هاست پرسرعت
خودرو

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

پیکاپ برقی مکسوس T90 EV که با قیمت ۵۰ هزار پوندی راهی بازار انگلیس شده، کاستی‌های بزرگی دارد که احتمالا مانعی بر سر راه موفقیت آن خواهند بود.

بازار پیکاپ‌ها احتمالاً آخرین بخشی خواهد بود که الکتریکی می‌شود ولی مکسوس T90 EV در حال حاضر راهی بازار شده تا این کلاس را به سمت خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز سوق دهد. بااین‌حال، درحالی‌که در کلاس‌های دیگر خودروسازان در حال استفاده از پلت‌فرم‌های اختصاصی خودروهای الکتریکی هستند، مکسوس مسیر نصب قوای محرکهٔ الکتریکی روی شاسی مدل‌های درون‌سوز را دنبال کرده است.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

این یعنی T90 که در بازار تایلند و پاکستان با نام ام‌جی اکستندر عرضه می‌شود، وانتی الکتریکی با ظاهری سنتی است. درنتیجه، این پیکاپ چینی با جلوپنجرهٔ بزرگی در جلو و فرم سنتی دو کابین سه جعبه‌ای، مطمئناً هیچ شباهتی به تسلا سایبرتراک ندارد و حتی فورد F150 لایتنینگ هم آینده‌نگرانه‌تر از آن به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه T90 EV محل نصب تجهیزات قوای محرکهٔ الکتریکی آن است. در محفظهٔ پیشرانه بجای موتور دیزلی سیستم‌های الکتریکی نصب شده‌اند و باطری‌های بزرگ ۸۸.۶ کیلووات ساعتی زیر بدنهٔ خودرو جای گرفته‌اند.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

درنتیجه، سامانهٔ چهارچرخ محرک حذف شده و ارتفاع بلند پیکاپ باعث شده محفظه باطری به‌وضوح از بیرون قابل‌مشاهده باشد. نیروی محرک این پیکاپ توسط یک موتور الکتریکی در محور عقب تأمین می‌شود اما این موتور پایین‌تر از دیفرانسیل نصب شده و به همین دلیل فاصلهٔ آن از زمین کمتر از وانت‌های درون‌سوز است. فاصلهٔ کلی مکسوس از زمین ۱۸۷ میلی‌متر و زوایای حمل و فرار آن به ترتیب ۲۷ و ۲۴ درجه است درحالی‌که برای مقایسه، تویوتا هایلوکس ۳۱۰ میلی‌متر از زمین فاصله دارد زوایای آن به ترتیب ۲۹ و ۲۶ درجه هستند.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

این ارقام توانایی‌های آفرود T90 EV را محدود می‌کنند. علاوه بر این، پیکاپ مکسوس صرفاً محرک عقب است و بنابراین هرگز نمی‌تواند به‌اندازهٔ یک پیکاپ ۴×۴ معمولی برای پیمودن مسیرهای ناهموار مورداستفاده قرار گیرد. تنها ابزار T90 EV برای آفرود سیستم کنترل پایین رفتن از شیب است اما درواقع این پیکاپ صرفاً ظاهری آفرودی دارد و در عمل حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

بااین‌حال، پیکاپ مکسوس به یک پکیج باطری قابل‌توجه ۸۸.۶ کیلووات ساعتی مجهز است و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۳۵۵ کیلومتر را طی کند. درگاه شارژ T90 EV بجای درب باک سوخت نصب شده و با استفاده از شارژرهای سریع ولتاژ بالا می‌توان باطری‌ها را ظرف ۴۵ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. با استفاده از برق ۷ کیلوواتی خانگی اما این کار تا ۱۵ ساعت طول خواهد کشید.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

در داخل، T90 EV طرح داشبوردی امروزی دارد. در میانهٔ این داشبورد یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی قرار گرفته که تمام عملکردهای اصلی را کنترل می‌کند هرچند که کنترل‌های سیستم تهویه به شکل دکمه‌های لمسی مجزا زیر آن تعبیه شده‌اند. در اینجا همچنین ویژگی‌های سنتی مثل دکمهٔ استارت معمولی و ترمزدستی مکانیکی هم به چشم می‌خورد درحالی‌که انتخاب حالات درایو خودرو مثل حرکت به جلو یا عقب از طریق یک انتخاب‌گر دوار روی کنسول مرکزی صورت می‌گیرد. این باعث می‌شود کابین T90 EV ترکیبی از سنت و مدرنیته به نظر برسد.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

کیفیت کلی کابین خوب است و T90 EV خودروی خوش‌ساختی احساس می‌شود. هرچند در اینجا مقادیر زیادی پلاستیک خشک و چرم مصنوعی در صندلی‌ها به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد دوام کافی به‌اندازهٔ طول عمر خودرو داشته باشند. فضای کابین هم مناسب و جادار است. در عقب صندلی‌ها عمودی هستند و از سوکت‌های ۱۲ ولتی بهره می‌برند که مستقیماً به باطری متصل هستند تا برق موردنیاز دستگاه‌ها و تجهیزات را تأمین کنند.

روی جاده رانندگی با پیکاپی بدون هیچ صدایی از قوای محرکه عجیب خواهد بود. T90 EV در سرعت‌های پایین کاملاً ساکت است و فرمان سبک آن مانور دادن را آسان می‌کند. این فرمان اما هیچ بازخوردی ندارد و هرچه سرعت بیشتر شود نگران‌کننده‌تر خواهد شد. به دلیل وزن بالا، عملکرد خودرو در پیچ‌ها چندان هیجان‌انگیز نخواهد بود اما به خاطر ارتفاع پایین‌تر، پایداری خوبی دارد هرچند که سیستم تعلیق حتی با وجود وزن باطری‌ها نوسان زیادی از خود نشان می‌دهد. در هنگام حرکت مستقیم، در سرعت‌های بزرگراهی باید دائماً جهت حرکت چرخ‌ها را اصلاح کرد و هرچند سروصدای باد و جاده در T90 EV بیشتر از رقبا نیست اما به دلیل فقدان صدای پیشرانهٔ درون‌سوز، این سروصدا بیشتر به گوش می‌رسد.

رانندگی با مکسوس T90 EV، اولین وانت برقی چینی در بازار اروپا

ظرفیت بار این پیکاپ الکتریکی چینی یک تن است اما ظرفیت یدک کشی ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن بسیار از رقبای دیزلی کمتر خواهد بود؛ و نهایتاً به قیمت می‌رسیم که حدود ۵۰ هزار پوند است یعنی رقمی مشابه پیکاپ‌های دیزلی سطح بالا با تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر، توانایی‌های آفرود بسیار بهتر و برند آشنا. بااین‌حال، T90 EV به دلیل آلایندگی صفر می‌تواند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شود.

جمع‌بندی

برای کسانی که به دنبال یک پیکاپ الکتریکی کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه هستند که جایگزینی برای فورد F150 لایتنینگ باشد، مکسوس T90 EV گزینهٔ مناسبی نخواهد بود. اگر این پیکاپ به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود و فاصلهٔ کافی از زمین برای رانندگی‌های آفرودی داشت، می‌توانستیم تا حدودی آن را قابل‌قبول بدانیم ولی ازآنجایی‌که فاقد این دو ویژگی ضروری است، چیزی بیشتر از یک پیکاپ دیزلی که به الکتریکی تبدیل و به‌خوبی مجهز شده اما توانایی‌های محدودی دارد نخواهد بود.

مشخصات فنی

Maxus T90 EV

قوای محرکه تک موتوره
قدرت ۲۰۰ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک عقب
باطری ۸۸.۶ کیلووات ساعت
برد ۳۵۵ کیلومتر
ظرفیت بار ۱ تن
قیمت پایه ۴۹,۹۵۰ پوند
امتیاز ۲.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

منبع

AutoExpress

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا