینا توسعه پیدا کرده و روی رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی سنتی این شرکت قرار میگیرند. همچنین برای بهبود پایداری در سرعتهای بالا به طرفین سپر جلو بالههایی اضافه شده است. از این خودرو تنها ۲۵۰ دستگاه ساخته میشود که ۱۸۰ دستگاه استیشن و تنها ۷۰ دستگاه آن سدان خواهد بود و با وجود قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلاری، همه آنها فروخته شده است.
آزمایش ما با B5 GT در پیست زاندفورت هلند صورت گرفت که با طول ۴.۲ کیلومتری، فضای خیلی زیادی برای رانندگی با سرعتهای بالا نداشت. بااینحال، آلپینا خیلی زود با این محیط چالشبرانگیز کنار آمد. B5 GT شخصیت بسیار متفاوتی با M5 دارد و درحالیکه بامو عصبانی و پرجنبوجوش است، آلپینا بیشتر روی راحتی و آرامش تمرکز دارد. حداکثر گشتاور موتور در دور ۳,۵۰۰ rpm ارائه میشود و تأخیر توربو خیلی کم احساس میشود. گیربکس مبدل گشتاوری هرچند به سریعی دوکلاچه نیست ولی در حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس بهسرعت دندهها را تعویض میکند.
تنظیمات شاسی B5 GT از M5 نرمتر است اما بادیرول حتی در سرعتهای بالا هم بهخوبی کنترل میشود و فرمان نیز احساس خوبی دارد. آلپینا هم مثل سدان اسپرت بامو از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد اما بجای سیستم کنترل گشتاور بُرداری از دیفرانسیل لغزش محدود سنتی استفاده میکند. تمرکز انتقال قدرت روی محور عقب بهوضوح احساس میشود اما برای تسلیم کردن چسبندگی چرخهای عقب به تلاش زیادی نیاز است.
متأسفانه، B5 GT آخرین محصول اختصاصی آلپینا خواهد بود. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت آلمانی، دلیل تصمیم برای فروش آلپینا ساده بوده است: شرکتهای تیونینگ نمیتوانند پرفورمنس قابلتوجهی را به خودروهای الکتریکی اضافه کنند. بااینحال، بخش کلاسیک آلپینا به فعالیت خود ادامه خواهد داد و B5 GT هم بهعنوان یکی از مدلهای این بخش قرار است در ذهنها بماند.
مشخصات فنی
Alpina B5 GT 2024 | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۴ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۹۷۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۷۴ میلیمتر |
وزن | ۱۹۵۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۴۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۱۳۷,۵۰۰ دلار |