رانندگی با فنگچنگ بائو 5، پاسخ بی وای دی به لندروور دیفندر!
رانندگی با فنگچنگ بائو 5، پاسخ بی وای دی به لندروور دیفندر!
فنگچنگ بائو ۵ شاسیبلندی آفرودی با پیشرانهٔ هیبریدی و ۶۸۵ اسب بخار قدرت است که شبیه پاسخ چینیها به لندروور دیفندر به نظر میرسد.
تلاش بیوایدی برای تسخیر بازارهای جهانی مثل اروپا بیشتر و بیشتر میشود. درحالیکه این شرکت قصد دارد خودروی الکتریکی کوچک و ارزانقیمت سیگول را در اروپا عرضه کند، حالا امکان آزمایش نقطهٔ مقابل این خودرو یعنی شاسیبلند بزرگی بنام فنگچنگ بائو ۵ را برای برخی رسانههای خودرویی اروپایی فراهم کرده است. این خودرو که قرار است در اروپا عرضه شود را میتوان پاسخ چینیها به لندروور دیفندر دانست.
بیوایدی غیر از برند اصلی خود، محصولات کمی لوکستری را از طریق برند دنزا عرضه میکند. پسازاین، برند فنگچنگ قرار دارد که تجمل بیشتری را ارائه میکند اما پایینتر از برند یانگوانگ قرار میگیرد که شاسیبلند عجیب و پرچمدار U8 را عرضه میکند. هرچند بائو ۵ از لحاظ جذابیت و ابهت در حد U8 نیست اما هنوز هم شاسیبلند چشمگیری به نظر میرسد. این خودرو که حدود ۴.۹ متر طول دارد و روی شاسی نردبانی ساخته شده است، با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی عرضه میشود که از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی (یکی روی هر محور) تشکیل شده است.
این سیستم مجموعاً ۶۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که حتی از قویترین نسخهٔ دیفندر با موتور V8 هم بیشتر است و دو برابر قدرت یکی دیگر از رقبای احتمالی بائو ۵ یعنی فورد برانکو است. این شاسیبلند چینی از یک پکیج باطری ۳۱.۸ کیلووات ساعتی استفاده میکند که بزرگتر از بسیاری از خودروهای تمام الکتریکی بازار اروپا است. به گفتهٔ بیوایدی، این باطری امکان پیمودن تا ۱۲۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند. البته این رقم طبق معیارهای سادهتر چین است اما طبق معیارهای WLTP اروپا هنوز هم میتواند بیش از ۷۰ کیلومتر باشد.
در طول این رانندگی امکان آزمایش تواناییهای آفرود بائو ۵ وجود نداشت زیرا محل رانندگی یک پیست خیس در چین بود ولی بهمحض ورود به کابین، مشخص میشود که این یک مدل جهانی است و بیوایدی اگر بخواهد میتواند بهراحتی آن را در اروپا عرضه کند. طراحی بیرونی بائو ۵ عناصری از دیفندر یا حتی تویوتا لندکروزر را تداعی میکند و در داخل نیز متریال بهخوبی انتخاب شده است. طراحی داخلی خودرو هم مطابق با شخصیت یک شاسیبلند آفرودی صورت گرفته و شبیه هیچکدام از دیگر محصولات بیوایدی نیست.
دید رو به بیرون خوب است و فرم جعبهای شکل خودرو هدایت آن را آسان میکند. هرچند شاید تعداد دکمهها روی داشبورد زیاد به نظر برسد اما همهٔ دکمهها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. دستگیرههایی که در طرفین کنسول مرکزی تعبیه شده نیز هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار میتواند مفید باشد. بائو ۵ اما هرگز بهاندازهٔ U8 سریع به نظر نمیرسد. از طریق سوئیچی روی کنسول میانی میتوان حالتهای تمام الکتریکی یا هیبریدی را انتخاب کرد اما حتی با درگیر کردن حالت هیبریدی هم شتاب صفرتاصد بهاندازهٔ زیر ۵ ثانیهای که سازنده اعلام کرده سریع احساس نمیشود. البته باید توجه داشت که پشت فرمان یک خودروی ۴×۴ آفرودی نشستهایم که نزدیک به ۳ تن وزن دارد.
علاوه بر این، با رسیدن به اولین پیچ در پیست آزمایشی بیوایدی، بائو ۵ نشان میدهد که خیلی علاقهای به پیچها ندارد زیرا هنگام ترمز گیری و شتاب گیری شیرجه زدن و پایین رفتن عقب خودرو زیاد است و سیستم تعلیق نرم خودرو اجازهٔ ایجاد بادیرول زیادی را میدهد. علاوه بر این، لاستیکهای جلو هم خیلی زود تسلیم شده و لیز میخورند که باعث کمفرمانی زیادی میشود. البته در اینجا باید به چند نکته توجه داشته باشیم. پیستی که بیوایدی برای آزمایش انتخاب کرده بود، پس از یک بارندگی شدید کاملاً خیس بود. همچنین بائو ۵ آزمایشی ما به لاستیکهایی از برندی ناشناخته بنام Giti Xross مجهز بود و گمان میرود خودرو با لاستیکهای میشلن یا کانتیننتال که قرار است در اروپا ارائه شود هنگام ورود به پیچها عملکرد خیلی بهتری داشته باشد.
قوای محرکهٔ هیبریدی بیوایدی خیلی خوب بین موتورهای بنزینی و الکتریکی جابجا میشود و پیشرانهٔ بنزینی هم نهتنها کارکرد نرمی دارد بلکه خیلی خوب جلوی ورود سروصدا و لرزش آن به کابین گرفته شده است. با فاصلهٔ محوری کشیدهای که حدود یک سانتیمتر از دیفندر ۱۱۰ بیشتر است، در داخل بائو ۵ فضای زیادی برای پنج بزرگسال وجود دارد و صندوق بار هم بهاندازهٔ کافی بزرگ به نظر میرسد. درِ صندوق از کنار باز میشود که هرچند چندان کاربردی نخواهد بود اما این ویژگی را در بسیاری از شاسیبلندهای آفرودی میبینیم و خریداران با آن کنار آمدهاند.
جمعبندی
برای اینکه فنگچنگ بائو ۵ به رقیب واقعاً مناسبی برای لندروور دیفندر تبدیل شود هنوز کار زیادی دارد. بااینحال، ما مشتاق هستیم بدانیم وقتی این خودرو به لاستیکهای بهتری مجهز و از کالیبراسیون مناسب بازار اروپا بهرهمند شود، چه شرایطی پیدا خواهد کرد. بهطورکلی، اگر بیوایدی بتواند رفتار جادهای بائو ۵ را بهبود بخشد و آن را با قیمتی کمتر از دیفندر P400e هیبریدی در قارهٔ سبز عرضه کند، نهفقط به خاطر کابین جادار و زیبا بلکه به لطف برد تمام الکتریکی قابلتوجه، قطعاً پتانسیل فروش مناسب را خواهد داشت.
مشخصات فنی
Fangchengbao 5 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری توربو هیبریدی |
قدرت | ۶۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۸۹۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۷۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
قیمت | حدود ۷۰ هزار پوند |
مجله خبری gsxr