هاست پرسرعت
خودرو

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

داچیا ساندرو استپ‌وی قبلاً فقط یک کراس هاچ‌بک ارزان‌قیمت بود اما حالا به خودرویی تبدیل شده که حتی در مقایسه با رقبای گران‌تر هم می‌تواند جدی گرفته شود.

داچیا ساندرو به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی اروپا، طی چند سال اخیر افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته اما به لطف فیس‌لیفت ملایم اخیر و خصوصاً در نسخهٔ بلندقامت استپ‌وی، هنوز هم در قیاس بار رقبای ساب‌کامپکت خود ارزش خوبی دارد. این روزها هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت کراس بسیار اندک هستند و معدود گزینه‌های باقیمانده مثل فورد فی‌یستا اکتیو و آئودی A1 سیتی‌کارور هم به‌زودی از بازار کنار خواهند رفت. استپ‌وی اما از ساندروی معمولی فروش بیشتری دارد و به همین دلیل، داچیا همچنان این کراس هاچ‌بک را حفظ کرده است.

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

مثل دیگر محصولات داچیا، ساندرو استپ‌وی هم برای تجهیز به لوگوی جدید این شرکت، بازنگری‌هایی را تجربه کرده است. همچنین تیپ‌های خودرو هم تغییراتی را تجربه کرده و استپ‌وی حالا در سه تیپ مختلف بنام‌های اسنشال، اکسپریشن و اکستریم ارائه می‌شود که خودروی آزمایشی ما از تیپ میانی اکسپریشن است. این تیپ با قیمت ۱۶,۲۹۵ پوند، ۱۰۰۰ پوند گران‌تر از اسنشال و ۱,۳۵۰ پوند ارزان‌تر از اکستریم است ولی از دید ما، بهترین تعادل از لحاظ قیمت و تجهیزات را دارد.

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

تیپ اکسپریشن با مه شکن‌های جلو، پنجره‌های برقی عقب، سیستم ورود بدون کلید و دوربین دید عقب، نسبت به اسنشال برتری قابل‌توجهی دارد. همچنین فضای کابین این تیپ هم به لطف غربیلک فرمان نرم و روکش پارچه‌ای داشبورد و پانل درها، بسیار دل‌پذیرتر از کابین پلاستیکی تیپ اسنشال است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از طریق نمایشگر لمسی هشت اینچی ارائه می‌شود، بسیار ابتدایی است که بسته به میزان علاقهٔ خریداران به تکنولوژی می‌توان مثبت یا منفی باشد اما وضوح تصویر مناسب است و در تیپ اکسپریشن اندروید اتو اپل کارپلی را هم ارائه می‌کند.

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

کابین خودرو حتی در قسمت‌هایی که کمی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد، کاملاً بادوام جلوه می‌کند و هرچند قطعات بزرگی از پلاستیک خشن روی درها و کنسول مرکزی کار شده اما دکمه‌ها و کنترل‌های سیستم تهویه زیر نمایشگر لمسی خوش‌ساخت هستند. فرم نسبتاً جعبه‌ای شکل ساندرو به معنای ارائهٔ فضای زیاد در داخل است تا جایی که بزرگ‌سالان در صندلی‌های جلو عقب هیچ نگرانی نخواهند داشت و صندوق بار ۳۳۰ لیتری هم برای این کلاس مناسب است. استپ‌وی در بیرون هم به ریل‌های روی سقف، روکش‌های پلاستیکی رکاب و دهانهٔ گلگیرها و صفحات محافظ تزئینی جلو عقب مجهز است تا ظاهری شبیه کراس‌اوورها پیدا کند.

موقعیت رانندگی در این ماشین به لطف ارتفاع بیشتر از زمین چیزی بین یک هاچ‌بک معمولی و یک کراس‌اوور است. در دید رو به بیرون عالی است و فضای کلی برای گذراندن چند ساعت پشت فرمان به‌اندازهٔ کافی راحت خواهد بود. ساندرو همچنین سواری نرمی را هم ارائه می‌کند و به‌راحتی با دست‌اندازها و چاله‌های بزرگ کنار می‌آید هرچند که در رانندگی‌های شهری کمی لرزش و تکان خواهد داشت؛ اما هرچند کیفیت سواری استپ‌وی در حد با هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت گران‌تر است اما به نظر می‌رسد مواد عایق صدا در این خودرو نسبت به رقبا کمتر است زیرا در سرعت‌های بالا سروصدای زیادی از باد و جاده در داخل به گوش می‌رسد.

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

همچنین فیس‌لیفت اخیر داچیا شخصیت رانندگی استپ‌وی را تغییر نداده و قطعاً از پشت فرمان بهترین گزینهٔ کلاس خود نیست ولی بااین‌حال، ساندرو خالی از جذابیت هم نخواهد بود. ترکیب پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو گیربکس شش سرعتهٔ دستی به‌مراتب بهتر از گیربکس CVT است که قبلاً آزمایش کردیم و هرچند موتور تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد اما وزن استپ‌وی کمی بیش از یک تن است و بنابراین، پرفورمنس خودرو تقریباً کافی خواهد بود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد بار اصلی بر دوش توربوشارژر است چون در زیر دور ۲ هزار rpm، موتور کند احساس می‌شود و افزایش دور تا ردلاین ۶ هزار rpm نیز تلاش بی‌ثمری خواهد بود؛ بنابراین، باید از گیربکس شش سرعته‌ای که به‌طور شگفت‌انگیزی دلپذیر است، استفاده کرد و موتور را در بازهٔ قدرتی مطلوب نگه داشت.

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی ۲۰۲۳، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

جمع‌بندی

داچیا جدیدترین استپ‌وی را به‌گونه‌ای تولید کرده که مثل یک گزینهٔ رقابتی واقعی در بخش ساب‌کامپکت احساس می‌شود بجای آن که صرفاً به قیمت ارزان خود متکی باشد و در تمام قسمت‌های دیگر کوتاهی کند. با کنار رفتن رقبای ارزان‌قیمت از این بخش بازار نیز ظاهر کراس حالا به یک ویژگی منحصربه‌فرد برای استپ‌وی تبدیل شده است که به جذابیت آن می‌افزاید.

مشخصات فنی

Dacia Sandero Stepway

پیشرانه ۱ لیتری I3 توربو
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۶ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۲۷ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۱۶,۲۹۵ پوند
امتیاز ۴.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۰ رای

منبع

AutoExpress

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا