رانندگی با رم RHO، جانشین TRX با موتور شش سیلندر بجای هلکت

رانندگی با رم RHO، جانشین TRX با موتور شش سیلندر بجای هلکت
این جانشین رم TRX افسانهای، با موتور شش سیلندر، ۵۴۰ اسب بخار قدرت و رفتار متمدنتر، آمده تا تعادلی بین عملکرد آفرود و راحتی روزمره برقرار کند اما آیا این دایناسور جدید میتواند جای غرش V8 را پر کند؟
پیکاپهای آفرود پرقدرت معمولاً اهل مخفیکاری نیستند. این غولهای دوستداشتنی با ظاهر و صدایی که گویی از دل فیلمهای اکشن بیرون آمده، حسابی جلبتوجه میکنند. رم TRX را به یاد بیاورید؛ پیکاپی با قامت تنومند و موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۷۰۲ اسب بخار که غرشی دیوانهوار داشت؛ اما حالا، به دلایلی که اینجا مجال توضیحش نیست، رم RHO جای TRX را گرفته و موتور پرهیاهوی V8 معروف به «هلکت» با یک موتور شش سیلندر خطی ۳ لیتری توئین توربو به نام «هوریکین» جایگزین شده است. این موتور در قویترین نسخه، ۵۴۰ اسب بخار و ۷۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
درست است که موتور جدید ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور کمتری از V8 قبلی دارد ولی گشتاورش را در دور موتور پایینتر و قابلدسترستر ۳۵۰۰ rpm (۱۳۰۰ دور کمتر از V8) ارائه میکند. علاوه بر این، موتور ۶ سیلندر با بلوک آلومینیومی سبکتر از V8 با بلوک چدنی است و وزن RHO را به ۲۹۶۶ کیلوگرم رسانده که ۱۱۰ کیلوگرم از TRX کمتر است. با توجه به ۶ سیلندر بودن و فناوریهای مدرنی مثل تزریق مستقیم سوخت، انتظار داشتیم مصرف سوخت این موتور خیلی بهتر باشد اما میانگین مصرف در آزمایش ما ۲۱.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود که ۵.۷ لیتر از عدد اعلامی EPA بیشتر است (۱۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر). جالب اینکه مصرف سوخت RHO دقیقاً با TRX که قبلاً آزمایش کردیم برابر بود.
نکته مثبت اینکه با وجود قدرت کمتر، موتور سبکتر باعث شده ظرفیت بار پیکاپ بیشتر شود. حالا RHO میتواند تا ۳۸۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد که ۱۳۰ کیلوگرم بیشتر از TRX است. بااینحال، هیچ حسابوکتابی نمیتواند جای خالی غرش V8 را پر کند. موتور شش سیلندر خطی هرگز نمیتواند آن صدای عمیق و رعدآسا را ارائه کند و صدای خروجی از اگزوز RHO بیشتر شبیه خرخر نرم گربه است تا غرش ترسناک V8 در TRX. غیر از موتور، بیشتر ویژگیهای کلیدی RHO، مثل ابعاد، شاسی، حالتهای رانندگی، لاستیکها و جزئیات کوچکتر، با تغییرات کمی از TRX به ارث رسیدهاند. بازوهای کنترلی ۳۳ سانتیمتر تراول (جابهجایی چرخ) در جلو فراهم میکنند و اکسل عقب با تعلیق چهار اتصالی، ۳۵.۵ تراول دارد. چسبندگی هم از لاستیکهای ۳۵ اینچی گودیر تریتوری تأمین میشود.
مهندسان رم میگویند نرمافزار حالتهای رانندگی و تعلیق تقریباً مشابه TRX است ولی برای RHO کمی دستکاری شده است. در این پیکاپ جدید همهچیز درست کار میکند و RHO در رانندگی شهری هیچگونه کاستی در راحتی ندارد و در بزرگراه، به طرز شگفتانگیزی متمدن است. کابین پیکاپ مثل یک خودروی لوکس، در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فقط ۶۶ دسیبل سروصدا دارد که ۴ دسیبل کمتر از TRX است. این پیکاپ حتی در تست چسبندگی، ۰.۷۲ جی شتاب جانبی ثبت کرد و فقط کمی کمفرمانی نشان داد. توقف از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم در ۵۸ متر انجام شد که بهتر از ۰.۶۶ جی و ۵۹.۴ متر TRX بود.
اما چیزی که واقعاً مهم است شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۴ ثانیهای و ۴۰۰ متر ۱۳.۱ ثانیهای RHO است که این ۰.۶ ثانیه کندتر از زمان ۳.۸ ثانیهای TRX برای شتاب صفر ۹۶ کیلومتر و ۰.۷ ثانیه کندتر از مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۴ ثانیهای آن است. بااینحال، RHO از آخرین فورد F-150 رپتور که آزمایش کردیم، سریعتر است. آن پیکاپ با موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی ۴۵۰ اسب بخاری، در ۵.۲ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی کرد. حالا که TRX کنار رفته، فورد F-150 رپتور R با ۷۲۰ اسب بخار، پادشاه پیکاپهای بنزینی است.
پس RHO آن شتاب دیوانهوار TRX را ندارد، ولی در مسیرهای خاکی همچنان بسیار توانمند است. در مسیر آزمایشی آفرود در میشیگان، RHO با سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت از روی دستاندازهای بزرگ و سفت بهراحتی عبور کرد، بدون اینکه تعلیق به مشکل بخورد یا کابین صدایی بدهد. در شیبهای لغزنده ۳۴ درجه، بهراحتی بالا و پایین رفت، بدون نیاز به قفل دیفرانسیل عقب یا حتی حالت دنده سنگین. در آبهایی با عمق بیش از ۶۰ سانتیمتر، بارها غوطهور شد بدون اینکه کفپوشها خیس شوند یا موتور خطا بدهد.
«تعادل» کلمهای نیست که معمولاً در مورد پیکاپها، بهویژه مدلهای آفرود به کار ببریم ولی RHO انگار نسخهای از TRX است که به یک سفر معنوی رفته و حالا آرامتر و معقولتر شده است. این آرامش جدید، حس جالبی از تعادل را به همراه دارد. با از دست دادن دو سیلندر و ۱۶۲ اسب بخار، قیمت به ۷۲ هزار دلار کاهش یافته که ۲۶ هزار دلار کمتر از TRX است. این ایدهای برای سلامت جیب و روح است که ما کاملاً از آن حمایت میکنیم.
- نقاط قوت: قیمت کمتر از TRX، سواری نرم و بیصدا در بزرگراه، عاشق خاکبازی مثل TRX
- نقاط ضعف: بهبود ناچیز در مصرف سوخت، کندتر از TRX، غرش جذاب اگزوز حالا فقط یک خرخر نرم است
- نتیجه نهایی: یک پکیج متعادل با تواناییهای آفرود واقعی که همچنان زیر سایه یک افسانه قرار دارد
مشخصات فنی
Ram RHO 2025 | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت |
شتاب جانبی | ۰.۷۲ جی |
توقف از ۱۱۰ | ۵۷.۹ |
مصرف سوخت | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۹۳۶ میلیمتر |
عرض | ۲,۲۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۶۸۵ میلیمتر |
وزن | ۲۹۶۷ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۱,۹۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۴,۴۲۰ دلار |