رانندگی با نیسان ورسا مدل ۲۰۲۳، خودرویی هم قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک!

رانندگی با نیسان ورسا مدل ۲۰۲۳، خودرویی هم قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک!

قیمت نیسان ورسا که به یک پیشرانه ۱۲۲ اسب بخاری مجهز است، از تنها ۱۶,۸۲۵ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ به ۲۱ هزار دلار می‌رسد.

از بین تمام خودروهای مدل ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ که آزمایش کرده‌ایم، نیسان ورسای فیس‌لیفت ۲۰۲۳ هم در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت و هم در پیمودن ۴۰۰ متر کندترین است؛ بنابراین شاید انتظار داشته باشید این سدان ساب‌کامپکت مقرون‌به‌صرفه را نکوهش کنیم اما این‌طور نیست زیرا ما به‌جز شتاب ضعیف و ریموت کنترل، همه‌چیز ورسا را دوست داشتیم. این سدان ژاپنی خودرویی بسیار کم‌مصرف است که نصف میانگین قیمت خودروهای فروخته‌شده در بازار آمریکا قیمت دارد آن‌هم درحالی‌که نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ بالا ردهٔ SR بود.

ورسا برای چندین دهه یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار آمریکا بوده است و قیمت مدل ۲۰۲۳ آن‌هم از تنها ۱۶,۸۲۵ دلار آغاز می‌شود. تیپ SR آزمایشی ما از تجهیزاتی مثل رینگ‌های آلیاژی، کنترل تهویهٔ خودکار و تزئینات قرمز زیبا در داخل بهره می‌برد و آپشن‌هایی مثل کف‌پوش‌های سفارشی ۵۱۰ دلاری قیمت آن را به ۲۱,۰۷۵ دلار رسانده‌اند که برای یک تیپ رده بالای فول آپشن رقم بسیار مناسبی است.

یکی از ویژگی‌های مثبت ورسا این است که حداقل از بیرون ارزان به نظر نمی‌رسد زیرا پس از چند نسل که ورساهای نه‌چندان زیبایی را می‌دیدیم، نیسان نسل کنونی آن که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد را شبیه بچه آلتیما طراحی کرده است. برای سال ۲۰۲۳ نیز این ماشین از دماغهٔ جدیدی بهره‌مند شده که آن قسمت V شکل کرومی داخل جلوپنجره را با تریم مشکی‌رنگی جایگزین کرده است. در داخل، تیپ پایهٔ S قیمت ارزان خود را کاملاً نشان می‌دهد اما تیپ SR آزمایشی ما به‌طور شگفت‌انگیزی کابین سطح بالایی دارد.

این سدان اقتصادی برای مدل ۲۰۲۳ به دو ویژگی جدید شامل نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و پد شارژر بی‌سیم مجهز شده است که هردو به‌خوبی کار می‌کردند. سیستم صوتی نیز برای یک خودروی ارزان‌قیمت به‌طور شگفت‌انگیزی خوب بود و کیفیت متریال باعث شد فراموش کنیم در حال رانندگی با یک خودروی ۲۱ هزار دلاری هستیم. بااین‌حال، پیشینهٔ موتور ۱.۶ لیتری ورسا به بیست سال قبل بازمی‌گردد و تنها ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

به همین دلیل، هرچند ورسا با وزن تنها ۱۲۱۵ کیلوگرم یکی از سبک‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود اما زمانی که اعداد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر و مسافت ۴۰۰ متر را دیدیم فکر کردیم راننده در میانهٔ مسیر برای خوردن قهوه توقف کرده است. به گفتهٔ وی، قدرت موتور کم و خودرو کند است اما به لطف گیربکس CVT، انتقال نیرو بهینه و روان صورت می‌گیرد؛ بنابراین، هرچند ورسا در مسابقات درگ توان رقابت با چلنجر دیمن را ندارد اما در دنیای واقعی نیازهای راننده را برآورده خواهد کرد.

همچنین مصرف سوخت پایین ورسا تحمل شتاب کند آن را آسان خواهد کرد. این خودرو طبق اعلام EPA در هر صد کیلومتر در شهر ۷.۳ لیتر، در بزرگراه ۵.۹ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۶.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. هرچند در موتورهای توربو اعداد اعلامی EPA خیلی خوش‌بینانه هستند اما سدان تنفس طبیعی نیسان به وعده‌ها عمل کرد و در رانندگی ترکیبی شهری و بزرگراهی ما کمتر از ۶.۷ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر سوزاند. این یکی از مزیت‌های وجود اسب‌های کمتر زیر کاپوت است که زیاد غذا نمی‌خورند.

فرمان ورسا فاقد احساس است اما خودرو در بزرگراه درست و مستقیم حرکت می‌کند. سواری به‌طور شگفت‌انگیزی راحت است و سروصدای کابین صرفاً در سرعت‌های بالا به یک مشکل تبدیل می‌شود. از لحاظ تجهیزات و امکانات، ورسا خودروی بروزی است و تمام تیپ‌های آن به پنجره‌های برقی، آینه‌های برقی، کروز کنترل، سیستم تهویه و هشدار برخورد جلو با ترمز خودکار مجهز هستند. اندروید اتو و اپل کارپلی نیز هرچند به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شود اما به‌عنوان بخشی از یک پکیج ارزان‌قیمت برای تیپ S قابل سفارش بوده و در تیپ‌های SV و RS استاندار است. این دو تیپ از سیستم هشدار نقاط کور هم بهره می‌برند و SR ما حتی به کروز کنترل تطبیقی هم مجهز بود.

یکی از مشکلات ورسا ریموت کنترل آن با دکمه‌های مشکی و آیکون‌های بدون رنگ است که در شب تشخیص دکمهٔ موردنیاز را دشوار می‌کند. البته خریداران پس از چند بار استفاده، جای دکمه‌ها را یاد خواهند گرفت ولی ما در آزمایش کوتاه خود مجبور بودیم همهٔ دکمه‌ها را پشت سر هم فشار دهیم تا بفهمیم کدام‌یک قفل درها را باز می‌کند. از مشکل ریموت و کندی شتاب که بگذریم، ورسا خودروی بسیار دلپذیری است. صندلی‌های جلو به‌اندازهٔ کافی جادارند، صندلی‌های عقب برای استفاده‌های معمول مناسب هستند و صندوق بار فضای سخاوتمندانه‌ای دارد.

به‌طورکلی، نیسان ورسا خودروی جذابی است که رانندگی وحشتناکی ندارد و از کابینی بهره می‌برد که زیباتر و بهتر از خودروهایی با دو برابر قیمت و حتی بیشتر است. به همین دلیل، تعجب کردیم که نیسان این سدان کوچک را این‌قدر خوب و قابل‌قبول ساخته است. ما تصور می‌کردیم هدف قیمت پایین این ماشین صرفاً کشاندن خریداران به نمایندگی‌های نیسان است و ورسا باید آن‌قدر وحشتناک باشد که سدان بزرگ‌تر سنترا بتواند فروش بهتری را تجربه کند اما هرگز این‌طور نیست و نیسان ورسا SR برای کسانی که به دنبال خودرویی با قیمتی ارزان‌تر از معمول هستند یک جواهر خواهد بود.

نقاط قوت

جذاب و مجهز نسبت به قیمت

بسیار کم‌مصرف

سواری راحت

نقاط ضعف

شتاب کند

سروصدای زیاد در بزرگراه

دکمه‌های ریموت کنترل

مشخصات فنی

Nissan Versa SR 2023

پیشرانه ۱.۶ لیتری I4
قدرت ۱۲۲ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
فاصلهٔ محوری ۲,۶۱۹ میلی‌متر
طول ۴,۴۹۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۵ میلی‌متر
وزن خالص ۱۲۱۵ کیلوگرم
توزیع وزن ۶۰ به ۴۰ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۱۰.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۷.۶ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۷.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۵ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۸.۱ ثانیه
مصرف سوخت ۶.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۲۰,۸۱۵ دلار
قیمت تست‌شده ۲۱,۰۷۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۱ رای
منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل