هاست پرسرعت
خودرو

رانندگی با اشکودا سوپرب، سدان وارداتی گران‌قیمت پارس ساتر هوشمند

رانندگی با اشکودا سوپرب، سدان وارداتی گران‌قیمت پارس ساتر هوشمند

اشکودا سوپرب که اشتراکات فراوانی با فولکس‌واگن پاسات دارد، با قیمت ۲.۸ میلیارد تومان در کشورمان عرضه می‌شود تا یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی لقب گیرد.
اشکودا سوپرب

در دور جدید واردات خودرو به کشورمان شاهد ورود برندهای جدیدی هستیم که قبلاً سابقهٔ حضور در بازار ایران را نداشته‌اند. یکی از این برندها، اشکودا است که شرکت پارس ساتر هوشمند تیرماه ۱۴۰۲ تعدادی از محصولات آن را برای واردات رونمایی کرد. اولین خودروی اشکودا که برای فروش در سامانهٔ یکپارچه عرضه شد، سدان سوپرب بود. این خودرو با قیمت نهایی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد تا به یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران تبدیل شود.

اشکودا سوپرب

به دلیل همین قیمت گزاف و همین‌طور ناشناخته بودن برند اشکودا در ایران و بی‌برنامگی پارس ساتر هوشمند در عرضهٔ محصولات این شرکت اهل جمهوری چک، سوپرب موردتوجه خریداران قرار نگرفته و فروش بسیار پایینی در سامانه یکپارچه داشته است. این در حالی است که سوپرب سدان باکیفیتی است که در اروپا فروش بالایی دارد. این خودرو درواقع یک فولکس‌واگن پاسات است که لباس اشکودا بر تن کرده است. در اواخر سال ۲۰۲۳ اشکودا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرد اما نمونه‌های وارداتی پارس ساتر هوشمند از نسل قبلی است که آخرین بار در سال ۲۰۱۹ مورد به‌روزرسانی قرار گرفت.

اشکودا سوپرب

بااین‌وجود، نسل سوم سوپرب هنوز هم یک خودروی خانوادگی کاربردی درخشان است. سیستم تعلیق راحت، صندلی‌های عقب لیموزین مانند، پیشرانهٔ ساکت و مجموعه‌ای از قطعات فنی که از پاسات گرفته شده‌اند همگی باعث ایجاد احساس آرامش هستند. این سدان چکی از کابین بسیار بزرگ و جاداری برخوردار است تا جایی که فضای پای عقب آن از تمام سدان‌های گروه فولکس‌واگن به‌جز آئودی A8 پرچم‌دار بیشتر است و حتی بلندقدترین افراد هم از فضای عقب گلایه‌ای نخواهند داشت. علاوه بر این، یک صندوق بار عظیم ۶۲۵ لیتری هم در عقب خودرو وجود دارد.

سوپرب از لحاظ کیفیت هم خودروی چشمگیری است و در داخل از لحاظ طراحی و احساس به پاسات بسیار نزدیک است، درواقع آن‌قدر نزدیک که اگر لوگوی روی فرمان پوشیده شود خیلی‌ها متوجه نخواهند شد که داخل یک اشکودا نشسته‌اند. اگر بخواهیم سخت‌گیرانه بررسی کنیم، نیمهٔ پایینی کابین با پلاستیک خشک پوشیده شده اما در داخل همه‌چیز خیلی خوب مونتاژ شده و متریال کیفیت بالایی دارد. این فضا با تصویر قدیمی اشکودا به‌عنوان یک برند اقتصادی فاصلهٔ زیادی دارد. در اینجا همچنین یک نمایشگر ۹.۲ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی وجود دارد که از گرافیک واضحی برخوردار است و با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم ارائه می‌شود.

اشکودا سوپرب

هرچند سوپرب در اروپا با پیشرانه‌های قدرتمندی عرضه می‌شود اما پارس ساتر هوشمند نسخه پایه را به ایران آورده است که از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. همین موتور پایه هم هنگام شتاب گیری هرگز شما را ناامید نخواهد کرد و همیشه نرم و بی‌صدا خواهد بود. این موتور برای کسانی که بیشتر در شهر رانندگی می‌کنند گزینهٔ مناسبی است. سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد بسیار نرمی دارد و دست‌اندازها را خیلی خوب جذب می‌کند. به همین دلیل، روی آسفالت خراب، لرزش بسیار کمی در کابین احساس می‌شود و حتی چاله‌های بزرگ هم کنترل بدنه را برهم نمی‌زند.

اشکودا سوپرب

هرچند سوپرب خودروی بزرگی است اما به لطف فرمان سبک و دید مناسب برای مانور دهی در جاهای تنگ، رانندگی با آن در شهر آسان خواهد بود. البته سواری خودرو کاملاً بی‌نقص نیست و دست‌اندازهای آزاردهنده در داخل احساس می‌شود. بزرگراه اما جایی است که سوپرب بیشتر خود را نشان می‌دهد. سیستم تعلیق نرم و صندلی‌های راحت، این خودرو را به گزینه‌ای عالی برای پیمودن مسافت‌های طولانی تبدیل می‌کند. همچنین هر پیشرانه‌ای که زیر کاپوت باشد کابین ساکت خواهد بود. بااین‌حال، در جاده‌های پیچ‌درپیچ و تنگ، تمرکز خودرو بر راحتی سواری روی هندلینگ تأثیر منفی می‌گذارد. البته هندلینگ هرگز وحشتناک نخواهد بود اما لذت رانندگی به دنبال ندارد و خودرو تعاملی با راننده برقرار نمی‌کند.

اشکودا سوپرب

نسل سوم اشکودا سوپرب زمانی که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، پنج ستاره کامل را از یورو انکپ دریافت کرد و هرچند آزمایشات تصادف کنونی بسیار سخت‌تر شده‌اند اما سوپرب هم طی سال‌های اخیر به تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال بیشتری مجهز شده است. نمونه‌های وارداتی این خودرو در کشورمان هم به امکانات ایمنی زیادی مثل کنترل کشش، رادار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خستگی راننده، سنسورهای پارک جلو و عقب، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، دوربین دید عقب، سیستم پارک خودکار و کروز کنترل تطبیقی مجهز هستند.

رانندگی با اشکودا سوپرب، سدان وارداتی گران‌قیمت پارس ساتر هوشمند

سوپرب از لحاظ قابلیت اطمینان هم به دلیل استفاده از قطعات مشترک با دیگر خودروهای گروه فولکس‌واگن، شرایط خوبی دارد و نظرسنجی‌ها از خریداران اروپایی، آن را در بین خودروهای قابل‌اعتماد کلاس خود قرار داده است اما در کشورمان به دلیل واردکننده نوپا و بدون برنامه، شرایط خدمات پس از فروش این خودرو اصلاً مشخص نیست و این یکی از دلایلی است که باعث استقبال سرد خریداران از سوپرب در سامانهٔ یکپارچه شد. به‌طورکلی، اشکودا سوپرب یکی از بهترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شود و در بازار اروپا از فروش بالایی برخوردار است؛ بنابراین، اگر در کشورمان سوپرب و دیگر محصولات اشکودا توسط واردکنندهٔ معتبرتری و با شرایط بهتری عرضه می‌شدند، شاید این خودروها می‌توانستند نظر خریداران بیشتری را جلب کنند.

همچنین بخوانید: اشکودا سوپرب ۲۰۲۴؛ مشخصات و قیمت وارداتی پارس ساتر در ایران

مشخصات فنی اشکودا سوپرب وارداتی

Skoda Suprb
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
مصرف سوخت ۵.۹ لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۸۶۹ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۴۱ میلی‌متر
وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۶۸.۵ لیتر
قیمت ۲.۸ میلیارد تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا