هاست پرسرعت
خودرو

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

نیسان مورانو ۲۰۲۵ با طراحی جدید، کابین لوکس و موتور توربو ۲ لیتری، بازگشتی قدرتمند دارد، اما فقدان نسخه هیبریدی و کندی شتاب اولیه، نقاط ضعف آن هستند.
رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

اکستریم اکستریم

برای مدتی به نظر می‌رسید نیسان قصد دارد شاسی‌بلند میان سایز دو ردیفه خود را کنار بگذارد، اما معرفی نسل جدید مورانو نشان می‌دهد این برند از این بخش عقب‌نشینی نکرده است. آخرین به‌روزرسانی مهم این خودرو به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد، زمانی که نیسان برای مدت کوتاهی نسخه هیبریدی را معرفی کرد؛ اما از آن زمان، به‌جز چند تغییر جزئی در ظاهر، مورانو عملاً بدون تغییر باقی مانده بود. به همین دلیل، نیاز به یک بازطراحی اساسی کاملاً احساس می‌شد. این انتظار ارزشش را داشت. نیسان مورانو ۲۰۲۵ با طراحی جسورانه، مواد داخلی باکیفیت‌تر و تمرکز بر راحتی، از راه رسیده و از شاسی‌بلندهای جدید نیسان، مانند آریا تمام الکتریکی و کیکس ساب‌کامپکت، الهام گرفته است. برخی ممکن است از حذف موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی ناراضی باشند اما نیسان آن را با یک موتور مدرن ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با فناوری نسبت تراکم متغیر جایگزین کرده و مورانو را به دوره‌ای جدید وارد کرده است.

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

کابین

با ورود به کابین نیسان مورانو ۲۰۲۵، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، کیفیت بالای طراحی داخلی است. داشبورد تمیز و مدرن، الهام‌گرفته از آریا، با یک پنل چوبی تیره و کشیده تزئین شده که اکثر بخش‌های داشبورد را در برمی‌گیرد و برخی کنترل‌های دما را به‌صورت یکپارچه در خود جای داده است. دکمه‌های لمسی این کنترل‌ها، با روشن شدن، ظاهری لوکس به کابین می‌بخشند و حس و حال یک خودرو پریمیوم را تقویت می‌کنند. عملکرد این کنترل‌ها نیز قابل‌تحسین است؛ دکمه‌ها بزرگ و استفاده از آن‌ها آسان است و تنظیم سریع دما و سرعت فن را ممکن می‌سازد. بااین‌حال، بهتر بود نیسان کنترل‌های گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها را نیز روی داشبورد قرار می‌داد. این تنظیمات در صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی قرار دارند و آیکون‌های کوچک آن‌ها گاهی باعث اشتباه در لمس می‌شوند.

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

پنل چوبی داشبورد جذاب است، اما نوار پلاستیکی خاکستری-آبی که بالای دریچه‌های هوا و روی پنل‌های درها امتداد دارد، کمتر ما را مجذوب کرد. این نوار بسته به نور و زمان روز تغییر رنگ می‌دهد که بیشتر از آنکه پویا باشد، حواس را پرت می‌کند است. استفاده از یک رنگ ثابت می‌توانست کابین را یکپارچه‌تر و لوکس‌تر نشان دهد. بااین‌حال، نیسان تلاش زیادی برای راحتی کابین مورانو ۲۰۲۵ کرده است. مدل پلاتینیوم ما مجهز به صندلی‌های زیرو گراویتی در هر دو ردیف بود. آنچه واقعاً توجه ما را جلب کرد، صندلی‌های جلوی ماساژوردار بود یعنی چیزی که در این کلاس از شاسی‌بلندها خیلی کم دیده می‌شود.

در بخش فناوری، مورانو ۲۰۲۵ به صفحه‌نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی مجهز است که از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم سیستم پشتیبانی می‌کند. سیستم صوتی ۱۰ بلندگوی Bose صدایی شفاف و فراگیر ارائه کرد و حس لوکس کابین را تقویت کرد. نمایشگر هدآپ و نورپردازی داخلی قابل تنظیم با ۶۴ رنگ، مورانو را بیش از یک نیسان معمولی، به سطح اینفینیتی نزدیک کرده است. طراحی شیک، کابین باکیفیت و مواد لوکس، آن را در جایگاهی بالاتر از کلاس خود قرار می‌دهد. نیسان برای به‌روزرسانی مورانو زمان زیادی صرف کرد، اما نتیجه یک حرکت حساب‌شده است.

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

پیشرانه

مورانو قبلی به لطف موتور V6 تنفس طبیعی نرم و روان خود متمایز بود، اما برای مدل ۲۰۲۵، نیسان به یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور روی آورده است. این موتور با فناوری نسبت تراکم متغیر، پیش‌تر در مدل‌هایی مانند اینفینیتی QX50 استفاده شده بود، جایی که با گیربکس CVT همراه شده و ترکیبی نه‌چندان رضایت‌بخش ارائه می‌داد اما نیسان خوشبختانه در مورانو ۲۰۲۵ این مشکل را برطرف کرده و گیربکس CVT را با یک گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته جایگزین کرده است. نتیجه، تجربه رانندگی نرم‌تر و پیشرفتی در مسیر درست است. بااین‌حال، هنوز کاملاً از عملکرد رانندگی مورانو راضی نیستیم؛ پاسخ‌گویی موتور و گیربکس بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن هستند.

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

پیشرانه در شروع حرکت کند عمل می‌کند و لحظه‌ای قابل‌توجه طول می‌کشد تا به فشردن gsxr گاز واکنش نشان دهد. در شروع حرکت از چراغ راهنمایی، مورانو برای شتاب‌گیری به زمان نیاز دارد اما در سرعت‌های بالاتر شرایط بهبود می‌یابد. بااین‌حال، کیفیت سواری مورانو، به‌ویژه برای یک برند غیرلوکس، چشمگیر است. سیستم تعلیق به‌راحتی ناهمواری‌های جاده و چاله‌ها را جذب می‌کند و سواری نرم و متعادلی ارائه می‌دهد. مصرف سوخت جایی است که مورانو پیشرفت چندانی نداشته است. با وجود حذف دو سیلندر و استفاده از موتور ۲ لیتری توربو، مصرف سوخت ترکیبی مورانو ۲۰۲۵ به ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده که با موتور V6 نسل قبلی یکسان است. گرچه رقبا نیز در همین محدوده قرار دارند اما انتظار بهبود قابل‌توجهی داشتیم. به نظر می‌رسد کاهش دو سیلندر و ۱.۵ لیتر حجم موتور، تنها اضافه‌وزن حدود ۱۶۰ کیلوگرمی این مورانوی لوکس‌تر را کاهش داده است.

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

قیمت

پس از نزدیک به یک دهه تغییرات اندک، نیسان مورانو ۲۰۲۵ با مجموعه‌ای از ویژگی‌های رقابتی و طراحی لوکس وارد نسل جدید شده و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. این شاسی‌بلند در بسیاری از زمینه‌ها می‌درخشد ولی پیشرانه نیاز به تنظیماتی برای بهبود پاسخ‌گویی و شتاب اولیه دارد و مصرف سوخت آن نیز باید بهتر شود. با وجود این کاستی‌ها، نقاط قوت مورانو آن را به گزینه‌ای جذاب در این کلاس تبدیل کرده است. مدل پلاتینیوم ما با قیمت ۵۵ هزار دلار، ارزش خوبی نسبت به امکاناتش ارائه می‌دهد. این مدل مجهز به ویژگی‌های لوکسی مانند صندلی‌های ماساژوردار است که معمولاً در برندهای پریمیوم دیده می‌شود و قیمت آن با تیپ‌های برتر دیگر خودروهای این کلاس رقابتی است. درمجموع، مورانو ۲۰۲۵ ما را تحت تأثیر قرار داد. این خودرو گرچه نقص‌هایی دارد، اما برای کسانی که به دنبال شاسی‌بلندی شیک، متمایز و باارزش هستند، مورانو می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد.

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

نقاط قوت

  • طراحی جذاب
  • کابین لوکس
  • راحتی بالا

نقاط ضعف

  • فقدان نسخهٔ هیبریدی
  • مصرف سوخت معمولی
  • دکمه‌های کوچک روی نمایشگر

رانندگی با نسل جدید نیسان مورانو، تغییرات بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر

مشخصات فنی

Nissan Murano 2025
پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۴۱ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۸۲۴ میلی‌متر
طول ۴,۸۹۹ میلی‌متر
عرض ۱,۹۸۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۴ میلی‌متر
وزن خالص ۱۹۹۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۰ ثانیه
توقف از ۹۶ کیلومتر ۳۸.۷ متر
مصرف سوخت ۱۰.۲ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۰,۹۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۵۵,۰۳۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا