هاست پرسرعت
خودرو

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

نسخهٔ پنج‌در جیمنی با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر که عملکرد آن را روی جاده تضعیف می‌کند، در آفرود هنوز هم خودروی توانمندی است.
رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

از اواسط دههٔ ۸۰ تا اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، گرند ویتارا که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شد، بزند سوزوکی را در کشورمان به شهرت رساند. این خودرو در بازار ایران خریداران زیادی پیدا کرد اما پس از گرند ویتارا، مسیر موفق سوزوکی در کشورمان ادامه پیدا نکرد. حال پس از حدود پنج سال، این برند خوش‌نام ژاپنی دوباره به کشورمان بازگشته است اما نه با ایران‌خودرو بلکه این بار شرکت راسا موتور اقدام به واردات مدل‌های مختلف سوزوکی کرده است. بدون شک، جذاب‌ترین مدل سوزوکی که راسا موتور به ایران آورده، جیمنی است. این شاسی‌بلند کوچک در اسفند ۱۴۰۲ در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در در کشورمان رونمایی و در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای فروش عرضه شد.

همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی در ایران؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل ژاپنی

سوزوکی جیمنی برای پنج دهه اساساً یکسان بوده است. این یک آفرودر ۴×۴ با شاسی نردبانی است که همیشه تا حد امکان کوچک و جمع‌وجور بوده است اما در نسل کنونی یا چهارم که در اواسط سال ۲۰۱۸ معرفی شد، شاهد یک تغییر بزرگ هستیم. سوزوکی در این نسل برای اولین بار، بالاخره نسخهٔ پنج‌در جیمنی را ارائه کرد. این نسخه که در اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شد، به لطف ۳۴۰ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتر، صندلی‌های عقب را جادارتر و مناسب بزرگ‌سالان کرده و همچنین فضای صندوق بار را دو ونیم برابر افزایش داده است هرچند که ظرفیت صندوق هنوز هم تنها ۲۱۰ لیتر است.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

درواقع، خودرو هنوز هم‌اندازهٔ کوچکی دارد و با وجود افزایش نسبتاً زیاد فاصلهٔ محوری، طول جیمنی پنج‌در هنوز هم زیر چهار متر است زیرا نسخهٔ پنج‌در جیمنی توسط ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌شود و در این کشور خودروهای با طول کمتر از چهار متر مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند. برای مقایسه، گرند ویتارای مونتاژی در ایران ۵۰ سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به جیمنی پنج‌در دارد. در بازارهای جهانی، جیمنی پنج‌در حدود ۳ هزار دلار از نسخهٔ سه‌در گران‌تر است و قیمت آن در کشوری مثل نیوزلند با گیربکس دستی از ۲۵,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود که این رقم در نسخهٔ اتوماتیک به ۲۷,۷۰۰ دلار می‌رسد. در کشورمان هنوز قیمت نهایی جیمنی اعلام نشده اما در قیمت علی‌الحساب، نسخهٔ پنج‌در ۴۵۰ میلیون تومان گران‌تر است. برای این نسخه قیمت علی‌الحساب یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده که یعنی قیمت نهایی قطعاً بالای دو میلیارد تومان خواهد بود.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

جیمنی پنج‌در از لحاظ فنی تغییر خاصی را نسبت به همتای سه‌در خود تجربه نکرده و از همان پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق آفرود با اکسل‌های صلب استفاده می‌کند. صرفاً عقب خودرو برای تحمل ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنج‌در کمی تقویت شده است. حتی صرف‌نظر از فضای داخلی بیشتر، دلایل قانع‌کنندهٔ دیگری هم برای خرید نسخهٔ پنج‌در بجای سه‌در وجود دارد. این نسخه از نمایشگر لمسی ۷ اینچی (یا ۹ اینچی به‌صورت سفارشی) بهره می‌برد درحالی‌که نسخهٔ سه‌در فاقد نمایشگر لمسی است. جیمنی پنج‌در همچنین به‌صورت استاندارد از دوربین دنده‌عقب هم برخوردار است اما کروز کنترل سفارشی خواهد بود.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

فضای صندلی‌های عقب واقعاً برای دو بزرگ‌سال کافی خواهد بود هرچند که شاید خیلی راحت نباشد. البته ازآنجایی‌که کمربند ایمنی در وسط وجود ندارد، صندلی‌های عقب جیمنی اساساً فقط برای دو نفر در نظر گرفته شده است. کل ساختار صندلی‌های عقب برای نسخهٔ پنج‌در دوباره طراحی شده و پشتی ضخیم‌تری دارد. بااین‌حال، همان‌طور که اشاره شد، زیر کاپوت هیچ تغییری صورت نگرفته و همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را می‌بینیم که ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند جیمنی هیچ‌گاه ادعای پرفورمنس نداشته است اما این اعداد حتی برای نسخهٔ سه‌در هم اندک بودند که این یعنی با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنج‌در، شرایط بدتر می‌شود. همچنین در صورت حضور چهار سرنشین در خودرو، پرفورمنس شاسی‌بلند کوچک سوزوکی ضعیف‌تر می‌شود.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

هرچند صندوق بار ۲۱۰ لیتری جیمنی پنج‌در به نظر نمی‌رسد خیلی بزرگ باشد اما بسیار کاربردی است درحالی‌که صندلی‌های عقب هم با نسبت ۵۰-۵۰ تا می‌شوند. البته با توجه به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو و حداکثر وزن مجاز ۱۵۴۵ کیلوگرمی، نمی‌توان بار زیادی را با جیمنی حمل کرد زیرا ظرفیت بار تنها ۳۴۵ کیلوگرم است ولی این عدد برای اشیاء و لوازم چهار نفر کافی خواهد بود. غیر از فضای داخلی بیشتر، ویژگی مهم دیگری که جیمنی پنج‌در به ارمغان می‌آورد بهبود راحتی، سواری بهتر و پایداری بیشتر است که دو مورد آخر به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حاصل شده است. به همین دلیل، این جیمنی توانایی‌های بسیار بیشتری برای پیمودن مسافت‌های طولانی دارد هرچند که اکسل‌های صلب هنوز سوزوکی کوچک را روی جاده‌های بزرگراهی محدود می‌کنند.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

درحالی‌که راسا موتور، جیمنی را فقط با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به ایران آورده است اما این خودرو در بازارهای جهانی با گیربکس پنج سرعته دستی هم عرضه می‌شود. هرچند نیاز به وجود یک دنده بیشتر در هردوی این گیربکس‌ها احساس می‌شود اما انتخاب از بین آن‌ها موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. ما روی جاده نسخهٔ دستی را ترجیح می‌دهیم زیرا می‌توان هنگام سبقت‌گیری یا حرکت در سربالایی پرفورمنس کمی بیشتری از موتور ۱.۵ لیتری بیرون کشید اما در خارج از آسفالت گیربکس اتوماتیک بهتر خواهد بود زیرا در مسیرهای باریک و ناهموار، رانندگی با دو gsxr بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

البته هرچند آفرودبازان حرفه‌ای فقط گیربکس دستی را قبول دارند اما گیربکس‌های اتوماتیک امکان استفادهٔ آسان‌تر از قدرت ضریب سنگین را در شرایط سخت فراهم می‌کنند و مطمئناً برای افراد غیرحرفه‌ای بهتر هستند. زوایای ورود و خروج جیمنی پنج‌در به ترتیب با ۳۶ درجه و ۴۰ درجه تقریباً با نسخهٔ سه‌در یکسان است و فقط زاویهٔ شکست را اندکی از دست داده است (۲۴ درجه در برابر ۲۸ درجه)؛ بنابراین، جیمنی پنج‌در هنوز هم یک آفرودر توانمند در سطح جهانی محسوب می‌شود. به‌طورکلی، سوزوکی جیمنی یک شاسی‌بلند آفرودی توانمند و باکیفیت است که انتظار می‌رود در کشورمان با استقبال مناسبی مواجه شود هرچند که در ایران قیمت بسیار گزافی دارد که ارزش خرید آن را کاهش خواهد داد.

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

مشخصات فنی سوزوکی جیمنی پنج در

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۱ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۵.۱ ثانیه
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر ترکیبی
طول ۳,۹۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۵۹۰ میلی‌متر
وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم
زاویه ورود ۳۶ درجه
زاویه خروج ۵۰ درجه
زاویه شکست ۲۴ درجه

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا